Inlägg från: cilla67 |Visa alla inlägg
  • cilla67

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Vi vägde in barnen förra veckan på sjukhuset... Där är det också skillnad, eller inte, beroende på hur man vill se det.
    A, 3 år: 87 cm, 11,6 kg
    G, 1 år: 75 cm, 9,6 kg

Det skiljer två år och två kilo... 

• cilla67

IdaVi, ja, det här är också två helt olika kroppstyper - tror jag! Än så länge är de inte så lika där i alla fall. eller så är det det faktum att den ene äter men inte den andre, som gör skillnaden.

• cilla67

Följder med intresse preventivmedelsdiskussionen. Berätta för mig vad man ska ha! (Minipiller funkar inte på mig) 

• cilla67

Vi har också Ceridal, en lite större tub, ungefär som en tandkrämstub i storleken. Eftersom hela familjen lider av torr hud här, så har vi provat alla sorter och alla storlekar. Jag tror vår är köpt på Vårdapoteket.

• cilla67

Bahamaz, vad tråkigt att det skulle bli så. Hoppas att det växer bort snabbt! 
    Jag fick min mens tillbaka efter ungefär ett halvår båda gångerna, oavsett hur länge jag ammade.

Johanna, A bet mig ett par gånger, en gång som om jag hade varit en knäckemacka. Det blev sista amningen för honom! Inte för att det gjorde nåt, han var 15 månader...

Vi har ägnat förmiddagen åt att sätta upp en grind vid trappan där uppe, och ta bort den igen. Vi kom fram till att A kommer stå i trappan och pilla på låset och mixtra med grinden och antingen klämma sig eller ramla ner. Det verkar enklare att passa G istället... Om ingen känner till någon slags grind av skjutmodell? Ska googla på det.

Har någon bra snuvtips? G har varit täppt i en månad och avverkat två omgångar Nezeril. BVC tycker att vi ska ge koksalt och sitta och sova med honom. Right... Jag har inte sovit ostörd på hela denna tid, eftersom antingen A eller G men oftast båda, vaknar minst en gång per natt. De senaste nätterna har jag varit uppe och tröstat ett tiotal gånger varje natt. I natt gav jag G Nezeril i alla fall, och satt och vyssade honom tills det släppte vid 5-tiden. 6.30 kom A tassande och klämde ner sig  bredvid mig och G i 90-sängen. 
    Jag vet att ni är många som inte fått sova på åratal, men man blir ju påverkad utifrån vad man är van, och våra barn har ju tack och lov alltid sovit gott på nätterna, utom vid sjukdom.

• cilla67

Piggley, precis nåt sånt stod vi och fantiserade om för en stund sedan! Var köpte ni er? 

• cilla67

Syster Norr, stackare vilka jobbiga grejer ni drabbas av. Hoppas att det går på försäkringen! Icke desto mindre blir det förstås jobbigt om ni behöver riva upp badrummet...

Glassgrisen, jag säger som de andra: man vet inte i förväg! A varken kräktes eller bajsade särskilt mycket, medan G var en kräkbebis och bajsar fortfarande så det kommer upp bak i blöjan ibland. Ett tag hände det minst tre gånger om dagen... Men pyjamas är bra i början, det hade vi också. HM har ju helt ok pyjamasar i tvåpack för småttingar. Sedan blev G för fet om låren och kunde inte ha den modellen längre...

Resande, man får använda Otrivin när man är gravid, så då borde man få ta det även när man ammar. Hostmediciner är jag dålig på, men undrar apropå det vad man ger en hostande 1-åring? 

• cilla67

Resande, kolla på fass.se annars!

Piggley, hjälper Mollipect då? Jag är generellt skeptisk till receptfria hostmediciner.... för den ÄR receptfri, va? 

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8