30+ som väntar/har fått syskon, del 8
Ah, jag kanske missuppfattade! Jag tänkte inte på att det finns ett band där uppe också...
Ah, jag kanske missuppfattade! Jag tänkte inte på att det finns ett band där uppe också...
Asap, jag är själv lillasyster och har mestadels haft ärvda leksaker och böcker (och då ska man komma ihåg att mina systrar är 22, 20 resp 11 år äldre än jag!) så jag har varit noga med att G ska få ungefär samma saker som A med reservation för såna saker som de växer ifrån snabbt.
Klosslåda, bobbycar och såna saker har han alltså inte fått, däremot eget duplo, böcker (fast inte samma som A) och andra såna grejer.
Sen tycker jag också att man kan ser personlighetsskillnader som gör att jag inte alls tycker att G behöver ha vissa saker, medan han däremot skulle uppskatta andra saker som A aldrig fått.
Mitt tips på extra present till E är en sån där pappväska. G fick en egen häromdagen. Han älskar att plocka i saker och packa upp dem igen. A har också en som han fortfarande leker mycket med och som börjar se rätt ankommen ut!
Dragleksaker brukar ju vara kul också när man börjar få fason på balansen. En sån här har jag tittat på många gånger: www.plantoys.com/products.php
Den har ju multifunktioner, så att säga. Fast G är inget vidare intresserad av den sortens pussel/stapling än, och balansen lämnar en del övrigt att önska än så länge. Fast han har iofs haft kul med dragleksaker länge, han kom tidigt på att man kunde dra i snöret, så kom grejerna till honom där han satt, A däremot fann inte tjusningen i sånt förrän han var två och lite till,
Firren, jag blev ju igångsatt med båda pojkarna och det blev två helt olika upplevelser.
Avdelningen fördelar domineras ju av att det är hemskt praktiskt att veta när det blir.
Man kan boka barnvakt och se till att dagis flyter på osv och Mr Firren kan högst sannolikt lova D att han hämtar eller åtminstone att han kommer hem till kvällsmat och läggning. I alla fall nu när det är andra gången!
Med A var det så att jag inte alls hade påbörjat processen själv, och jag fick en sk bard. Man för in en slags ballong som sedan fylls med saltlösning. Sen går man där med en slang tejpad vid ena knäet och uppmanas att dra i den med jämna mellanrum, för att töja ut livmoderhalsen.
Den processen påbörjades kl 12 på fredagen, kl 18 skrevs vi in på BB. Inte för att det behövdes, utan för att igångsättningen dittills bevakats av en dagavdelning. Då hade jag i alla fall öppnat mig lite, så jag fick dropp. Hade jag inte haft otur och droppet lossnat utan att någon märkte det någon gång under natten, så hade det förstås gått mycket fortare, men A föddes 11.20 på lördagen. Jag fick droppet omsatt vid 7.
Med G var det sååå mycket lättare. In på sjukhuset 7.30, ctg-kurvor och sånt fram till 9. Öppen 3 cm. Hål på hinnorna 9.30, värkar från 10, dropp och G ploppade ut 13.08.
Erfaren bm skötte det hela ensam utom på slutet och förvarnade redan vid 11-tiden om att hon skulle gå hem 13.30 "och det vore så roligt att hinna se bebisen - jag tror att jag får det!".
Jag kände att jag fick jättemycket styrka av att få den informationen, och kunde jobba på mycket bättre med en slags mental deadline. För jag ville verkligen inte ha en till bm. Med A avverkade vi ju fyra skift, och det ville jag inte vara med om igen!
En släkting har börjat med ÄH-dieten. Ät Halva. Det tycker jag verkar bra! Lagom komplicerat att hålla ordning på, typ.
Grattis Snuppis och heja Firren!
Håller tummarna för Tessas M också - klart han ska bli frisk!
Grattis Firren!
Zazz, vad skönt!
Grattis M73! Vad roligt att hon äntligen kommit!
Grattis Sarahkka!!
Grattis Galia!!