Inlägg från: cilla67 |Visa alla inlägg
  • cilla67

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Jossan, jag tror de flesta här inne har fått sina syskon redan, på rak arm kommer jag inte på några gravida som är aktiva men jag är å andra sidan lite vimsig. Det kom ett par småttingar i höstas här i tråden.
    Men kanske kan de komma loss lite, de som väntar, om det blir fler härinne!

Min äldste (A) är född 09 och den minste (G) fyller 2 på söndag. Jag hade svårt att lämna "väntar första barnet"-tråden och minns dig därifrån. Jag har bytt nick, fast bara lite, hette cissi67 förut, och vi bytte några ord om din hemorts gynekologer, eftersom jag hade gått hos dr Roland.

Det är jättetrist att du känner dig deppig, men det är nog inte alls ovanligt. Det ovanliga är väl kanske att man vågar säga det, man "ska" ju vara så där rosenskimrande lycklig när man är gravid. Jag minns att jag också var rätt låg och hade svårt att finna ro i graviditeten med G. Jag gjorde inget åt det, men pratade mycket med bm om olika saker som oroade mig och så småningom släppte oron och glädjen kom tillbaka.
    Jag tycker du ska ringa psykologen när du nu har numret och se till att få prata av dig om hur det känns. Bara det tror jag kan lätta upp det. Fast det viktiga är nog att du kan känna att man FÅR vara deppig fast man är gravid. Man får det. Kram!

• cilla67

Jossan, det är nog olika med olika barn och framförallt olika dagar! A var ju ganska precis 2 när han blev storebror mitt i vintern och vi har aldrig haft syskonvagn, bara ståbräda.
    Den funkade bra i drygt ett år, därefter har han gått själv eller så har vi någon enstaka gång burit lillebror och A har fått åka. Han gillade att gå redan när han var 20 månader och började förskolan, och har fortsatt med det.

Jag tror inte ni behöver någon syskonvagn när det är så nära till förskolan och jag gissar att ni har en sulky eller annan enklare vagn som ni kan köra med om ni ska iväg hela familjen nånstans och bebis ändå ligger i barnvagn.
    I alla fall i början kan nog en del nyblivna storasyskon bli lite avundsjuka och också vilja åka vagn, men hos oss löste det sig med att vi tog fram liggvagnen lite innan bebis kom och A fick provligga och själv konstatera att han var för stor för den och att det blir lagom till bebisen när den kommer.

Det är ju inte säkert att alla är färdiga med gravidtankarna för det, man kan ju vilja ha fler än två! Och så har vi ju en annan tråd, 30 + som kämpat mer än ett år för syskon, och jag hoppas, hoppas, HOPPAS att det snart kommer en hel drös därifrån in till oss! 

• cilla67

Mrs F, det gör det på A och G också, ganska exakt ett halvår. Visst är det konstigt? Eller, ja det är det väl inte, men man reagerar ju och tycker det känns konstigt när de är så olika! A gick dagen före sin ettårsdag, G gick vid 17 månader och så där har de följt varandra. 
    Min systerson gick när han var 8 månader, så det händer ju saker olika! 

• cilla67

PW, jo, det sa vår BVC-läkare när vi var på kontroll, minns inte i vilken ålder, men med G. Jag frågade lite eftersom han alltid varit sen, eller i alla fall senare än A, och då sa doktorn att man ska låta bli gåstol, eftersom barnen inte utvecklar motoriken i rätt ordning då. 

• cilla67

Nejmen fy vad jobbigt, Stramalj. Får du ta nytt prov snart? Hoppas det visade fel...

• cilla67

Firren, jag känner igen det även om inte mina bet på det viset. Men jag känner igen det där med att sjukt barn inte vill ha vanlig mat. Så har båda mina varit. Man kan ju kanske ägna en tanke åt att bröstmjölk är avsvällande, om hon nu är förkyld och täppt så är det ju helt enkelt sunt att det är bröstmjölk hon vill ha. Jag tror att det bara är att härda ut och att det går över snabbt. Eller om du vill sluta, så är det ju också en bra tid att göra det.
    A slutade amma när han bet mig hårt en gång. Men då var han 15 månader, så det var ju dags... G slutade amma kring 6 månader, mest för att han helt enkelt inte blev mätt på det jag hade och det tog för lång tid. Om du tycker att det känns ok att sluta, så tycker jag absolut att du ska göra det.

• cilla67

Mrs F, bra att du vet hur du vill göra - då är det bara att köra på! Hoppas S kryar på sig snabbt!

• cilla67

Bra att du får mer medicin, och som Ela sagt, tummarna är kvar i Stramalj-läge. Kram!

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8