Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

hemulen skrev 2013-05-21 15:58:22 följande:
    Billa, det lät lite körigt att komma iväg till föris, kan tänka mig att det blir så med två. Vi tänker söka dispens för M så att hon ev kan få 25h i veckan sen när jag är själv hemma med bebisar. Sökte ni dispens? Gick det igenom?
    Nej, vi sökte aldrig någon dispens för att få bättre fördelning av de 15h. Fler timmar önskade vi inte för henne. Tyckte 15 h var lagom och önskade inte fler, däremot som sagt vill vi ha dem fördelade på färre dagar och lite längre tid de dagarna.
    Anledningen till att vi aldrig kom till att söka dispens var att vi började med att fråga förskolechefen i nya stadsdelen vi flyttat till och förflyttat J till. Hon reagerade väldigt kraftigt i stil med att: "Nej, det går ABSOLUT INTE att ha några andra tider för oss, BARA för att det var tvillingar" och "HUR skulle det motiveras för oss, nej det är minsann samma regler för alla" och sammanfattningsvis "Det kunde vi glömma direkt, fanns ingen möjlighet alls att tillgodose sådana enskilda önskemål" och mer i samma stil...
    Det hon borde ha svarat är att: Det är väldigt ovanligt men ni är välkomna att lämna in en skriftlig ansökan om dispens för J samt vart den skulle skickas.

I efterhand var jag så arg på henne för detta. Det hade underlättat jättemkt för oss de fyra månaderna under hösten/vintern tills sönerna var kring halvåret och hade mer rutiner.

StramalJ. Usch så besvärligt och jobbigt med din medicinering. Kommer du ändå ha kvar denna hästdos eller kommer den sannolikt justeras ner ifall värdena är bättre vid nästa kontroll? Hur ofta kolla de dig?      
  • Billabong

Jossanjo: Usck så jobbigt och ledsamt! Det där var ju verkligen inte roligt att behöva få höra på senaste UL.
    Liksom övriga hoppas jag att det är en helt logisk förklaring i den låga benaktiviteten hos lilla bebisen. Så fint beskrivet av dig och johlinn! Kram på dig!

gabi: Välkommen och grattis i denna tråden också!    

• Billabong

Varmt grattis, hemulen!

Så fint att småsyskonen är hos er nu.

Då pustar jag ut. Pga min egen erfarenhet har jag varit rätt orolig för er... Men jag hoppas att jag har kunnat dölja det och inte oroa dig.

• Billabong
    Resande skrev 2013-05-28 19:25:58 följande:
    Billa klart man tänker på sina egna erfarenheter men det har inte märkts att du varit orolig tycker jag. 
    Snowgirl skrev 2013-05-28 20:36:13 följande:
    Billabong, Jag har inte heller märkt av någon oro.
    Nej, ni har nog helt rätt i det.
    Jag inser att jag nog tagit till strategin att inte skriva ngt alls kring hemulens tvillinggraviditet här i tråden, bara för att inte skrämma upp... Intressant att studera sig själv och sitt beteende.

gabi: Vilken lättnad att det ser bra ut!

Jossan: Så bra att bebisen flyttat runt lite och rör på benet. Hoppas att nästa koll ger goda slutsatser.

Kate: Härligt att se dig här i tråden!

Vi4: Snälla du, du MÅSTE ta hand om dig så att det inte blir för mycket. Är det snart lugnt/lugnare på jobbet för dig så att vi kan känna att det blir bättre inom kort?  
  • Billabong

Namnbytet var det första jag noterade i BF-tråden, Vi 5! Härligt att läsa om hur du känner inför graviditeten nu!

• Billabong

PW: Nu sitter jag äntligen vid datorn och kan svara. (Är värdelös på att skriva på min smartphones tangentbord, blir bara festavningar och går rysligt långsamt.)
    Liksom Vi 5 tänkte jag på Semperdropparna och Miniform (?). Vi hade Semperdropparna en kort period med de yngsta barnen, minns inte riktigt hur vi upplevde det men tror vi kände att det inte behövdes när det kom till kritan. Men kolik och allt som rör kost vid amning är jag dock inte särskilt insatt i... Tack och lov.

Det jag först kommer att tänka på är att de är väl lediga båda föräldrarna fortfarande?
    Som tvillingförälder till nyfödda är det körigt och jag ser det som självklart att man är hemma båda de första månaderna för att få det att gå runt och undvika att det blir för mycket för en förälder att vara hemma helt själv. Gäller i än högre grad när man har ett syskon att ta hand om.
    Då kan man avlasta för varandra genom att följa varsin tvillings rytm ifall det passar föräldrarna (så gjorde vi ibland när det fungerade bra), eller dela tiden så att en förälder är ledig ett par timmar i rad och får sova medan den andre föräldern tar båda. Självklart kan inte pappan stå för själva matningen om de nu helammas, men allt det andra. 

Nu när storebror skadat sig, kan han vara på fsk ändå eller behöver han vara hemma en tid? Jag har inte haft barn med frakturer och tänker mig att frakturer i sig kan ha olika möjligheter till att vara med på fsk.
    Om han inte kan vara där, kanske det skulle underlätta om han fick vara med H och/eller N lite då och då hos ngn av era föräldrar som jag uppfattat är lediga om dagarna? Om han känner sig trygg med det.
    En långpromenad med mätta bebisar medan föräldrarna får vila/sova/umgås med storebror någon timme eller två skulle säkert också vara guld värt. För de känner sig sannolikt otillräckliga mot storebror också, det gjorde jag/vi och det har jag uppfattat är vanligt när man får ett barn till i familjen - alltså ännu vanligare än när man har två.
    Eller komma hem till dem med en redan tillagad middag som ni avnjuter tillsammans eller levererar hem till dem. Inte spontant utan lite lagom planerat men ändå avslappnat.
    Och inte minst, att lyssna och låta henne få prata av sig/gråta lite eller så.

Om barnens andra förälder inte är föräldraledig längre så borde det ske en omprioritering. I detta fallet är det kanske t o m möjligt att beviljas TFP/VAB iom att bebisarna är bra drygt en månad gamla OM det är så att storebror inte kan vara på fsk alls dessa veckor. Jag har uppfattat det som att FK kan bevilja TFP under motsvarande omständigheter när det finns två nyfödda i familjen.

Hoppas det snabbt blir bättre för dem!

Får återkomma till tråden med andra kommentarer.       

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8