Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Barba: Be inte om ursäkt! Skriv så mkt du behöver här! Jag har inte själv haft några blödningar som gravid men har full förståelse för oron du känner. Hoppas allt är falskt alarm! Kram

Assar: Det var inte jag som skrev om pappan som reste iväg till Bali, men det låter väldigt bekant.
    Ang. din fråga hur man hanterar tre små barn som inte är nöjda alls med tillvaron så gör man som så att man f ö r s ö k e r planera tillvaron så att den ska flyta på genom att hålla barnen mätta och nöjda men som du o alla andra förstår är det långt ifrån alltid det fungerar, eftersom A) barnet är inte alltid hungrigt med samma intervall B) även hungriga barn matvägrar och blir därmed ännu grinigare och C) Man missar lätt att hålla alla olika mattiderna i huvudet (särskilt knepigt om alla tre barnen har olika matrutiner).
    På samma sätt försöker man låta alla barnens sömnrytm få matcha deras middagslurar. Men inte heller det är särskilt lätt att parera för alla dagar. För här har vi ju den lilla, lilla detaljen som ofta saboterar: trötta/övertrötta barn ballar ibland fullständigt ur istället för somnar när de ska sova.
    Jag tänker mig att det iaf är ngt lättare om man har två äldre barn som äter alla måltiderna samtidigt iaf. Hade varit lurigare om det varit tre helt olika matklockor som du skulle hålla koll på. Självklart förstår jag att det är knepigt många gånger med tre barn i olika åldrar som alla är förhållandevis små och i behov av sin mamma/pappa, men det faktum att man lättare kan bära omkring EN liten bebis utan större besvär, tänker jag mig underlättar det första halvåret i jämförelse med att avgöra vem av de två tokskrikande bebisarna som ska tvingas ligga kvar och skrika medan man kollar storasyster.
    I efterhand har jag svårt att förstå hur vi roddade det. Men ATT vi roddade det beror nog mkt på att vi ändå prioriterade så mkt tid tillsammans som föräldralediga. Och det kanske kan vara en del av lösningen även för er? Att din man går ner i tid den första tiden? Dvs inte börjar jobba heltid direkt efter de 10 pappadagarna är slut?

Och när det då, titt som tätt ändå kör ihop dig TOTALT, (vågar inte skriva hur ofta det ändå hände det första halvåret... ) då gör man precis som du säkert redan gör: brandutryckning till det barn som just då behöver dig mest. De andra får skrika eller härja fritt ett tag och så hoppas man att de inte gör ngt farligt. Jag lärde mig att jag var tvungen att låsa vår ytterdörr efter att ha sett Julia knalla runt i trädgården medan jag satt inne i köket och matade bröderna en dag. Jag hade stund innan visat henne en ekorre som satt i ett träd i vår trädgård och minuterna senare såg jag, när jag snabbt kastade ett öga ut genom köksfönstret, vad jag trodde var grannarnas barnbarn utanför fönstret i deras trädgård. Men sen hajjade jag till över att kläderna på det jämåriga barnbarnet var VÄLDIGT lika Js outfit för dagen.

Oj, det blev en halv uppsats! Skäms Tungan ute

• Billabong

cissi: De är för underbara i att härma och veta vad de/hunden/syskonet får göra eller inte! Vilken tur att du fick syn på honom!

Så Assar: Det första generella rådet verkar vara: Lås ytterdörren!

Och jag menade inte att låta nonchig och dryg ang. min reflektion innan, det kunde läsas så känner jag i efterhand. Jag har FULL förståelse för att man har en körig tillvaro med två eller tre barn utan att några av dem är tvillingar!

Lena: Förresten, har du träffat och/eller pratat med din vän?

Apropå längre dagar på fsk så testade vi på just det idag då det var sambons korta dag men han var iväg på utb. och kunde inte hämta vanliga tiden. Och jag kunde inte gå tidigare idag kände jag (HYSTERISKT mycket att göra på jobbet sista månaden/månaderna innan alla semestrar börjar). Så vi hämtade dem ca 2 timmar senare än vanligt. Det som var synd var att O valde just denna dagen till att knappt sova middag alls. Det gick ändå förvånandsvärt bra att rodda kvällen, fick tidigarelägga nattningen 15-20 minuter bara. Vilket i sig är en chansning eftersom tidigare sänggående ofta resulterar i urballad nattning snarare än insomnande. Men idag hade jag tur. Eller skicklighet!

• Billabong

Jag ligger hopplöst efter i mitt kommenterande i alla våra trådar nu, delvis pga att jag varit gräsänka i tre dygn men främst för att jag har så svårt att börja skriva när jag väl kommit efter... Får prestationsångest över att inte då kunna/orka/hinna skriva ikapp allt jag vill. Så det blir bara spridda kommentarer lite här och där.

Jag får erkänna att jag blir rejält grön av avund för de extremt flexibla lösningarna ni erbjuds från era förskolor under tiden ni är föräldralediga, Ela och Pysslig! Här finns NOLL förmåga till det. Eller ok, sedan vi slutade vår heltidsföräldraledighet nu i januari och började skola in O och G så inser vi att det iaf finns liiiiiiite tankar på att syskontimmarna lämpligtvis bör anpassas så att familjer som nyttjar dem får ihop sina dagar. Så i rektorsområdet där O och G går erbjuds man att ha sina barn 7.45-11.30 fyra dagar i veckan (lediga fredagar). Hurvida man istället kan välja 3h omd agen måndag-fredag är jag lite osäker på, tror faktiskt inte att det går...

Jag har nyligen framfört mina mkt upprörda känslor till den nytillträdda rektorn i det rektorsområdet där J går på fsk. Hon lyssnade och förstod och sa att hon verkligen skulle tänka till kring dem. För er som inte vet/kommer ihåg så gavs vi ingen som helst möjlighet till att få några andra tider än 8.15-11-15 HELT utan ngn måltid alls när J blev storasyster och vi hade nyfödda tvillingbebisar att rodda.

Apropå fsk och deras käcka avgifter så omfattas ju J av rabatten man får när barnet är gammalt nog att omfattas av den allmänna förskolan (som gäller fr o m höstterminen det året barnet fyller 3 år). Men rabatten ges bara under läsåret, dvs inte under sommarlovet. Så nu i sommar ska vi betala MER för henne. Trots att vi inte får ha henne där - eftersom hennes pappa är lärare. Fantastiskt logiskt!

• Billabong

Ela: Så tråkigt att det var födoämnesallergi lilel E har, men ändå bra att det kunde konstateras så pass snabbt och ni nu kan sätta in rätt åtgärder.
    Äggallergin är inte särskilt komplicerad att hantera tycker jag, även om man tyvärr måste lusläsa många förpackningar och hittar ägg i saker man inte direkt tänkte sig att det skulle finnas i. Dessutom byter tillverkarna ibland recept och därmed ingredienser, så man kan inte gå på gammal vana heller. Det är lätt hänt att man trillar dit på det, fick vi veta av allergisjuksköterskan.

Jag ringde faktiskt just idag till barnallergimottagningen för att få ett nytt allergitest på G nu i början av sommaren, såsom vi blivit instruerade om att vi skulle göra när vi var där i slutet av förra sommaren och gjorde allergiutredningen. Men idag fick jag besked om att det inte fanns ngn anledning att göra testet redan, eftersom allergin inte brukar försvinna så snabbt utan snarare i 6-årsåldern. Så istället blir vi kallade efter sommaren. Vi som hade lite hopp om att allergin kanske ändå skulle ha mildrats lite under detta (nästan) året som gått och kanske kunna börja introducera tillagat ägg lite smått.

Det jag också vill vidarebefordra till dig är det allergisjuksköterskan berättade för mig om hudproblem. Jag nämnde att vi senaste månaden eller två haft funderingar kring ifall det är så att G även är allergisk mot ngt mer, men vi inte kunnat se ngt mönster i vad det kan vara. Vissa dagar är han lite röd/flammig/fnasig på kinderna och/eller runt munnen. Vi såg det bl.a. efter att han ätit kiwi och mindes då ngt vi hört/läst om att det är ngt starkt ämne i kiwi som skulle kunna vara det som orsakade det. Så sedan har han inte fått kiwi. Sköterskan sa att det snarare är så att barn med födoämnesallergier ofta har problem med känslig hud/eksem. Det finns ingen anledning att misstänka fler ämnen han inte tål, utan det kan vara så att han blivit lite för våt på hude, luften varit för torr eller kall eller ngt annat. Hon sa att såvida vi inte såg ngn tydlig allergisk reaktion vid intag av ngt så skulle vi låta honom äta allt annat.

Vill också passa på att ge dig länken till äggallergitråden här på FL. Där finns många mammor med klokskaper kring äggallergi och äggfri kost. Dessvärre är vi som sagt redan ett antal härifrån tråden som är med där, men jag hoppas att du kan få många goda råd genom den tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Själv har jag nyligen lärt mig att färdiga marängbottnar inte innehåller ägg (givetvis måste man kolla) och därför kunde jag ha marängtårta på min födelsedag. Viserligen föll det inte ngn av mina söner på läppen med tårta, men det kändes roligt att faktiskt kunna göra en god tårta som även G hade kunnat äta om han hade velat. Varför O inte åt vet jag inte, ibland blir han bara lite härligt 2-årstrotsigt tjurig. Att G inte ville smaka var förhoppningsvis för att han var alldeles nyvaken när det var tårtkalas. Ska göra ett försök till en annan gång, för det vore så smidigt att ha det på 2-årskalaset i sommar.

Klandra INTE dig själv för allergin! Du har inte gjort ngt illvilligt. Man jag vet, vi kände detsamma när vi gav scrambled egg bara ett par dagar efter att G haft 3-dagarsfeber. Tydligen bryter födoämnesallergier oftare ut när/strax efter immunförsvaret är lite känsligare pga en sjukdom. Synd att man inte visste det innan...

Ojojoj... där tog jag nog igen en del av forna veckors uteblivna skrivande här.

• Billabong

Fio: Så hemskt oturligt svärmors fall över räcket blev! Svårt att greppa att en liten vardaglig incident KAN få så allvarliga konxekvenser. Men jag hoppas självklart innerligt att hon kommer återhämta sig på bästa möjliga sät och att de  bestående effekterna inte blir så svåra.
    Att svärfar är reagerar som hand gör är nog en helt normal chockreaktion, tyvärr. Just nu ställer han in sig på worst case scenario för att inte kunna bli än mer besviken/ledsen/arg... Han, liksom ni andra i familjen, kommer med tiden kunna se nyanserna bättre - oavsett hur hennes prognos förändras.

Lycklig: Ja, du vet ju hur jag är vid det här laget. Antingen får man ingen respons alla från mig eller en uppsats.

Pysslig. Kul med lägg ägg-uttrycket så påpassligt i diskussionerna.
    Vill korrigera dig lite och påpeka att det alltså inte är enbart mellan olika kommuner reglerna kring 15-timmars barnen skiljer sig åt, utan även inom kommunerna. Varje skolområde bestämmer själva hur de 15 timmarna ska förläggas i denna kommunen - och i vårt fall är det uppenbart att det t o m inom samma skolområde finns rektorsområden som har helt olika lösningar.
    Det jag också meddelade den nya rektorn med eftertryck var att vi är mkt besvikna över att den förra rektorn lät oss tro att hennes muntliga besked var det som gällde. Inte ett knyst om att vi kunde skrivit till BUF (Barn- och ungdomsförvaltningen) för att få vår vädjan om dispens från deras gängse regler godkänd. Det tycker jag är uselt agerande. En form av översitteri och maktmissbruk.

Assar: Som Fio beskriver så går de där breven ut automatiskt så fort FK får in moderskapsintyget. Men visst vore det väl bra med en funktion i deras system som scannar av ifall det redan finns aktuella uppgifter om SGI hos den blivande modern. Iofs tror jag det kan vara en bra påminnelse för vissa mammor om att lämna in uppdaterade löneuppgifter. Alltför många missar att informera FK om sina löneförhöjningar och går miste om högre SGI och därmed högre FP och TFP under en pågående eller efter en avslutad föräldraledighet. Så tanken är nog god. Men visst känns det som resursslöseri för oss som INTE är i behov av en påminnelse om detta.

Ela: Men näe. Ska jag nu inte bara bo i fel kommun/rektorsområde vad gäller syskontimmarna utan även i fel landsting vad gäller barnallergiutredningar också!
    Vad angav de som skäl till att det görs ett pricktest igenom inom ett halvår? Eller var det bara kutym i Sthlm?

• Billabong

Ela: Nej, tur nog var det inte så illa här att vi ska vänta i flera år! Det hon menade var att det görs inget test nu i juni såsom det först var sagt utan först framåt september. Jag ser hellre att de årliga testerna sker inför sommaren än efter den. Kanske tänker jag för egoistiskt men faktum är att det vore roligare att låta mitt barn få äta allt gott som bjuds under sommarledigheten än att neka honom allt gott - ifall det visar sig att allergin minskat/försvunnit. Dessutom fick jag en antydan till att det hela snarare handlade om att de inte hade några tider kvar nu utan därför hellre vill att vi kommer efter sommaren.
    Eftersom jag känner att det kanske inte är så sannolikt att allergin försvunnit än så vet jag itne om jag ska propsa på det, men inför nästa sommar kommer jag inte acceptera det. Får väl ringa i februari så vi kan få en tid i maj/juni.

juni: Ett annat tips jag kan ge är att när man ger ägg så ska man ge MAX en mängd som en lillfingernagel - eftersom det är så himla allergent. Det sa iaf den opedagogiska läkaren som först behandlade honom vid allergichocken förra sommaren. Hon hade verkligen en anklagande stämma när hon undrade varför han hade fått äta ett par tuggor ägg på en sked. Själv fattade jag ingenting eftersom BVC aldrig sagt ngt alls om det när vi varit där och pratat om matintroduktion. Så jo, det där med att klandra sig själv var svårt att värja sig ifrån när det hände. I efterhand har jag dock fått avsevärt bättre bemötande och info som inte varit lika förebrående.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8