• Törst

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Hoppas det är ok att jag skriver här, känner igen mig en hel del av det som skrivits. Jag har inte läst allt, det tar nog ett par år att hinna, så kanske ställer jag frågor som redan har svar:

Vi har fått tre tidiga ( v 5-11) ma/mf på ca ett halvår och är under utredning. Utredningen var ganska snäv tyckte jag, bland annat kollade inte några hormoner alls. Jag är själv orolig över alla småblödningar en vecka före mens - och fram till mens- som jag börjat få sen det första missfallet.

Det enda som hittades var att jag är APC-resisten (heterozygot) och att jag därför ska ta Fragminsprutor hela nästa (eventuella) graviditet. Livmodern är spolad med koksalt, inget konstigt sågs. Sköldkörteln är rätt inställd mha Levaxin.

Jag har en känsla av att läkaren bara ville ha mig därifrån, att Fragmin var ett sätt att ge mig ngt att göra om jag blir gravid. Men jag har en känsla av att de inte gjort allt. Borde de inte kollat progesteron t ex? Jag känner mig inte alls lugnad.

Nu har ni inte alla bakgrundsfakta, men kanske kan ni ge mig era tankar om hormonnivåer osv. Är det långsökt att tro att det kan vara fel på sånt? Har mått väldigt dåligt det sista året och kroppen känns inte alls i balans.   

• Törst
    mellanD skrev 2012-04-16 12:51:38 följande:
    Hej, den här utredningen har jag, och många med mig gjort! www.internetmedicin.se/dyn_main.asp? page=389 Här kollar man prog. men det är en rätt så ovanlig anledning till just upprepade mf. Däremot så finns det många som tar progesteron i förebyggande syfte i samband med plus, utan att ngt fel påvisats (jag har emellertid inte själv gjort det eftersom jag oroar mig för biverkningarna). Många vet jag har fått det utskrivet av en vanlig gyn. En prog.koll kan ju en vanlig gyn remittera dig till, så det kanske du kan ordna så om du känner dig orolig?

Jag har själv behandlats med blodförtunnande efter 3 mf och med gott resultat. Och det finns ett gäng här som fått sina barn efter just en behandling med fragmin/innohep, många utan en direkt diagnos (som jag själv). Personligen hade jag varit överlycklig om jag fått en diagnos och en behandling! Många får ju varken eller dessvärre. Men visst kan du komplettera med prog.koll för en mer heltäckande undersökning, om du känner dig orolig!

Lycka till! 

Tack för svar! Det är en kamp vi för. Förlorade en pojke i magen i vecka 39 i mars i fjol, och sen dess har vi kämpat. PSD i magen var diagnosen vi fick, men det känns som en förklaring man ger när man inte letat tillräckligt noga.

Missfallen vi får blir som att sparka på någon som redan ligger, och jag blir så frustrerad när det känns som att sjukvården inte gör allt de kan. De vill helst att vi ska åka hem. Helst genast.

Jag fick inte länken att funka, finns det någon annan väg till den utredningen? Visst är jag glad att de hitat ngt, men jag blev så orolig över att de inte frågade ngt om mina cykler utan bara körde hem mig med löfte om Fragmin, lägsta dosen. Såvitt jag förstår är det lika mkt placebo, för det behövs tydligen högre dos och Trombyl om man ska vara hardcore.

Suck. Vad vi håller på. Och vad hopplöst det känns att längtan ska vara så förlamande. Kram till er alla, och tack för att ni orkar läsa. 
  • Törst
    mojutten skrev 2012-04-21 21:24:46 följande:
    Tröst: så fruktansvärt att förlora ett barn så sent.
    Jobbigt att du känner att de bara körde iväg er. Vad för dos har de skrivit ut? Jag vet inte vad som är brukligt i fall som ditt.

Det är tungt att kämpa och det är jobbigt när det går ut över hela livet.

Jag har just fått veta att min svåger och hans fru väntar barn. Vi umgås rätt ofta och det känns tungt.
    De väntade med att berätta tills de visste att det gått bra för oss, dvs tills vi lyckats med äggplock!!! Jag blev mållös, hur tänkte de?De är dessutom bara i v7, men det hade ju så klart inte känts bättre efter ett misslyckande.
    Jag känner mig också lite lurade eftersom jag misstänker att det ökade intresset för vår ivf isjälva verket bara hade med deras egen situation att göra.
    Jag blir samtidigt så less på mig själv för att blir så påverkad och jag vill verkligen inte vara missundsam.

Jaja, det blev ett långt utlägg.
    Ja, det är en annan sorts liv nu. Efter katastrofen. Jag är trasig, och försöker hitta något sätt att finnas till. Söker nytt jobb och tvivlar på det mesta. För inget är riktigt bra, det är som om ngt hela tiden fattas. Han, vår lille.

De pratade om den lägsta dosen (2500 IE?), har inte fått det utskrivet än. Jag skulle ringa när/om jag blev gravid, och då kolla blodplättarna också.

Missunsamhet är inte fel. Man måste få känna sina ärligaste känslor. Men det är nog viktigt att man hittar sätt att få utlopp för dem, som att träna, slå på kuddar eller skrika i skogen. För innestängd missunsamhet, smärta och ilska har sönder oss inifrån. 

Jag vet mkt om de känslorna. De kommer gärna fram när folk inte är barn-ödmjuka, och det är ofta i vårt samhälle. Det är så vanligt att man tar graviditeter och barn för givet. På många sätt. 

I ditt fall förstår jag verkligen om du reagerar, du har säkert rätt om deras ökade intresse för er ivf. Försök att liksom betrakta dina känslor utifrån, bara konstatera att du känner så. Du vet varför du känner så, och det är helt ok. Om du klandrar dig själv och blir less har du liksom dubblat olyckan. Var snäll mot dig själv!

En kompis sa en rolig sak för ett tag sen, när jag blev så trött på att alla bara pluppar ut barn hit och dit. Hon sa: "Men de får ju bara snorungar, inga barn du vill ha".

Långt inlägg här också... 
  • Törst
    Irma skrev 2012-05-18 20:02:17 följande:
    Fick höra om en tjej som fått barn med hjälp av levaxin! Tror det har nämnts tidigare i tråden? minns inte riktigt...

Iallafall. En kollega till mig, hennes granne fick flera missfall. Men så var det en vanlig vårdcentralläkare som gick med på att medicinera henne med levaxin trots att hon hade ett TSH under 2.0. Dom pressade ner det nära 0 (inga andra mediciner). Fungerade även en andra gång med syskonförsök! Idag har hon två friska barn. Läkaren finns på en VC på Hisingen, Gbg. Om någon är intresserad kan jag inboxa namnet!

En stor kram till alla kämpare! 
    Jag har stått på levaxin under båda mina graviditeter, och det är ett sjå att få det rätt inställt. Det är tydligen viktigast att det ligger riktigt lågt i början, för sen är fosterutvecklingen (på cellnivå) inte lika hetsig. Sköldkörtelhormonet (levaxinet) ser ju till att det finns byggstenar för gravidteten, och det är allra mest kritiskt i början.

Ville med detta säga att sköldkörtelvärdena ska följas upp under hela graviditeten, men det är i början som det är mest kritiskt - brist har visat sig kunna leda till missfall.

Jag kan dock av egen erfarenhet säga att det inte finns ngt egenvärde i att ligga för högt i dos med levaxinet - man blir alldeles darrig, orolig och får hjärtklappning. Det är en belastning för kroppen och bör inte eftersträvas. Men ett kontrollerat värde ska man ha, såklart. 
  • Törst

Tjejer, jag har läst en hel del här, men kanske har ni några råd till mig ändå. Har en läkartid där vi ska "resonera" (?) nu på onsdag, och känner att jag måste börja ställa krav på sjukvården. Ni kan nog sånt.

Jag (32 år) och maken (35 år) har en dotter född -09. I mars-11 föddes vår son stilla i v 39+5, obduktion och provsvar visade inga fel på hnm eller mig. Sen dess har jag fått 5 tidiga mf (varav ett ma som upptäcktes i v 10, avstannat i v 5. Ledde till skrapning trots cytotec). Alla mf har varit i ca v 6, några dagar hit eller dit. Inga mf före dottern eller sonen.

Senaste mf fick vi i förra veckan, trots att jag den här ggn (tack vare privat läkare såklart) fick Crinone x 1 dagl från äl och sedan Fragmin 5000 IE vid plus. Tyvärr (?) var denna grav månaden direkt efter ett mf, och det rekommenderas ju inte, därför känner jag skuld för att även detta blev ett mf.

Är inte överviktig, lever enligt rek (men är förstås olycklig och säkert kroniskt stressad). Man har hittat att jag är heterozygot APC-resistent och jag står på levaxin (och folsyra såklart) sen första grav, men inget annat. Bara de vanliga proverna är tagna, dvs standardprotokollet som det står om överallt. Eller ja, inga könshormoner utöver progesteron i mittlutealfas. Livmodern ultraljudad med koksaltkontrast, utan anmärkning. Jag har regelbunden mens.

Var det nog med information, eller har jag glömt ngt? Jag vill så gärna ställa rätt frågor på onsdag, för den läkaren vi ska träffa har inte varit till någon större hjälp hittills. Han var så j-a (ursäkta) nöjd att de hittade APC-resistens, men sen när jag blev gravid ville de inte sätta in Fragmin direkt - för "det var ingen brådska"  och några dagar senare fick jag mf.

Puss på er, tack för att ni finns! 

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14