Inlägg från: cilla67 |Visa alla inlägg
  • cilla67

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

PW, tack för info! Såg dubbelpulkan sist vi handlade, men då har man inget som helst stöd i den. Jag tänker att på en snowracer sitter man på ett helt annat sätt, än när man har benen framför sig och det är lättare att hålla balansen... 
    Man får väl låta bli att köra vilt om det är två på den!
    A är inte så mycket för att köra vilt, han är en försiktig general. Han vill ogärna låta G åka, om han kan åka själv, och hans ben är för långa för babypulkan men det struntar han högaktningsfullt i, och kräver att vi bär G istället. Egoist!

• cilla67

Ja, jag ska i alla fall strax gå ut och gräva fram pulkan och pulsa iväg till dagis.
    Vi har 40 cm snö och ännu har ingen snöröjare synts till idag. Maken lyckades ta sig ut och åka till besiktningen, men fastnade vid brevlådan på vägen hem. Jag fick gå ut och hjälpa till att skotta loss honom. Precis när vi hade skottat fram ett par spår att köra i kom grannen och bara gled förbi i sin bil! 
    Vilka färdmedel vi väljer framöver får vi se... 

• cilla67

Vi kämpar på med A, men det går i perioder eftersom varje sån här maghistoria gör honom så osäker att han inte vill. Men vi har också klistermärken och belöningssystem.
    Jag har gjort en slags stjärnhimmel och köpt klistermärken i form av silver- och guldstjärnor som man får klistra upp när man varit på toa, förutsatt att han har kalsonger och inte blöja samt när magen spökar och han bajsar på toa. Efter tio stjärnor blev det belöning och efter 20 till blir det en ny osv. 
    Han tycker det är roligt och stimulerande, men just nu tjatar vi inte så mycket om det eftersom vi haft det så jobbigt med hans mage de senaste veckorna.
    G vägrar sitta på pottan, men jag litar på att hans personlighet funkar likadant på kissning som på allt annat hittills. Han är enormt seg, men plötsligt bara funkar det. 

• cilla67

Firren, de där välartade barnen är väl typiska bloggbarn? För vanliga barn här i tråden tror jag nog kommer i konflikt med sina föräldrar mest varje dag. Så har vi det här hemma i alla fall.
    Det är bråk vid måltiderna, om man får titta mer på tv eller när man får se på tv, bråk när A måste stänga av datorn, inte får ha paddan, ska gå till dagis, ska gå hem från dagis, ska klä på sig eller av sig, vem som har vilken sak, om hur länge man måste borsta tänderna. Katastrofer kan inträffa när han har fått "fel" tandkräm, tänk bara om man får Skalmantandkräm istället för Lille Skutt!! The horror!
    Mest irriterad blir jag av det ständiga uppmärksamhetsbehovet. Mamma, kolla nu, mamma jag vill att du ska sitta här när jag bygger lego, mamma kan du, mamma kom!, mamma, MAMMAAAA!!!
    Så, nu har jag lättat mitt hjärta - hoppas att det var till någon hjälp och igenkänning!

• cilla67

PW, jamen eller hur!? Jag tror hon flyttar lite tidigare...!

Ja, vi har några ständigt återkommande konflikter som rätt hanterade går bra att kryssa sig igenom, men i stressade lägen går fullkomligt åt h-e. Det är t ex frukosten. Där är tajming allt. Kommer man fel nånstans så kommer "jag är inte hungrig" eller "men jag vill inte ha det där, jag vill ha x med y" (alltid nåt vi inte har). Har vi köpebröd vill han ha hembakt, har vi hembakt vill han ha tunnbröd osv. 
    Just tajming har jag upptäckt ofta är en stor del i hur saker går. Tajming och blodsocker. Har man koll på det så brukar det gå bra.
    A har en ny grej för sig som retar mig. När jag hämtar på förskolan vill han ofta inte gå hem. Det är ju bra på sätt och vis, men det  handlar inte alls om att han inte vill gå därifrån, utan att han vill göra nåt roligare. Han vill gå/åka nån annanstans. Om jag då säger att vi inte kan det, skriker han "då vill jag ha nåt nytt hemma!!!!" Utpressning! Var det där kommer ifrån begriper jag inte, men självklart får han inte det. Däremot kan han få små överraskningar när han har varit på olika sjukhusbesök.

• cilla67

Chiqita, jag hade också samma efter G, nu börjar jag bli återställd och G fyller 2 om två veckor. Jag gick till sjukgymnast som gav mig order att "dra in och upp naveln utan att hålla andan" som första uppgift. Jag vet inte om det låter begripligt, men så beskrev hon det och jag fattade i alla fall. Del två av uppgiften var att "dra in svansen" samtidigt, man liksom kniper med skinkorna och puttar fram bäckenet en aning. Detta kan man då göra både stående och sittande och liggande. Del tre av uppgiften var att göra detta på alla fyra samtidigt som man gör det Resande beskriver, sträcka ut ben och arm samtidigt.

Här har vi också samma fördelning med en principfast pappa och en mer flexibel mamma. Jag brukar tänka att det berör på makens uppväxt (farmor hade kennel, farfar militär)  att han är mer för att gapa i när det är nåt och begära att de ska bete sig som han vill och inte som småbarn. Fast jag måste medge att det har börjar gnugga av sig lite på mig nu, jag är mer benägen att härja på dem numera än jag var förut.

Jag tror att Stramalj har en viktig poäng där, med ett resp flera barn. Vi har ju tidigare noterat att det är så himla mycket enklare att göra saker och ha med sig en unge än när man försöker göra samma sak med båda två.
    Det säger sig självt att man inte lika lätt hamnar i konflikt med ETT barn, som när man har att göra med flera viljor...

Det som jag tycker är jobbigast är nog hämtningen på dagis. A vill ju numera nästan aldrig gå hem, det blir alltid en massa lirkande med det. "jamen vi har ju pulkan, vi kan gå vilken väg du vill, vi behöver inte gå hem meddetsamma" eller när jag bara säger "nehej, men vi börjar väl ändå med att klä på oss och gå till bilen, så får vi se sen..."
    Det i sig är ju inte så jobbigt, men lägg till en G som har kommit in i spagettifasen. Ni vet den där barnet blir som en överkokt spagetti så fort det kommer närmare ett ytterplagg än 2 dm. Så medan man försöker tråckla ner en spagetti i fleecetröja, fleecebyxor, halsduk, termobyxor, kängor, vantar, jacka och mössa för man förhandlingar med en envis 4-åring om huruvida man ska hem eller inte, och så ska man lirka i honom samma kläduppsättning parallellt.
    A tycker det är vansinnigt jobbigt att stå inne i värmen med varma kläder på, så jag får antingen klä på honom först och skicka ut honom i förväg eller försöka klä på dem samtidigt.
    Jag inser ju att det i sig är en välsignelse att HA två barn att klä på, så det är ju ett i-landsproblem. Likafullt medför det ju att man kanske inte kommer hem på sitt soligaste humör och då är det ju bäddat för fler konflikter.

• cilla67

A och G fick gemensamt en snowracer nu när A fyllde. A har önskat sig en, och jag tänkte att det skulle vara smidigt att gå till dagis med båda barnen på en sån. HA!

Det gick liksom inte riktigt som jag hade tänkt med det där med snowracern...

Först skrek G för att han ville åka i sin röda babypulka, sen skrek A för att han inte fick sitta vid ratten. Jag tyckte det var bäst att den som är störst satt bak...
    Sedan skrek A för att han "ramlade" av och så G som följaktligen också ramlade av, eftersom han hade lutat sig på A som då utförde det släng-dig-av-trick jag lärde honom att göra med pulkan om man ser att det håller på att gå åt skogen, bokstavligen.
    Så småningom kom vi iväg, med A vid ratten och G bakom honom. Det funkade faktiskt. Fast sen när man kommer till där det är ordentligt plogat måste de ju hoppa av lite för att man ska bära racern över vägen och då ville G gå resten. Så vi var på dagis liiite senare än jag hade tänkt... 

• cilla67

Asap, det var liksom meningen det! Man får och ska skratta åt sånt som man käner igen eller som bara kan vara en dråplig bild. Skönt att höra att det inte var nåt unikt i alla fall!

• cilla67

Asap, lite surt även om det var väntat, antar jag. Skönt att ni vet nu i alla fall, så är det lättare att planera och se framåt!

Älgen, jag minns ärligt talat inte riktigt... A bet mig, 15 månader gammal, och då sa jag att nu får det räcka. Men då var det ju mest nån slags mys-tuttning när han vaknade tidigt som gjorde att han kunde somna om en stund. G tror jag helt enkelt tappade intresset. Det kom inte tillräckligt fort för hans smak, så vi gled över på ersättning ganska tidigt.
    Jag tror vi ska prova pulkatåg imorgon istället! 

• cilla67

Sån var G också, och nu när han har börjat har han charmat både barn och föräldrar och lagt rabarber på As favoritpedagog. Som alltså jobbar på stora sidan, men det hindrar inte G, som nog är lika mycket på båda sidorna.
    Han höll på att driva sin farmor till vansinne i julas med att oupphörligt säga "Pia, Pia, Pia, Pia, Pia". Vilket då är favoritpedagogen... 
    Förra veckan kom en förälder springande efter oss när vi hämtade en eftermiddag. Vi trodde vi hade tappat nåt, men hon ville bara ge G en elefant! 

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8