• asap

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Firren - Jag har läst att det beror på magsäckens form, att den är lite böjd till vänster så det lättare rinner ut om man ligger på höger sida.

• asap

Elsis - Jag måste fråga om det här med att E skulle upp och kissa? Redan potträning, eller vaddå? Jag har inte ens tänkt tanken än med min E måste jag erkänna.

Resande - Det värsta med smink är att man ska orka ta bort det på kvällen innan man stupar i säng. Det orkar jag oftast inte, och då har man ju betydligt värre svarta ringar under ögonen morgonen efter.

• asap

Elsis - Coolt, jag kanske skulle testa att sätta min E på pottan också då.
    Trist med kräks, hoppas det inte blir mer och att ni andra klarar er.

• asap

Barba - Ja visst är det trist med tråkväder. De senaste dagarna har jag varit ute och rensat ogräs så fort jag haft tillfälle, så idag när jag inte kan gå ut vet jag inte vad jag ska hitta på medan Elsa sover och Gustav softar. En tanke som kom farande var att jag skulle ta tag i strykhögen, men den slog jag snabbt undan!

• asap

Jag har varken strukit eller bakat, Elsa vaknade tidigt från förmiddagssömnen just när jag skrivit det förra inlägget, så det blev att sitta på golvet i lekrummet och bygga torn istället. Hon är nämligen inte längre "Sveriges gladaste bebis", iaf inte när jag är i närheten. Hon har äntrat någon fas av mammighet, så om jag inte sitter på golvet hos henne eller har henne i famnen så kryper hon fram till mina fötter och gnäller. Så nu slipper jag göra nytta här hemma, åtminstone när E är vaken.

• asap

Frågor:

Billa - vad är syskonavdelning? En avdelning bannlyst för ensambarn?

Chiqita - Vad är aksellmjn?

Barba - Vad innebär mertid?

• asap

Tack för alla förklaringar! Chiqitas var den som var svårast att räkna ut på egen hand.

• asap

Billa - Silverasken, glasäpplet och guldkronan. Skämt åsido, tre avdelningar: en för de yngsta, en för de mellersta och en för de äldsta. Sedan beror det på fördelningen av barn just den terminen vilka åldrar det är på resp. avdelning. Ida har bara gått ett år på största avd. för att det förra året var väldigt många femåringar (05or) och hon är en sen 06a.

• asap

Småbarnsavdelning och storbarnsavdelning låter ju rimligt.

Jag kan inte uttala mig om hur det heter och ser ut på andra förskolor här, jag vet bara hur det är på vår. Men där är det alltså så att de varje hösttermin lägger alla barn i en pott och kollar vilka åldrar de har, sedan sätter de förskolans 14 yngsta barn på Silverasken, de 21 äldsta på Guldkronan och övriga 17 på Glasäpplet. Så åldrarna varierar lite från år till år. Fast det är heller inget direkt avdelningstänk, utan de vill se hela förskolan som en enhet. Personalen får också ofta byta avdelning på höstarna så att alla har arbetat på alla avdelningarna och de är noga med att all personal ska känna att alla barn är "deras" och tvärtom, och det funkar bra.

Det var morgon 5.20 här idag. Frågan är hur många av oss som kommer krascha innan kvällen?

• asap

Firren - Självklart är det ett gott tecken! Här har det otroligt nog ännu inte varit något som helst bråk med/om Elsa, snart elva månader nu. Ida och Gustav tycker fortfarande att hon är sötast i världen och kan inte få nog av att gulla och busa med henne. Men de kan bråka också, det gör de med varandra så det ryker om det.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8