• BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html
    Del 13. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49518455.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49914032.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

Sorg i BettanMansion.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 18:54
    De som äntligen fått sina små mirakel:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51437697.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-27 20:30
    Här kan du hitta "bibeln".
    www.bokus.com/b/0978507800.html
  • Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14
  • mammelie1891

Hej tjejer!

Jag är ny här i gruppen och jag har lite frågor... Som ni ser i min sidfot så har jag barn sen innan (med en annan man, eller två snarare). Är nu gift med mannen i mitt liv (som jag varit hemligt förälskad i sen jag var 13 år, är nu 34. )
    Vi har försökt bli gravida i snart ett år (inte så långtid) och har lyckats få positiva graviditetstest två gånger (januari och maj). Båda gångerna var det dock ofostrig graviditet. Första graviditeten slutade i medicinsk abort i v 8 och andra gången skrapning under lokalbedövning i v 9.
    Eftersom att det är så ovanligt att ha ofostrig graviditet två gånger på raken, och eftersom min man inte har barn sen innan har vi nu fått tid för utredning (eller vad det är).
    Min man ska lämna spermaprov den 9 oktober. Fick veta att han inte behöver lämna det på sjukhuset utan kan fixa det hemma. Sen ska han ha sperman i en plastburk och åka till sjukhuset. Men då undrar jag; klarar sperman det? Dör inte simmarna efter ett tag? (dom gav honom ingen tidsfrist och vi bor minst 40 min ifrån sjukhuset)
    Nån som varit med om liknade som mig och som kan berätta lite vad som händer? Vad är det för tester man gör? Vad gör man med mig? Hur funkar insemination (om det blir nödvändigt)? Vad "krävs" för IVF? När används insemination, vid vilka problem?

Skulle bli väldigt glad om någon ville ta sig tid att svara på mina funderingar.
    Tack på förhand!

Flicka 0210 Flicka 0404 FLicka 0707
  • M I M M I

AnnicaP stort stort grattis till dottern, underbart att hon är här och att det kan gå!!

Mamelie ring till dr eller labbet och fråga. Vi fick en tisdsgräns men minns inte tyvärr vad..

• Busen77
    mammelie1891 skrev 2012-09-11 11:55:49 följande:
    Hej tjejer!

Jag är ny här i gruppen och jag har lite frågor... Som ni ser i min sidfot så har jag barn sen innan (med en annan man, eller två snarare). Är nu gift med mannen i mitt liv (som jag varit hemligt förälskad i sen jag var 13 år, är nu 34. )
    Vi har försökt bli gravida i snart ett år (inte så långtid) och har lyckats få positiva graviditetstest två gånger (januari och maj). Båda gångerna var det dock ofostrig graviditet. Första graviditeten slutade i medicinsk abort i v 8 och andra gången skrapning under lokalbedövning i v 9.
    Eftersom att det är så ovanligt att ha ofostrig graviditet två gånger på raken, och eftersom min man inte har barn sen innan har vi nu fått tid för utredning (eller vad det är).
    Min man ska lämna spermaprov den 9 oktober. Fick veta att han inte behöver lämna det på sjukhuset utan kan fixa det hemma. Sen ska han ha sperman i en plastburk och åka till sjukhuset. Men då undrar jag; klarar sperman det? Dör inte simmarna efter ett tag? (dom gav honom ingen tidsfrist och vi bor minst 40 min ifrån sjukhuset)
    Nån som varit med om liknade som mig och som kan berätta lite vad som händer? Vad är det för tester man gör? Vad gör man med mig? Hur funkar insemination (om det blir nödvändigt)? Vad "krävs" för IVF? När används insemination, vid vilka problem?

Skulle bli väldigt glad om någon ville ta sig tid att svara på mina funderingar.
    Tack på förhand!
    Vi har också 40 min till sjukhuset och min sambo fick inte göra det hemma eftersom precis som du skriver så kan resultatet bli mer negativt än vad det egentligen skulle ha varit.
  • mammelie1891
    Busen77 skrev 2012-09-11 13:32:44 följande:
    Vi har också 40 min till sjukhuset och min sambo fick inte göra det hemma eftersom precis som du skriver så kan resultatet bli mer negativt än vad det egentligen skulle ha varit.
    Konstigt... får ringa imorgon och kolla med dom... det är 40 min med bil, men vi har ingen så vi åker buss = minst 1½ timme från sprut till inlämning så att säga...
  • Busen77
    mammelie1891 skrev 2012-09-11 13:36:00 följande:
    Konstigt... får ringa imorgon och kolla med dom... det är 40 min med bil, men vi har ingen så vi åker buss = minst 1½ timme från sprut till inlämning så att säga...

Detta låter väldigt konstigt. Vi fick väldigt strikta regler från vårt sjukhus MAS (Malmö Universitetssjukhus). Dubbelkolla detta med ert sjukhus så ni verkligen kan förlita er på resultatet och inte denna osäkerhet ligger och gnager.
  • mammelie1891
    Busen77 skrev 2012-09-11 13:42:02 följande:

Detta låter väldigt konstigt. Vi fick väldigt strikta regler från vårt sjukhus MAS (Malmö Universitetssjukhus). Dubbelkolla detta med ert sjukhus så ni verkligen kan förlita er på resultatet och inte denna osäkerhet ligger och gnager.
    Jag vet när min syster gick igenom IVF så fick hennes kille fixa provet hemma men var tvungen att vara på sjukhuset inom 30 min.. aa, det där måste jag kolla upp!

Ingen som kan svara på mina andra frågor?
  • Saftmedbulle
    mojutten skrev 2012-09-05 07:58:02 följande:
    Hej i tråden,

Lite nyfiken på hur det är med er?

Mimmi, har ni dragit igång än?

Lilla M, har miraklet anlänt?

SaftoBulle, hur är det med er?

Alla andra?
    Vi är utskrivna från neonatal nu äntligen. M väger över 3 kg och är fullt frisk. Vi är dock i "karantän", dvs vi får inte vistas i stora folksamlingar eller träffa andra barn pga infektionsrisken. Lite tråkigt att vara så isolerad, men man vågar ju inte ta några onödiga risker. (Pust... när får man sova? Alla som berättat att de inte får sova på nätterna har jag tyckt varit lite gnälliga... förlåt!)
     Själv väntar jag på provsvar, men är inte sjukskriven längre, utan har (äntligen) börjat min mammaledighet.
    Hur är det med dig?
  • Törst

Tjejer, jag har läst en hel del här, men kanske har ni några råd till mig ändå. Har en läkartid där vi ska "resonera" (?) nu på onsdag, och känner att jag måste börja ställa krav på sjukvården. Ni kan nog sånt.

Jag (32 år) och maken (35 år) har en dotter född -09. I mars-11 föddes vår son stilla i v 39+5, obduktion och provsvar visade inga fel på hnm eller mig. Sen dess har jag fått 5 tidiga mf (varav ett ma som upptäcktes i v 10, avstannat i v 5. Ledde till skrapning trots cytotec). Alla mf har varit i ca v 6, några dagar hit eller dit. Inga mf före dottern eller sonen.

Senaste mf fick vi i förra veckan, trots att jag den här ggn (tack vare privat läkare såklart) fick Crinone x 1 dagl från äl och sedan Fragmin 5000 IE vid plus. Tyvärr (?) var denna grav månaden direkt efter ett mf, och det rekommenderas ju inte, därför känner jag skuld för att även detta blev ett mf.

Är inte överviktig, lever enligt rek (men är förstås olycklig och säkert kroniskt stressad). Man har hittat att jag är heterozygot APC-resistent och jag står på levaxin (och folsyra såklart) sen första grav, men inget annat. Bara de vanliga proverna är tagna, dvs standardprotokollet som det står om överallt. Eller ja, inga könshormoner utöver progesteron i mittlutealfas. Livmodern ultraljudad med koksaltkontrast, utan anmärkning. Jag har regelbunden mens.

Var det nog med information, eller har jag glömt ngt? Jag vill så gärna ställa rätt frågor på onsdag, för den läkaren vi ska träffa har inte varit till någon större hjälp hittills. Han var så j-a (ursäkta) nöjd att de hittade APC-resistens, men sen när jag blev gravid ville de inte sätta in Fragmin direkt - för "det var ingen brådska"  och några dagar senare fick jag mf.

Puss på er, tack för att ni finns! 

• Irma

AnnicaP:Grattis till tjejen!

mammelie 1891: Välkommen hit! Beklagar dina missfall

Vid en missfalls utredning hade det varit fantastiskt om du fick ta alla dessa prover (från Finessans blogg) http://www.familjeliv.se/Bloggar-3-54/b67153.html
    Inte många som fått ta alla dom...

Men dessa borde vara minimum:
    http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=389

Vad jag fått höra är inte IVF lösningen ifall man drabbats av upprepade missfall.

Törst: vad konstigt att läkaren inte vill sätta in fragminet innan infästningen? Har du läst bibeln? Läs den!

• mojutten

AnnicaP, stort grattis! Alla trådbarn är en härlig seger.

Mammaelie, precis som de andra så sagt så hade vi en tidsgräns. Kommer inte ihåg exakt tidsgränsen men det var på MAS och det var iallafall mindre än 11/2 timme.
    Kolla upp länkarna sim Irma lagt upp, där finns bra info så att ni är lite beredda.

Tröst, jag skulle kräva fragmin tidigare. Vi gjorde ivf och tog fragmin från insättning. Tog även trombyl.
    Jag har inget påvisat fel men i ditt fall verkar det självklart att medicinera från start.

Saftochbulle, härligt att ni fått komma hem, det är ett bra steg i rätt riktning.
    Hoppas att du själv mår bättre med.

Mimmi, hur går det? Nedreglerad än?

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14