Inlägg från: Gladhannapanna |Visa alla inlägg
  • Gladhannapanna

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Skulle ju skriva i samlingstråden...

Dessutom ändrade telefonen till Universeumpaket alldeles själv!

• Gladhannapanna

Vilka mysiga syskon det finns i tråden! Våra har inte bråkat sedan i tisdags... ( de har inte setts sedan i onsdags morse)

• Gladhannapanna
    Piggley Wink skrev 2013-11-01 22:34:37 följande:

Hahaha, N sa idag: Du måste sluta prata med H, mamma - hon blir så arg!

smile1.gifsmile5.gifsmile3.gif

• Gladhannapanna
    Vi 5 skrev 2013-11-02 00:38:17 följande:

Snow, tack! Ja det är nog så att det ändrar sig inland när man ser dem. Nu är det nog mkt för att hon är så mörk, och jag tänker mig en Alva som ljus. Men E var också rätt mörkhårig men blev ju blond snabbt så det blir säkert hon med. Ja hoppas ni får fundera på namn snart! smile5.gif det är kul fram tills de väl kommer men nu börjar det kännas pressat!

Vi hade Malin som favorit men när Julia kom så var hon ingen Malin utan en Julia som vi inte pratat om en enda gång under graviditeten!

Personligen tycker jag att man ska välja det namn man tycker är finast utan att bry sig om vad andra tycker! Vi diskuterade inte namn med någon annan innan just för att slippa kommentarer som var negativa, det var tillräckligt svårt att hitta namn som båda gillade!
  • Gladhannapanna
    Vi 5 skrev 2013-11-03 18:21:24 följande:

Uppi, hoppas att du kommer med smile1.gif

Elsis, såklart att det är alla andra det är fel på smile5.gif

Mrsfirren, det är lite samma med handpumpning tyvärr. Det är kärlen i bröstvårtan som drar ihop sig så lätt. Nu lyckades jag få ut lite iaf.

Asap, ja det låter lite som en mardröm, 8 i samma rum, jag skulle inte ha sovit en blund. Vad fint sagt om namnen. Så är det ju för oss. När det gäller min feber så hann vi först inte hämta ut penicillinet och sedan fick jag veta att det inte var några bakterier i urinen. Eftersom han inte såg något tydligt tecken på infektion och min temp gick ner lite i kombination med att det kändes hemskt att utsätta lillskruttan för så pass stark penicillin så har jag avvaktat. Dock har jag väldigt ont i nedre delen av magen fortfarande så jag får nog ringa och rådgöra igen. Nu har jag även hemskt ont i hela magen, men det tror jag kan vara att tarmarna kommer på plats igen.

Kate, tack för namninput smile1.gif när det gäller napp är det jag som fått för mig att det är dumt att upprätthålla sugbeteendet och jag har känt att jag hellre velat ge tröst med bröstet. Men det är mest fixa idéer. Själv hade jag napp för länge och fick skadade tänder av det. Stackare som fått tillbaka illamåendet. Precis så var det för mig i v 30 smile4.gif

Chiqita, vilken överraskning smile1.gif

Mosing, vilken kul utmaning för oss i tråden i så fall smile5.gif

Ela, tack för fin input om namnen. Jag förstår hur du menar. Och underbart att du överanalyserar, något som jag ju älskar att själv ägna mig åt smile5.gif

Zenobia, hade kunnat vara något om inte både andra och tredje namnen var bestämda.

Jag förstår dina tankar kring nappen, men det faktiskt väldigt bra att även andra kan trösta bebisen, speciellt när man har ett äldre syskon som också behöver sin mamma... Man behöver ju inta ha napp i många år bara för att man har det som liten bebis!

A hade napp länge medan Julia slutade när hon var 2,5 på eget initiativ!

Vi har vänner som tog bort nappen när barnen var ca ett år och det funkade bra.

Bara mina tankar kring napp eller inte napp....
  • Gladhannapanna
    Vi 5 skrev 2013-11-07 09:03:13 följande:
    Galia, det lät som ett fint hus, men lite många jordglobar, det måste väl nästan bo en samlare där...tack för påminnelse om att ta dagar samtidigt. Vi har mycket dagar kvar för E och har tänkt att maken ska ta en halv dag i veckan för honom. Vi funderar på det där upplägget ni har skrivit om att ta lägsta nivådagar på helgen, men jag kommer inte ihåg riktigt vad som gällde. Dvs räcker det att maken tar en halv dag på fre el mån för att kunna ta ut lägsta nivå dagar på helgen?

Snow, vad läskigt med vattnet! och visst var det en kul sida jordgloben var hemskt dyr, men väldigt fin och vi har inte köpt så mycket till honom, mest ärvt grejer, så har vi lovat att göra lite mysigare i hans rum.

Billa, önskar dig lite mer energi och tycker att ni borde kunna få några till sådana nätter redan detta år.

Ela, jag borde också bli lite blandad tror jag

Inatt upptäckte jag något intressant. Lillasyster knorrar och fäktar ju något alldeles på nätterna, och är missnöjd, verkar ha ont i magen. Hon kräks en del med, eller hulkar. Så i natt la jag upp henne på min kudde en stund för att hon skulle rapa (och torka bort kräks) då blev hon helt lugn och somnade. Jag låg precis bredvid och pallrade upp med kuddar så hon inte skulle välta ner, då sov hon alldeles lugnt jättelänge (säkert nästan en timme) då la jag ner henne på killudden igen, tänkte på hennes rygg. Då blev hon missnöjd igen och frustar och knorrar som vanligt (och det eskalerar liksom alltid och så vill hon snutta). Kilkudden verkar alltså inte räcka riktigt i lutning. Nu har hon fått sova på min kudde igen och var alldeles lugn under drygt en timme :-O annars knorras det nästan hela tiden. Nu är frågan hur bra det är för hennes rygg? Skulle ni haft henne så, alltså halvsittande?
    Jag hade absolut låtit henne sova lite mer upprätt! Har vänner som fick rådet att låta bebisen sova i babyskyddet när hon var förkyld för att kunna andas bättre! 
    Vi använde en dunkudde till våra när de var små, lätt att forma runt barnet så att de hade stöd för hela kroppen, de låg alltså ganska raka men med huvudet högre än fötterna, inte så vinklade i höften om du fattar vad jag menar.  
  • Gladhannapanna

Stramalj: Våra barn har aldrig bajsat på nätterna så vi har gjort så lite som möjligt med så lite ljus som möjligt på nätterna. De har liksom inte vaknat på riktigt utan bara ätit och somnat om. (det är iaf så jag minns det nu några år senare)

• Gladhannapanna
    Vi 5 skrev 2013-11-08 09:09:22 följande:
    Asap, den boken känner jag inte till, tyvärr.

Chiqita, vad jobbigt hoppas värken gått över.

Hur hungrig kan en bebis vara? Hon har ammat non-stop mellan kl 23-04 och då menar jag med max ett par minuters mellanrum, och ingen kudde har funkat...Fördelen är väl dock att hon hade gått upp 350g på en vecka, så BVC-sköterskan sa att vi intebehövde väga henne nästa vecka 😃

E har också vaknat hela natten, han är nu fixerad av vad kl är och rädd att missa Bolibompa. Han undrar därför hela tiden om kl är 6. Så idag är han urtrött och har gråtit över att det inte är lördag. Stackarn!
    Och min mamma är ju här och det är så synd om henne som är så trött för att hon sovit SÅ dåligt. Gah, jag försöker att hålla tyst...
    "Tyst min mun så får du socker" Så urbota korkat att klaga på dålig sömn när man besöker en barnfamilj!!!!!

Hoppas att maratonamningen bara betyder att hon behövde få upp produktionen och att det lugnar sig snart!

• Gladhannapanna
    Resande skrev 2013-11-08 12:42:14 följande:
    Hinner inte skriva just nu men ville tipsa Vi5 att köpa en klocka med tydliga visare eller en digital variant och lära E att det är morgon när den visar 7 (eller vad ni nu anser är morgon). Då kanske han kan släppa sin fixering. (Sätta den på annat). Jobbigt med mamma som har noll egen förmåga. Man måste släppa det och fokusera på de få godbitarna, kämpar själv med att släppa förväntningar på familjen.. Är lillan inne i tillväxt som är ca 4,8,12 veckor? Då äter de ju nonstop och man tror maten inte räcker.

Kate kram! Tycker sjukskrivning kan vara lämpligt. Inte bra med konstant huvudvärk. Hoppas du får en bra lunch med gott fika. Ta hand om dig.

Tror jag sovit mer inatt för jag kan tänka och t.o.m planera saker. Dessutom tar mannen en av de tio dagarna idag så jag slipper ansvara för de äldre. Lyx med bara bebisfokus.
    Jättebra tips med klockan! Det har vi gjort med Agnes. Vet en annan familj som körde med en lampa på timer, släckt lampa = natt, Tänd lampa = morgon. 
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8