Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Sarahkka skrev 2012-01-28 19:22:27 följande:
    Botkyrka. Hoppas att de har det senare alternativet. Ja, vi ska definitivt kolla upp det. Varför är d så, vad är tanken bakom?
    Anledningen till att det är 3h om dagen på förmiddagarna är väl för att det kommunen ska erbjuda barnet är pedagogisk verksamhet och den bedrivs främst under de tiderna. Så på det sättet gör de ju helt rätt, krasst sett.
    Att man som förälder hellre vill ha det lite mer praktiskt förlagt är inte ngt kommunen tar hänsyn till utan de följer regelverket som finns. Att de sparar lite pengar på maten för barnet är en bonus för dem.
    Barbabok skrev 2012-01-28 16:49:59 följande:
    Här är det 3h/dag, 5dgr/v men då är det för allmän fsk (gratis), betalar man (fullt för vår del) får vi välja hur vi fördelar alla 15h/v.
    Här är det samma tider för syskontimmar och allmän förskola.
    Första året J var storasyster var hon för ung för att omfattas av allmän förskola, men sista terminen vi var hemma med småbröderna bytte vi över den förskoleformen och slapp avgiften ett halvår.
    chiqita skrev 2012-01-28 02:12:14 följande:
    Såg nu att de visst har sådana bälten i Norge också, bekkenbelte heter det visst. De avråder dock längre användning då det kan ge fel hållning. Någon som vet vad de säger om det i Sverige? Här menar de visst att man enbart ska avända det vid kortare perioder av smärta.. Fungerar det även vid känningar i framfogen? 
    Jag har inte hört ngt om att de avråder från att använda foglossningsbälten, men har inte varit gravid på några år nu så det kanske har kommit nya råd?
    Vet inte hur mkt de haft för vana att rekommendera att man skulle använda det tidigare i Norge? Jag hade det ju itne på mig mer än när jag skulle tvinga mig ut och gå eller så. Hemma i soffan hade jag det inte på mig s.a.s. Tyckte det avlastade och minskade smärtorna väldigt bra iaf.
  • Billabong
    Syster Norr: Ischias har jag besvär av till o från. Har för mig att det är den "falska" varianten. Ont som bövelen gör det iaf. Hade en del besvär av det under andra grav. som jag minns det. Har tyvärr haft flera känningar denna höst o vinter också. Elände.

Ceridal behöver vi nog införskaffa låter det som... G har varit konstig i magen några dagar nu och har fått som eksem på benen, har kanske inte med varandra att göra utan kanske eksemen är pga kylan. Värt att prova. 
  • Billabong

Jag kommenterade nog inte alls Sarahkkas 35 syskontimmar. Blev rätt paff och tänkte nog lite som asap att det måste finnas väldigt gott om pengar i den kommunen. Eller så är det ngn annan anledning till de många timmarna? Vet du Sarahkka? Ja, inte så att du måste veta - det går utmärkt att bara tacka och vara glad. 

Själv hade jag velat kunna fördela de 15 timmarna ngt bättre än 8-11 alla veckans 5 dagar. Hade gärna haft tre dagar i veckan och då något fler timmar istället. Att erbjudas fler än 15 timmar hade varit bra de veckor småbröderna var krassliga och det var svårt att sysselsätta en liten storasyster, men 35 känns lite överdrivet. Det är nästan samma som de går på fsk nu när vi jobbar!

Barba: Så bra att allt är bra med dig och lillebror i magen!  

Jag köpte Ceridal idag och ikväll smordes det på både J och G. Om jag kommer ihåg det ska jag ta det på ovansidorna av mina händer innan jag lägger mig också.   

• Billabong
    Pysslig: Här föredrog barnen också burkmaten före den hemlagade. Inte så underligt i mitt fall, men sambon är bra på att laga mat så han kände sig nog lite dissas... Vi fick sedan vänja dem vid vår mat genom att blanda de två varianterna...
  • Billabong
    Pysslig skrev 2012-02-06 22:59:49 följande:
    Billabong, jag gör henne arvslös om hon gapar och äter glupskt från en burk....

Du får göra som vi, blanda ut favoritburkmaten med hemmalagat pö om pö.  
  • Billabong
    IdaVi skrev 2012-02-07 13:35:24 följande:
    Nu får jag sån där preventivmedelångest igen... Har beställt tid för samtal hos gyn och borttagning av kopparspiralen den 9:e mars. Dock vet jag inte vad och om jag ska ha något annat istället. Vill helst inte ha hormonspiral, men kompisar som har det är jättenöjda..

Vad har ni andra, ni som har preventivmedel så klart?
    P-piller valde jag efter klassiskt velande a'la Billabong de lux. Valde bort hormonspiral då jag inte ville fatta ett så långvarigt beslut som en hormonstav räcker (3 år).
    Bytte nu senast till en annan sort Qlaira som ska vara mer som kvinnans naturliga hormoner.
    http://qlaira.se/scripts/pages/sv/om-qlaira/index.php
    Hittills har effekten varit att jag nästan inte har ngn mens alls - skönt att slippa.

Glassgrisen: Här blev det abrupt och allt annat än ett lugnt och förberedande överlämnande. Inte alls såsom det var tänkt, men J var liten och är en social o trygg tjej så hon tyckte nog bara det var roligt att en familj från föräldragruppen kom instormande i samma sekund som pappa rusade ut genom dörren. Mormor kom drygt en timme senare och pappan kom väl hem en stund på kvällen om jag minns det rätt. Hon fick hälsa på dagen därpå och hade med presenter till bröderna och fick en storasysterpresent. Hon var hos oss på Neo varje dag men inte så lång stund, fel miljö för en sprallig tjej på 22 månader och resten av tiden var hon med mormor som bodde hos oss i 9 dagar, dvs tills vi kom hem. En natt sov J med oss på Neos familjerum och sambon sov hemma några nätter i början innan vi fick familjerummet (dvs under de tre dygn som jag var kvar på förlossningen efter snittet). De nätter sambon sov med oss var han ändå hemma ett par timmar med J och mormor, oftast på eftermiddagen fram tills hon lade sig på kvällen. Ja, det blev inte alls som vi hade tänkt oss det, men blev bra ändå.

Eshack: Roligt att höra att ni haft en härlig resa (har iofs redan läst mer utförlligt om den i en annan tråd ) Men synd på lillkillens öra.
    Är du med i vår grupp på FB? Där finns en lista på vem som är vem som många uppdateras sig nick i. 
    Aporpå ischias: Slipper man det helt med akupunktur? Har haft en mastodontattack i höstas och två halvdana...
    asap skrev 2012-02-07 20:40:05 följande:
    Och när allt var klart fick vi prata i telefon med dem och Gustav sade till mig "mamma, vet du? Lillasyster har kommit!"
    Åh så sött!

• Billabong
    Gladhannapanna skrev 2012-02-08 06:47:37 följande:
    Ch: i fem år!
    Se där! Ännu längre än jag hade uppfattat det som.

Tittar in och avlägger Ceridal-rapport: Är mkt med resultatet på huden ovanför Js överläpp och på Gs kinder.   Syns inget rött alls längre. Har glömt att ta på den på ovansidan av mina egna händer men smörjde in dem för ngn halvtimme sedan och den känns jätteskön och bra, om än lite kladdig såsom Locobase, dvs torkar in väääääldigt låååååångsaaaaamt.

Angående vikt och kroppsform så har vi fått barn av två modeller; två med mer seniga, muskulösa kroppar och en mer i Michelin-stil.

Eftersom det började rapporteras om 8-månaderskontrollens värden så letade jag upp BVC-böckerna:
    J: 7900 g, 69 cm
    O: 10 140 g, 71 cm
    G: 8780 g, 69,5 cm

Eftersom tvillingar är svåra att låta bli att jämföra tyckte vi att G var en liten spinkis (ffa svårt att släppa den känslan eftersom han verkligen VAR så himla liten, tunn och svag när han föddes). Fram tills jag av en slump kikade o Js och upptäckte ovanstående: Att G vägde nästan ett kilo mer än hon gjort vid samma ålder - och henne var vi aldrig oroliga för.
    Os vikt hade J när hon var 15 månader, dvs dubbelt så gammal... Medans G vägde det när han var 12 månader.

Vid 18 månaderskontrollen har de fått värdena:
    J: 10 680 g, 80cm
    O: 12 060 g, 83,5 cm
    G: 11 740 g, 81,5 cm

Samma mönster alltså.

Konstaterar just att vi inte vägt o mätt O sedan dess, det var drygt ett år sedan. Konstigt att man inte kollat ngt mellan 1,5 och 3 år!
  • Billabong

Jag brukar ta Locobase innan jag lägger mig - fast utan tygvantar. Tänkte inte på att jag borde gjort detsamma med denna... Jaja, man lär sig.

• Billabong
    Piggley Wink skrev 2012-02-08 21:46:56 följande:
    Hahaha, vilken tur att jag fick så bra tips där för ett par år sen när jag behövde fet salva åt H. Ceridalen gjorde ju underverk direkt så såklart tipsade jag här i trådarna. Den räddade oss förra veckan när vi var i Sälen, -23 grader så är det inte så skönt att åka skidor utan Ceridal i ansiktet. När H duschade på kvällen så pärlade sig vattnet  ansiktet, Som på en gås
    Kan tänka mig att det är extra bra på skidresor! Och så fin beskrivet med gåsliknelsen.

Ja du, stort tack för tipset om denna dundersalva!
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8