Inlägg från: Gladhannapanna |Visa alla inlägg
  • Gladhannapanna

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Poison82 skrev 2014-11-19 17:35:41 följande:

Okej. Då måste dom vara ovana vid det här eftersom jag måste remitteras. Den sitter så att ingen spiral kan sättas iaf så nu vet jag inte vad som kommer att ske.

Tack för ditt svar iaf, känns bättre

Det kan ju vara att den sitter i vägen för att få in spiralen som är problemet, om den suttit åt sidan hade de kanske inte ens sagt ngt. 

I mitt fall frågade läkaren studenten vad hon såg och då började de prata medicinska termer, när jag hörde "cysta" frågade jag och då sa läkaren att det är ganska vanligt och att det är som en finne som sagt. 
  • Gladhannapanna

Vi5: Jag gissar på ont i halsen och med tanke på hur hon gör tycker jag att en läkare tittar. Kan ju vara ett hårstrå eller ngt också, även om det inte är farligt så är det ju sjukt obehagligt!!!

• Gladhannapanna

Agnes kompis är allergisk mot flera saker, bland annat ägg och mjölk. På kalaset i lördags serverade vi glassbomb och gjorde en liten till henne med havreglass utanpå och hallonsorbet inuti. Den stora såg likadan ut med vaniljglass med vitchokladkrisp och hallonsorbet inuti. Isfackla i stora och tomtebloss i lilla.

• Gladhannapanna
    chiqita skrev 2014-11-25 09:41:20 följande:

Åh, e sorbet utan mjölk?! Det visste jag inte.. Har extremt svårt med både havre- och sojamjölk, men kanske annat med glass smile1.gif

Sorbet är i princip bär och socker.
  • Gladhannapanna
    cilla67 skrev 2014-12-10 17:29:33 följande:

Vi5, du kan ju även köpa tvådelat, så kan lillA ha jacka på när hon sover i åkpåsen, och sitta upp när hon vaknar. Vi har alltid haft tvådelat och jag skulle aldrig byta till overall! Sedan vill jag slå ett slag för fårskinn - det är oslagbart skönt i vagnen vare sig barnet sover eller inte. När vagnens tid är förbi får skinnet följa med på pulkor och annat. 

Precis min tanke, tvådelat och fårskinn!

Måste du ta upp henne om hon sover när du kommer fram? När Julia var liten och A gick på förskolan stod vagnen precis utanför dörren och Julia hade sele på sig om hon skulle vakna så det värsta som kunde hända var att hon skulle skrika och det skulle jag märka inom någon minut. Men det ser kanske helt annorlunda ut vid E´s skola? På A´s skola skulle jag nog inte lämna ett sovande barn utanför medan jag gick in och hämtade. 
  • Gladhannapanna
    Vi 5 skrev 2014-12-16 07:00:45 följande:

Anceka, stackars er med maginfluensa! Hoppas på lindrig variant.

Poison, var försiktig med förstoppning. Blanda i rapsolja i gröten och prova med rivet äpple eller päron (färskt inte kokt). Katrinplommon ger jag inte mycket för, men en del verkar tycka det funkar. Ge inte fullkorn till småttingar heller. Då behövs så mycket vätska.

Här var det ännu en jobbig läggning. LillA skrek en timme och 40 minuter. Väldigt långa minuter när E också skulle läggas. smile4.gif R bortrest. Min mamma här men hjälpte inte så mycket. Gav upp och la oss sent. Sen var det dunder och brak 4.45 E blev livrädd när mormor gick på toa och tände alla lampor och rusade in här, kastade sig upp i sängen och rakt upp på LillA. Alla utom E vakna sedan dess. Har ettåringar inget sömnbehov alls?

Katrinplommon funkade klockrent på våra. Väldigt mogen banan och kiwi ska också vara lösande. Gröna bananer är stoppande så de måste vara mogna!

Vi5: så typiskt att han blev så rädd och att LillA inte somnade om.
  • Gladhannapanna

Vi5: kom på en sak; hur mkt sover hon på dagen? Kan dagsömnen påverka hur hon sover på natten? Vet barn som slutat sova på dagen i hennes ålder men vet även barn som behövt öka dagsömnen för att kunna sova på natten. Det låter skumt, men det funkade för dem!

• Gladhannapanna

Kan hon inte få ta en powernap på 15 minuter vid fyrasnåret så att hon äter ordentlig middag och därmed står sig bättre på natten och inte behöver vakna så många gånger? En runda i vagnen runt området kanske?

• Gladhannapanna
    Poison82 skrev 2014-12-17 14:56:54 följande:

Man ska vara försiktig med vad man önskar sig.... kom ju till gyn och blir hämtad av undersköterska och in i rummet där det är en manlig läkare som ska utföra undersökningen. Bara där gick det fel, av någon anledning hade jag föreställt mig en kvinnlig men men, svara på lite frågor, sen strippa och upp i den fina stolen. Redan innan han börja undersökningen kände jag obehag och mådde illa. Han förde in gyn föremål utan att först ha glidmedel och det strama och gjorde ont. När han sen skulle känna med fingrar (handske på men inte heller här något glidmedel) så kände jag sånt obehag att jag började skaka och gråta. Så undersökningen avbröts, han mena på att om jag har så ont bara av en vanlig undersökning så kan dom aldrig göra en mer omfattande eller sätta in spiral medan jag är vaken och sen bokades tid för undersökning under narkos. Ber till de högre makterna att inte det är han då, även om jag kommer sova så vill jag verkligen inte att han rör vid mig igen. Så 30 december blir det istället.

Usch din stackare! Men om du tycker att det är så obehagligt är det väl bra att få narkos istället, då kan de ju dessutom åtgärda den där blåsan direkt. Skönt att han förstod i alla fall!
  • Gladhannapanna
    chiqita skrev 2015-01-21 11:30:11 följande:

Någon som vet om längdåkning är ok med tanke på fogar som lossar upp, när man e gravid?

Jag har varit överrörlig i mitt bäcken sedan puberteten och har aldrig haft problem vid längdåkning. Om man skejtar tror jag att det kan bli problem, men vanlig klassisk/stakstil borde funka. 
  • Gladhannapanna
    Champagne77 skrev 2015-02-25 07:53:49 följande:

Ser ut att vara från 2011, så nej det är nog inte den...... ... Fortsätter jaga . Är allt bra med dig?
    Det som är sagt om samlingstråden är att man ska vara aktiv i de andra trådarna för att få vara med, eller i alla fall vara det ett tag innan man får komma in i samlingstråden. Jag vet att du varit aktiv förut, men det är ett tag sedan eller hur?

Vill inte länka i den här tråden så jag inboxa länken till dig så kan du ansöka om att bli insläppt. 
  • Gladhannapanna
    Jemema skrev 2015-03-04 12:31:12 följande:

Elsis smile2.gif

Någon som har koll på senaste rönen om att tex gå på konsert med bebis i magen? Jag har hört att bebisen blir stressad av för höga ljudnivåer tex om man går på bio?

Det tror jag inte är någon fara. Min äldsta syster spelade saxofon medan hon var gravid och min andra syster jobbade vid en slipmaskin en del när hon var gravid, systerdottern sov som bäst när dammsugaren var igång!
  • Gladhannapanna
    Mosing skrev 2015-03-18 08:19:59 följande:

Jemema, har tyvärr inga tips. Vi har en snart femåring som kissar massor i blöjan på natten och en treåring som är utan nattblöja sedan ngr månader (eget initiativ, inga olyckor). Svårt när de vill men inte riktigt kan... Nattkissning (upplyfta av förälder till toan) verkar inte ovanligt. Vette tusan om jag skulle orka ställa klockan

Vi tog också tjejerna till toan innan vi lade oss, satte inte klockan mitt i natten utan hos oss räckte det att de kissade vid 22-22.30. De gånger J kissade på sig var oftast de gånger hon sov länge på morgonen, men visst hände det någon enstaka gång på natten också. Härom morgonen kom hon in vid halv sex och hade vaknat av att hon börjat kissa men knep av och kissade klart på toa, så trosorna var kissiga och lite på lakanet men det mesta hamnade i toan. Innan dess var väldigt längesedan. A har nog inte kissat i sängen på ett par år tror jag. 
  • Gladhannapanna
    Jemema skrev 2015-03-18 14:51:04 följande:

Bar ni barnen till toan eller var de så pass vakna att de gick själva?

Vi bar dem, satte dem på toan så kissade de automatiskt, bar tillbaka dem efteråt. Sällan de vaknade till utan de sov lugnt vidare.
  • Gladhannapanna
    Jemema skrev 2015-05-03 08:47:18 följande:

Milla, jag tror du ska köpa egna strumpor. Det är måtten runt vristen och vaden som bestämmer storleken smile1.gif

En fråga, L har tidigare druckit välling på morgonen, men nu vill hon inte ha det längre. Men hon klarar sig inte riktigt tills frukosten på förskolan, skulle behöva någon energi direkt på morgonen. Vi brukar kolla tv en stund, hon är inte intresserad av att sätta sig och äta vid köksbordet. Vad kan jag ge henne som är smidigt i tv-soffan?

Några digestivekex kanske?
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8