Inlägg från: cilla67 |Visa alla inlägg
  • cilla67

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Härligt, Pysslig! Jag var också öppen ca 2 cm när jag fick besked om igångsättning (på torsdagen). Det tog 4 timmar från det att bm tog hål på hinnorna, så snart är nog er prinsessa här! Och visst är det skönt att ha en tid, ett datum! Så mycket enklare att fixa med barnvakt och allt sånt! 

• cilla67

Pysslig, igångsättningen med A tog 23 timmar, så visst är det skillnad. Det kommer nog gå jättebra!
    Och visst har du rätt, det GÖR ont, fast när det bara är fyra timmar tyckte jag det var helt ok.
    Precis när jag tyckte att jag hade fått nog och lustgasen inte kändes tillräcklig, jag tänkte be om nåt mer, så sa vår underbara bm "du, om en timme högst är han här!". Då bet jag ihop och tyckte att det nog funkar ändå. Bara en stund efter det sa hon plötsligt åt mig att försöka vila lite "medan jag springer och hämtar lite saker, för nu går det undan". När hon kom tillbaka var det dags att krysta och 20 minuter senare var det klart! 

Hon fattade direkt att jag behövde hållpunkter, och sa först att hon skulle gå hem halv två. (Vi åkte in 7.30, så hon tog emot då och så hade vi samma hela vägen, vilket kändes lyxigt efter att ha avverkat tre skift med A.) Sedan tog hon hål på hinnorna 9.30 och efter det kom hon med tidsestimat och små rapporter med jämna mellanrum. "Ja, du KANSKE hinner medan jag är kvar" och "jaha, nu ser jag huvudet, vill du veta vad det är för färg på håret?"  Att hon gav små glimtar av progressen så det inte kändes som samma evighetsförlossning som med A gjorde jättemycket för att jag skulle stå ut med alltihop.
    För övrigt hejar jag på Astrid! Eller Lykke. Vad har maken för förslag? 

• cilla67

Fio, hoppas sambon kryar på sig och heja svärmor! Mera känsel!

Elsis, konstig svärmor du har... men det verkar väl vara ganska normalt - svärmödrar verkar vara såna... Undrar hur kul hon skulle tycka att det var att vara med dig och dina vänner?

Assar, va!? Tog du inte chansen? Är du inte så där strålande vacker som gravid, som man läser om i böcker, hrm nåja, harlekinromaner? Med skimrande hud och blankt, tjockt hår och lycka och sinnesro strålande ur ögonen? 

• cilla67

Assar, äsch då, i photoshop fixar man allt!

Mmm, färska jordgubbar! Det åt jag i söndags när maken och A var borta. (de gillar inte jordgubbar, det måste vara nåt fel på dem). Sommar, ja. Andra dagen i rad vi lämnar A på dagis i shorts - det är verkligen sommar!  

• cilla67

Fiolina, hahaha! Underbart! Det är inte alltid man kommer ihåg att tänka innan man gör saker. Nu tycker jag ju att A inte skulle ta skada av att dricka gräddmjölk, så det kanske jag tar som tips!

Pysslig, lycka till, ha en bra förlossning! 

• cilla67

När A föddes på Danderyd fick vi Liberobag två gånger, en gång på mvc och en gång på bb. Här i Linköping får man inget alls.

• cilla67

Sara, gratis till förskoleplatser! Vad skönt att det löste sig till samma, men trist att du inte har samma förtroende för dem som för de andra... 

Boomie, hoppas att det är en förkylning bara! 

• cilla67

Assar, det brukar ju vara vatten som samlas i kroppen, så en sak att tänka på är att hålla nere på salt och mineralvatten, så det inte blir värre.
    När A föddes (mitt i vintern) var jag hur svullen som helst om ben och fötter, mest. Jag fick skaffa ett par billiga vinterkängor på Maxi  för att överleva de sista månaderna i snön, tre storlekar större än mina vanliga... Det försvann  dagen efter förlossningen.
    Jag tror det är Juni som brukar göra reklam för Tens, det ska ju funka bra! 

• cilla67

Min bm sa att det var normalt att ha mera sammandragningar med tvåan, men jag håller med om att det kan vara bra att kolla GBS.

Elsis, men du måste väl också åka in så snart vattnet går och få penicillindropp även om du inte har en aktiv infektion just nu? Det fick jag order om i alla fall.

• cilla67

Måste fråga hur ni andra har tänkt kring barnrum och så. A har ju eget rum, G sover hos oss i sin korg, men den håller bara några veckor till. Vi velar mellan att möblera om så spjälsängen står hos oss eller om A och G ska dela rum. G sover ju rätt så bra om nätterna och A sover som en sten när han väl somnar. Jag tror inte de skulle störa varandra, och A vill hemskt gärna ha sin bror i närheten.
    Vi har ganska trångt i sovrummet, så vi får flytta ut en möbel om vi ska få plats med spjälsängen. Å andra sidan har vi ett gästrum/arbetsrum som skulle kunna bli Gs egna rum, men eftersom vi flyttade ifrån alla vännerna är det ju kul att kunna härbärgera dem om de kommer och hälsar på...
    As rum är också ganska litet, så det försvinner ganska mycket lekyta om vi ställer in en säng till. Hur har ni gjort/tänkt göra? 

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8