Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Barba: Vet hur du har det, antar att ni är på tredje dygnet = värsta under hela vattkoppesjukan. Vi var vakna hela den natten, jag o Julia när hon hade det nu vid Nyår. Hon låg i soffan på en frottéhandduk med bara pyjamaströja på sig, utan trosor. Det som svalkade bäst var alsollösning (blandade 1/3 alsolsprit o 2/3 vatten) som hon fick ha en tygflärp och dutta med. Effekten satt inte i så lång tid men hjälpte bra så hon duttade nog varje minut. Om ni inte har det/motsvarande hemma kanske 1177 kan ge bra tips. På TVn rullade Disneyfilmer tills kl 3 på natten eller så. Det blir bättre!

• Billabong

Barba: Vad synd att budskapet inte gick fram hos din BM. Ring henne och var tydligare, säg vad du behöver.
    Förträfflligt datum lillebror kommer få som födelsedag!

asap skrev 2012-04-26 09:38:45 följande:
    Tror magmusklerna samlade sig någonstans kring ryggraden för att ge plats för magen.
    Jag brukar också beskriva mina forna magmuskler så.

• Billabong

Syster Norr: vi har två sådana här från Stuva-serien i vårt lekrum: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S99876662/ en med blå front och en med grön. Den ena är knökafull med gosedjur och den andra halvfull med Duplo. Hade gärna haft fler delar men i dagsläget får det inte plats mer där. Tanken är att de ska kunna sitta där och pyssla om de vill, men än så länge har vi bara pysslat och målat vid köksbordet.
    I storasyster Js rum har vi en hög hylla i serien Trotsig, men den verkar ha utgått nu. Den har 2 hyllplan och 4 backar med lock. Hon har också en Expedithylla med 4 fack. Sprängfylld med böcker. En sådan finns det också i Os o Gs gemensamma rum.
    När vi ändrar om bland barnens rum kommer nog killarna få mer Stuva-förvaring. Troligen Julia också.

Kan rekommenderas deras leksakskök  Duktig - mkt bättre hållbarhet än Micki-spisen de trashade fullständigt när de var 1,5-2 år gamla.

Våra barns förskollärare är duktiga på att uppmärksamma killarnas kläder lika mkt/lite och på motsvarande sätt som tjejernas såsom jag upplever det.
    Apropå förskolan så fick vi idag veta vilken avdelning killarna hamnar på till höstaen. Känns märkligt att de ska gå på syskonavdelning snart. Hm... G känns egentligen inte helt redo för det, men han kanske mognar lite under sommaren.

Vet inte vilka som kommer ihåg att vi kollade hans hörsel lite extra för två år sedan. Han klarade ju inte BOEL-testet på två försök och fick komma till en barnaudionom på sjukhuset. Där klarade han testet med bravur.
    Sedan dess har vi noterat att han ibland inte verkar bry sig om sådant våra andra barn reagerar på. Men vi vet inte om det beror på hans... personlighet som är lite av ADHD-karaktär. Han har noll förmåga att vara stilla, ständigt igång, är fysisk och vill gärna brottas - även när inget syskon vill det. Han är helt enkelt väldigt orolig i kroppen, har noll tålamod för stillasittande saker (men kan ibland se barnprogram/film koncentrerat) såsom att måla, pärla och liknande.
    Han är också mycket senare med talet än sina syskon, pratar inte särskilt mkt och är väldigt oartikulerad, har mkt mindre ordförråd osv. Är inte den som kan uttrycka sig och berätta om vad som hänt under dagen eller berätta vad han vill särskilt detaljrikt. Å andra sidan är hans storasyster extremt utvecklad inom detta vilket vi blivit observanta på och O har nog ärvt lite av den egenskapen. Så, vi vet inte om vi är orättvisa i våra jämförelser eller om vi har rätt när vi tycker han är sen inom detta.

Idag gick brandlarmet på fsk. Alla barn höll för öronen, utom G som inte verkade bry sig alls. Så nu har jag ringt BVC och bett dem återkomma för ett möte där vi får se hur vi ska gå vidare. Vi är väl inte jätteoroliga men känner att vi inte bara kan låta tiden gå heller. Kanske har han ngt nedsatt hörsel och behöver hjälpmedel för det. Eller så är han inte lika mogen som sin bror och syster men kanske kan han då behöva lite hjälp inom det området. Vi får se vad de säger när de hör av sig. 

• Billabong
    Billabong skrev 2012-05-10 17:25:38 följande:
    I storasyster Js rum har vi en hög hylla i serien Trotsig, men den verkar ha utgått nu. Den har 2 hyllplan och 4 backar med lock.

Vet inte vilka som kommer ihåg att vi kollade hans hörsel
    Tar tillbaka detta!
    Jag hittade inte den pga att jag hade fel namn... Den heter trotsig och ser ut så här: Vi har itne så många backar utan hyllplan högst upp.  http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S49883542/

Och hans hörsel är allstå Gs hörsel.
  • Billabong

Heter det inte syskonavdelning på andra håll i landet alltså? Jag trodde det var etablerade begrepp.
    Här finns oftast två åldersskillda avdelningar på förskolor;
    småbarnsavdelning för barn från 1-3 år
    syskonavdelning för barn fr o m höstterminen det år de fyller 3 år.

Vad heter de hos er, asap?

Kasperina skrev 2012-05-11 10:17:35 följande:
    asap: Om man jobbar deltid så räknas all "övertid" upp till heltid som "mertid". Den ersätts med normal lön till skilnad från övertid som oftast är högre.
    Stämmer utmärkt!

• Billabong

Se där, ja det kanske vore mer logiskt med storbarnsavdelningar istället som begrepp.

Mina barn går på en förskola med två olika småbarnsavdelningar (15 barn i varje) och tre syskon/storbarnsavdelningar (21 barn i varje). Perfekt så att vi kan ha killarna på en annan avdelning än storasyster. Hon mår bäst av att komma undan storasysterrollen på förskolan känner vi. Inom varje syskonavdelning är barnen sedan åldersindelade i grupper utifrån födelseår och gör vissa aktiviteter tillsammans. De gör liknande uppdelningar ibland på småbarnsavdelningen, ffa för de äldsta av de barnen. Detta läsår har de nämligen fått hålla kvar "överåriga" barn, dvs sådana som skulle flyttats upp till syskonavd. eftersom det inte funnits tillräckligt med platser där för alla barn.
    Det trots att det finns två förskolor till alldeles bredvid. De två andra är dock mindre med bara varsin avdelning i resp. åldersgrupp. 

MrsFirren: Ja, det känns som att det behövs ett varv till för att kolla upp Gs utveckling lite grann extra. Vi får se vad som dyker upp vid de kontrollerna, och när de blir av. Kanske får vi invänta 3-årskontrollen. De fyller om 2 månader men eftersom det är mitt i sommaren brukar de inte hinna med deras besök förrän augusti/september.

• Billabong

Stort lycka till, Firren!

Välkommen hit, Pupetta.

Jag har tre barn, en dotter född sept. -07 och två killar födda juli -09.

• Billabong

MrsFirren: Åh vad skönt att höra ifrån dig med så positiva nyheter!

Sarahkka: Hm... jag minns inte riktigt hur vi gjorde med kläder, mössor och filtar på de små. Men vi kollade väl av temperatur och vindar utomhus och klädde dem därefter.  Känna efter i nacken är klokt också, precis som man gör vid andra årstider.

• Billabong

Och vi har - och har alltid haft sedan vi fick mer än ett barn - två barn bak bredvid varandra och det har aldrig varit några som helst problem.
    Först hade vi storasyster fram och en liten bakom henne och en i mitten bak (babyskyddet i mitten hade vi en bas till). När vi sedan bytte till tre bilbarnstolar satt de likadant ett tag men ganska snart flyttade vi bak storasyster J till mittplatsen i baksätet. Den stolen är ngt högre och ger bäst benutrymme. I dagsläget är det trångt för allas ben men eftersom ingen protesterar eller når upp med öronen för högt så sitter de än så länge bakåt hela trion. Kommer väl vända J relativt snart, hon fyller ju 5 i slutet av sommaren.

Sarahkka: Skönt att allt såg bra ut på kontrollen.

Barba och M73: Det låter så mysigt när ni beskriver ert boande. Och att få vara hemma och skrota runt om dagarna.
    Jag har jobbat till kl. 19 idag för att hinna undan så mkt som möjligt inför måndag som har utbildningar på schemat hela dagen... Ska bli härligt med 4 dagar ledigt i följd!  Och förhoppningsvis kan jag ta ut de 2,5 timmarna i ledighet någon gång framöver.     

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8