Inlägg från: cilla67 |Visa alla inlägg
  • cilla67

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Ellan, vi har ganska exakt 2 år mellan barnen, och skippade syskonvagn helt. Vi hade ståbräda istället, men nu går storebror istället, eller om det behövs, rider på axlarna. Det beror ju så mycket på hur det äldsta barnet är som person, och på hur man brukar använda vagnen. Går ni till dagis t ex, eller brukar ni ta långpromenader i skogen osv.

• cilla67

Ellan, vi skaffade oss tvåbarnschocken ett knappt år innan tvåan föddes. Vi blev tvungna att avliva vår hund strax innan A fyllde 1 och stod inte ut utan hund särskilt länge. Med en valp i huset kom något motsvarande tvåbarnschocken. Så när G föddes var det lugna gatan! 
    Lite mer seriöst så har A hela tiden varit väldigt kärleksfull mot sin bror, även om det under en period slog över lite och det hände ganska ofta att han nöp sin lillebror istället för att krama. Det var som att alla känslorna för lillebror slog över och han inte kunde styra dem, så det blev lite nyp och slag.
    Numera, när G är 19 månader och kan försvara sig lite bättre (de är nästan jämnstora, A väger 13 kilo och G 11,5) så blir det mer som brottningsmatcher i all vänskaplighet. Det ser illa ut, men de fnittrar båda två, så jag ser ingen större anledning att ingripa. Man får bara påminna lite om att vara försiktiga med varandra! På dagis springer G till storebror när han blir ledsen, inte till personalen. Ännu, i alla fall, han började ju nyss, så det kommer nog.

• cilla67

SKBTproblem, ja... jag minns ett sådant som upplevdes som spiken i kistan för företaget jag jobbade på. Jag var produktionsansvarig, och en maskin som en annan snubbe skötte stannade och han fick inte igång den. Han provade allt, kollade säkringar, sladdar, alla lösa delar i maskinen - allt var som det skulle.
    Panikinkallad reparatör anlände, drag fram tangentbordet som snubben skjutit in under skärmen för att få plats med sina kaffekoppar, och slog igång maskinen.
    -Jaha, vad var problemet?
    -Eh... det kan ha varit att tangentbordet satt klämt under skärmen... 

• cilla67

IdaVi, skitdag var ordet! Stackare, men å andra sidan får du ju lite mer tid med barnen? Always look on the bright side!

Jag blir galen på den där reklamen med UL-bilden där ljudet börjar så fort man är i närheten med markören! 

• cilla67

Galia, det är Pampers som vill nåt med den där reklamen. Riktigt vad vet jag inte...

Sarahkka, Vem-böckerna, Ingrid-böckerna, Fia och djuren och Gittan-böckerna började vi läsa när A var 2-2,5. Alla dem älskade han, och Gittan och Vem-böckerna läser vi fortfarande när han är 3,5. 

• cilla67

Vad roligt, Firren! Skönt att flöt så smidigt. Klokt av ett att köpa in, sånt underlättar ju enormt. Vi envisades ju med att göra nästa allt själva när A döptes och vi gifte oss... Det ångrade vi den dagen!

• cilla67

Galia, vi har Skandia till båda. Vi valde det först, försökte ändra till TH, men de tog sån tid på sig med att godkänna så vi ändrade tillbaka. När G föddes tänkte vi ta TH till honom men de godkände honom inte vilket däremot Skandia gjorde. Ta varsin!

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8