30+ som väntar/har fått syskon, del 8
Knase - Vad härligt med au-pair som funkar fint, och kul att få börja jobba igen!
Knase - Vad härligt med au-pair som funkar fint, och kul att få börja jobba igen!
Firren - Så jobbigt! Det kan inte vara läge att ha honom hemma en period då? Tills han ser att det inte är så jäkla mkt action att gå med mamma och syrran hela tiden, och kanske vill tillbaka till föris?
Firren - Ah, ok, så det är egentligen just bara själva lämningen som är svår för honom. Ja, då gäller det väl att hitta ett sätt som gör den bättre så att han kan börja ha skoj direkt. Hoppas pedagogerna har några bra knep att dela med sig av imorgon.
Har det blivit bättre under veckan, eller är det lika illa varje dag? Och hur är han sedan när han blir hämtad, är morgonen glömd då eller verkar han förnärmad?
Pysslig - Usch för att behöva åka till akuten, men skönt att hon blev bättre snabbt med medicin!
Sarahkka - Storbarnen är snart 6 respektive nyss fyllda 4.
Sarahkka - Jag jobbar på en support och det är ruskigt ofta det är så enkelt som att sladden inte sitter i ordentligt, så det lönar sig att fråga. Våra kunder brukar annars skrika efter tekniker, de vill alltid få någon utskickad när det krånglar. Ett exempel från igår var att kassalådan inte öppnades per automatik. Nej, för någon hade låst den med nyckeln. Hmmm.
Nu kanske det här inte är så uppmuntrande, men Ida kan fortfarande ibland ha svårt att somna för att hon kommer på att hon är rädd för vargar som på något sätt ska komma in osv. Det är härligt att de har livlig fantasi, men ibland vore det bättre utan.
Och så måste jag få klaga lite till över tiderna för hämtning! 12.15 på skolan och 13.30 på föris. Vem har kommit på det!!? Elsa sover just nu. jag försökte väcka henne för en liten stund sedan för att hon skulle hinna äta lunch innan det är dags att gå och hämta Ida, men hon ville inte vakna. Så nu har jag bestämt att hon får sova tills det är dags att gå vid 12, sedan får vi gå hem och äta lite snabbt innan det är dags att hämta Gustav. Jag som tyckte att jag inte hann något om dagarna när båda hämtades 13.30, nu inser jag hur bra det var då! Nu är det mer än en timme tidigare, varje vardag. Tycker synd om E som ska flänga runt och lämna och hämta halva dagarna.
Pysslig - 12.15 är själva skolan slut (i förskoleklass, i ettan går man till 13) och fritids tar vid. Men eftersom vi är föräldralediga har inte Ida rätt till fritids, utan ska hämtas då istället.
Pysslig - Precis! Ida frågade häromdagen varför inte hon också får gå på fritids. Det är ju svårt att svara så att hon inte får det till att det är Es fel. :-/
Det är så att vi funderar på att söka plats till E tidigare än vi tänkt, för att de stora barnen ska få det bättre, men det känns inte heller helt ok.
Ellan - Hej och grattis till bebis i magen! Kan bli en liten Lucia ju.
Firren - Härligt! Jag älskar de där dagarna när man befarar det värsta, men så blir det en toppendag istället!
Ellan - Vad blir det för åldersskillnad på barnen? Vi hade dubbelvagn till de två äldsta, åldersskillnad 1år och 11 mån, men inte när vår tredje kom 2år och 10 mån efter tvåan.
Ellan - Vi hade en Easy Walker, fanns ingen donkey på min tid... . EWn är en sådan klassisk modell med båda barnen bredvid varandra, vända från den som kör, men så länge bebis ligger i liggdel är den vänd åt rätt håll. Vi var jättenöjda och hade inte klarat oss utan den när andra barnet kom. Då bodde vi i stan och storasyster hade ännu inte börjat fsk, så man hade i stort sett alltid båda barnen med. När vi sedan flyttade ut från stan och storan började fsk gick vi över mer till ståbrädan på vanliga vagnen. Och när tredje barnet kom så var det länge sedan någon av de andra åkt i en vagn, så det var aldrig på tapeten att de skulle börja med det igen. Vi sålde istället dubbelvagnen till kompisar som fick andra barnet 1år och 11 mån efter deras första. Och de är också helnöjda med vagnen.
Tvåbarnschock har diskuterats många gånger här, och det tycks som att de som upplevt det jobbigt/stor förändring att gå från 0 till 1 barn inte tycker det är så stor skillnad från 1 till 2. Medan vi som tycker det gick lätt från 0 till 1 haft det lite kämpigare med omställningen från 1 till 2. (för info så gick det också mycket lätt att gå från 2 till 3 sedan)
Eller, vad säger ni andra?