Inlägg från: cilla67 |Visa alla inlägg
  • cilla67

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Usch, det låter som G. Han har varit förkyld sen nyår ungefär och hostat i ca två månader. Han låter som en gammal gubbe som har rökt i 50 år. Doktorn har ordinerat Ventoline och cortosonspray, vilket vi har gett sen förra tisdagen, men jag tycker inte det händer nåt alls, mer än att han har feber sedan i förrgår...

• cilla67

...och nu tror 1177 att G har lunginflammation och vill att vi ska åka in till akuten. 

• cilla67

Men nej, det blev krångligare än så. Eftersom vi har IP-telefoni hamnar vi alltid hos Stockholms läns sjukvårdsupplysning när vi ringer 1177. Det var de som ville att vi skulle åka in.
    Men på barnakuten här vill de att man ringer 1177 i vårt län för att de ska ringa till akuten och förvarna, så efter sammanlagt 40 minuter i telefonkö, kopplades maken till en sköterska på akuten, så snoppade av honom med diverse alvedon-tips. Ge mer alvedon och mer ventoline. Varje timme. Men eller hur?! Det är ju för att ventolinet inte hjälper som vi ringer!! Vi fick inte komma, men vi lutar oss mot en närakut-tid i morgon bitti.
    Maken tycker vi ska flytta tillbaka bara för att få anständig sjukvård. Värt en tanke, så här i feberyran. 

• cilla67

Kasperina, ja jag blev asförbannad, men det var maken som pratade med sköterskan. Själv stod jag bredvid och frågademed hög och arg röst "ta reda på vad hon heter" men det gjorde han inte. Nu har G somnat, och vi hoppas att han får sova lugnt och feberfritt. Nya tag i morgon!

• cilla67

Tack alla för sympatier kring G och våra läkarkontakter. Maken och G har varit på VC på morgonen, där doktorn sa att det var en svår luftrörskatarr och att han hade den största respekt för dr A som vi varit hos innan, så vi ska fortsätta med den medicinen och höra av oss till dr A istället nästa vecka, om det fortsätter så här.

Det är möjligt att de har rätt, men jag blev kanske lite mer skeptisk till dr A efter Vi4:s berättelse. Jag vågar ju inte återge den för maken, för då kommer han förlora tron på mänskligheten helt och börja packa för en återflytt genast.

G sov lugnt i vår säng mellan 23 och 2, sen vaknade han och började hosta, gny och kravla omkring på jakt efter ett bättre sätt att ligga där man kan andas. Emellanåt halvligger han lutad mot mig eller ligger på min arm och sover en halvtimme eller så. Sen är det dags igen.
    Som tur är har febern hållits sig på max 38, men det är ändå väldigt jobbigt. Han väcker ju A, som då vill komma och ligga hos oss också, och det funkar liksom inte nu när man har en skrikande, hostande propeller i mitten. Jag puttade liv i maken (ja, han sover fastän G skriker alldeles bredvid) och skickade in honom att ligga hos A istället, så vi fick vara "ifred" med våra host- och skrikattacker.
    Jag var tvungen iväg på ett kundmöte på förmiddagen och kunden berättade då om sina döttrar som hade haft RS förra året... inte så uppiggande tanke att det skulle kunna vara nåt sånt också. 
    Gaaah! Jag vill bara att G ska må bra ju! Och sova en hel natt igen...

• cilla67

G tycks på bättringsvägen, vi håller tummarna för att det inte ska slå tillbaka. Köttbullar tycks vara bästa medicinen.

• cilla67

Asap, vad roligt! Heja Elsa! 

G är inte alls så mycket på bättreingsvägen som det såg ut i går kväll. Nu vill han inte ha mat och är alldeles full av nässelutslag. Vaknade kl 4 i morse och hade ett fruktansvärt hostanfall som med korta pauser räckte till 6-tiden, d jag tröttnade på det och vi steg upp.  

• cilla67

Avdelningen stora steg: G (som visserligen är ganska krasslig, men tydligen inte värre än att han tycker äventyr är skoj) har idag klättrat uppför trappan, hela trappan, själv. Häromdagen klängde han upp på nedersta trappsteget och jag tänkte att nu är snart friden slut.
    Idag tyckte han inte det var lönt att stanna över huvud taget. Jag gick förstås efter, men jag hjälpte inte till, bara vaktade så han inte skulle fara ner igen.
    En liten incident indikerar att han kanske inte ska klättra själv än. Det där med att trappan svänger och blir smal hade han inte tänkt igenom, där vinglade det till lite. Hoppas han fattade till nästa gång.

• cilla67

Galia, jag har för mig att det var från v 22, i alla fall på Danderyd. Jag tror det står på hemsidan.

• cilla67

Galia, läskig dröm...

Kasperina, skönt! (Ska du satsa på en trea sen, Baltasar?!) 

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8