30+ som väntar/har fått syskon, del 8
Firren - Tur du har en liten, om svärmor blir för jobbig får du stänga in dig någonstans med S och säga att hon måste amma i lugn och ro.
Chiqita - Tur att du hittade honom till slut!
Firren - Tur du har en liten, om svärmor blir för jobbig får du stänga in dig någonstans med S och säga att hon måste amma i lugn och ro.
Chiqita - Tur att du hittade honom till slut!
Mosing - Jag hann testa på båda delarna, började i en liten butik där jag sprang med lilla vagnen och kunde "alla" artikelnummer utantill, för att senare jobba i en jättestor självplocksbutik där man bara "blippade" flarrorna i kassan. Tyckte det senare inte var någon sport alls, det var mycket mycket roligare att jobba på över-disk-butiken. Men som kund föredrar jag absolut självplocken.
Stramalj - Det är nog en tävling jag kommer förlora. Känner igen dina nummer utan att kunna placera dem. Men jag vet att det första är någon burköl och det andra rödvin. Tror jag..? Jag är numera bara säker på nummer som 1, 4 och 88. Men jag kan dem på både hel och halv!
Vill man gärna visa leg kan man ju satsa på att köpa typ kaktus cider eller brännvin special och lämna "findrickan" på hyllan.
Här har mammigheten gjort entré de senaste veckorna. Så fort jag är inom hör- eller synhåll från Elsa så avbryter hon det hon håller på med och kommer fram till mig, gnäller och gråter, drar mig i benen och sträcker upp armarna för att jag ska ta upp henne. Och eftersom jag inte är Heidi Andersson (heter hon så..?) så orkar jag inte ha en 13kilos klump på ena armen medan jag jobbar på. Så jag får välja mellan att stänga öronen och ignorera fasthållet på benen och greja vidare, eller att ta upp Elsa en stund och sluta greja med annat.
Det,i kombination med OS, gör att jag knappt är inne på FL alls nuförtiden.
Elsis - Wow, coolt!!
Nej, min E har inte vågat släppa taget än. Det kan bli ett (eller ett halvt) steg mellan två saker hon kan hålla sig i, men är avståndet för långt mellan två stöd så slänger hon sig ner och kryper istället för att försöka på två ben.
Men jag tycker inte hon är överdrivet sen, även om det är många som går tidigare. Helt klart inom normalspannet och i samma linje som storasyskonen.
Kasperina - Ta det lugnt nu, 10 veckor för tidigt är lite väl mycket för tidigt!
Resande - Coolt att P går nu! Måste vara för att han inte heter något på E, för det har vi ju konstaterat att de är lite sena med gående och sådant...
Underbart att höra alla trotsiga och bråkiga barn, varje ålder har väl sin charm. Här har vi en minitonåring som fyller 6 om några veckor och en som är 4år och en vecka och beter sig därefter. Och så ettåringen då. Men som M73 skrev så är trean verkligen inget besvär i jämförelse med storasyskonen, varken som nollåring eller nu som ettåring. Jag kan berätta att hon som är "verkligen inget besvär" idag har bajjat fem gånger, två gånger med klädbyte som följd, har ramlat ner från soffan med buller och bång, har kastat mat omkring sig, har rymt så jag fick kuta som en dåre och fiska upp henne i diket innan hon hann ut på bilvägen. Med mera, med mera. Så förstår man kanske vilken nivå de andra två är på. Detta år har jag hittat mina första gråa hår, och jag kan verkligen förstå varför ibland!
Sarahkka - Stackars liten och stackars er, kan inte vara roligt med kolik och skrikande bebis en hel dag. Puh.
chiqita - Jobbigt med tänderna, men det går ju över. Här håller Elsa på och kämpar fram kindtänder just nu, hon är inte helt nöjd med det...
Lugn dag, nja jag vet inte? Inte är det egentligen så farligt iaf, jag tycker oftast att jag får gjort det jag har tänkt mig om dagarna. De stora barnen är rejält krävande ibland på sitt sätt, fast det är ju stor skillnad mot en liten. De behöver ju inte att man är med hela tiden, de sköter sig själva för det mesta. Det är bara det att de blir osams då och då, eller får för sig att göra saker man inte får (förutom då just att bråka med varandra), och då krävs det förstås en insats från mamman. Skillnaden där när de blivit större är att diskussionerna och argumenten efteråt ibland tar lång tid och mycket energi från mamman, medan när Elsa gör något hon inte får säger man ju bara nej och tar undan henne och så är det klart sedan!
Tydligen har jag iaf blivit härdad eller något, för igår passade jag på att gå med barnen på familjegympa och fick då med en kompis till Gustav också utan att jag tyckte det var speciellt mycket besvär. Det är ju inte så stor skillnad på tre eller fyra barn, men andra vuxna där såg lite lätt chockade ut och undrade om de var mina allihop!
Piggley - Då ligger jag i lä, vill inte ge mig iväg och bada själv med mina förrän minst en av dem verkligen kan simma ordentligt. Det känns som att man behöver bägge armar till Elsa än så länge, så jag vill helst vara två vuxna till våra tre barn. Men vi har förhoppningar på simskola för Ida i höst. Fast när vi lade fram förslaget sade hon "absolut ej". Hon tyckte det verkade jättedumt att hon, som inte kan simma, skulle gå i en skola där man måste simma! Bättre att gå i en vanlig skola, tyckte hon.
IdaVi - Usch så jobbigt, och när man inte vet vad det är som är fel!
Var det andra gången han blev getingstucken? För man ska inte reagera första, väl?
Jag har en granntant som jobbar på sjukvårdsrådgivningen. Hon har berättat att tidigare jobbade hon för Stockholms landsting och då skulle de ge rådet att ge alvedon till små barn, aldrig varva med Ipren. Sedan bytte hon och började svara för Uppsala, och där skulle man plötsligt rekommendera Ipren! (Eller om det var tvärtom..?) Så rekommendationerna varierar beroende på var man bor!
Vi har åkt in ett par gånger med G, första gången pratade vi med 1177 först, de skickade sedan hem en läkare som i sin tur skrev remiss till akuten och vi åkte in. Andra gången åkte vi direkt utan att prata med någon först, och det var då ingen som stoppade oss iaf. Men det gick ju fortare att bli omhändertagen väl inne på akuten den gången vi hade remiss.
Kusin Knase - Hej, kul att se dig! (AssarP här ) Hur lever livet som trebarnsmor? Hur har det gått med aupairer och vad det nu var som strulade sist?
Älgen - Ja, en hjärtinfarktpatient får ju faktiskt tänka till lite och åka in tidigare, så att hen hamnar före vaxproppen i kön!
Chiqita - Grattis!
IdaVi - Våra barn har bara haft problem första kvällen utan napp, sedan har det gått bra. Fast då har det varit ett "positivt" avslut, och inte i samband med skada. Kan tänka mig att det gör att det tar lite längre tid med avvänjningen. Stackars Ida.