Att jag drabbades av tvåbarnschock hade ingenting att göra med att G var "besvärlig" på något sätt, han var lika behändig som sin storasyster (och lillasyster för den delen), men det var något helt annat att rådda runt en snart tvååring och en nyfödd än det var med bara en nyfödd. Jag minns det som sådant meck att komma ut, världens projekt. Dubbelvagnen parkerad i låst barnvagnsförråd innanför porten, liggdelen i lägenheten. Att klä på oss tre och packa ner G i liggdelen där han började skrika för att han blev för varm, komma ihåg allt (nyckel till vagnen, skötväska mm mm ), bära liggdelen in i hissen och få med Ida på noterna osv osv. Jag vet att jag liksom stannade upp en sekund varje gång vi väl kom utanför porten, tog ett andetag av uteluften och bara kände att "ja, dåså. Äntligen ute".
Jag har aldrig i mitt liv varit så smal som då G var liten.
Det var en stor lättnad då vi flyttade till huset när G var 8 månader, allt blev så mycket enklare och liksom "flöt på" till skillnad mot tidigare. Men Gustavs bebistid upplever jag som superkort, jag hann aldrig riktigt njuta av honom som jag har hunnit med tjejerna, det var liksom fullt upp hela tiden.
När vi fick första barnet var vi nog väldigt förberedda på att "allt kommer att ändras, inget blir någonsin mer sig likt!" som man hade hört från omgivningen, men förvånades sedan över hur det inte alls var sådan stor omställning vi hade föreställt oss. Jag minns dagarna med bebis-Ida som superlugna, mysiga och roliga. Hon sov alltid i tretimmarspass om dagarna (längre på natten) så jag hade massor av tid för mig själv om dagarna. Gustav och Elsa hade/har samma sovmönster, men då var/är det ju någon annan där att ägna sig åt medan bebisen sover. Fast den här tredje gången har jag känt lite av samma lugn som med Ida. Avgörande är nog att storbarnen har varandra, precis som de var vana med sedan innan E kom. Dessutom tror jag det gör jättestor skillnad att G var nästan ett helt år äldre när E kom än vad I var när han kom. Det är väldigt stor skillnad på en nästan tvååring och en nästan treåring, tycker jag.
Men för att återkomma till Firrens fundering så kan jag inte känna att det påverkat min och makens relation på något speciellt sätt, tvåbarnschocken var nog min och mest av logistikkaraktär, så att säga.
M73 - Asch då, men det är ju några timmar kvar än.