30+ som väntar/har fått syskon, del 8
Fast jag måste nog vara lite motvalls tror jag och säga att vid normal konsumtion av alkohol är det nog inte så att barn far illa per automatik. Eller jo, om det är barnen som konsumerar. Maken och jag dricker båda vin till maten på helgen. Vi är ofta hela familjen på middagar/fester där flera av de vuxna dricker alkohol. Jag har verkligen aldrig märkt att mina eller några av de andra närvarande barnen har påverkats negativt av det. Och jag har ju ofta varit nykter på dessa tillställningar eftersom jag har flera graviditeter bakom mig då jag aldrig druckit alkohol så det borde inte vara så att jag inte märker barnens reaktion för att jag varit lullig typ.
För det är liksom det som är grejen. Vi dricker oss inte påverkade när vi har ansvar för barnen. Vi har heller ingen i vår umgängeskrets som "beter sig" när de dricker. Skulle någon bli i mitt tycke för berusad på en tillställning skulle jag ta barnen därifrån (men det har ännu inte hänt).
Jag gillar inte när folk blir fulla och sviniga typ. Det vill jag inte att mina barn ska behöva uppleva heller. Men jag har absolut inga generella principer att barn och alkohol (-förtäring av vuxna) inte hör ihop. All respekt åt allas fria val dock. Om man själv har dåliga minnen från barndomen eller vet med sig att man inte kan stanna vid ett par glas ska man ju givetvis avstå. Jag skulle ju heller aldrig insistera på att få dricka alkohol hemma hos någon som inte vill servera det. Men hos oss njuter vi gärna av ett eller ett par glas vin och tycker att det är helt ok.
Jag vill avslutningsvis poängtera att jag inte tagit illa upp av diskussionen för jag känner mig helt trygg i vårt förhållningssätt men vill bara nyansera bilden lite eftersom det för alla kanske inte är så kategoriskt.