30+ som väntar/har fått syskon, del 8
Barba: Be inte om ursäkt! Skriv så mkt du behöver här! Jag har inte själv haft några blödningar som gravid men har full förståelse för oron du känner. Hoppas allt är falskt alarm! Kram
Assar: Det var inte jag som skrev om pappan som reste iväg till Bali, men det låter väldigt bekant.
Ang. din fråga hur man hanterar tre små barn som inte är nöjda alls med tillvaron så gör man som så att man f ö r s ö k e r planera tillvaron så att den ska flyta på genom att hålla barnen mätta och nöjda men som du o alla andra förstår är det långt ifrån alltid det fungerar, eftersom A) barnet är inte alltid hungrigt med samma intervall B) även hungriga barn matvägrar och blir därmed ännu grinigare och C) Man missar lätt att hålla alla olika mattiderna i huvudet (särskilt knepigt om alla tre barnen har olika matrutiner).
På samma sätt försöker man låta alla barnens sömnrytm få matcha deras middagslurar. Men inte heller det är särskilt lätt att parera för alla dagar. För här har vi ju den lilla, lilla detaljen som ofta saboterar: trötta/övertrötta barn ballar ibland fullständigt ur istället för somnar när de ska sova.
Jag tänker mig att det iaf är ngt lättare om man har två äldre barn som äter alla måltiderna samtidigt iaf. Hade varit lurigare om det varit tre helt olika matklockor som du skulle hålla koll på. Självklart förstår jag att det är knepigt många gånger med tre barn i olika åldrar som alla är förhållandevis små och i behov av sin mamma/pappa, men det faktum att man lättare kan bära omkring EN liten bebis utan större besvär, tänker jag mig underlättar det första halvåret i jämförelse med att avgöra vem av de två tokskrikande bebisarna som ska tvingas ligga kvar och skrika medan man kollar storasyster.
I efterhand har jag svårt att förstå hur vi roddade det. Men ATT vi roddade det beror nog mkt på att vi ändå prioriterade så mkt tid tillsammans som föräldralediga. Och det kanske kan vara en del av lösningen även för er? Att din man går ner i tid den första tiden? Dvs inte börjar jobba heltid direkt efter de 10 pappadagarna är slut?
Och när det då, titt som tätt ändå kör ihop dig TOTALT, (vågar inte skriva hur ofta det ändå hände det första halvåret... ) då gör man precis som du säkert redan gör: brandutryckning till det barn som just då behöver dig mest. De andra får skrika eller härja fritt ett tag och så hoppas man att de inte gör ngt farligt. Jag lärde mig att jag var tvungen att låsa vår ytterdörr efter att ha sett Julia knalla runt i trädgården medan jag satt inne i köket och matade bröderna en dag. Jag hade stund innan visat henne en ekorre som satt i ett träd i vår trädgård och minuterna senare såg jag, när jag snabbt kastade ett öga ut genom köksfönstret, vad jag trodde var grannarnas barnbarn utanför fönstret i deras trädgård. Men sen hajjade jag till över att kläderna på det jämåriga barnbarnet var VÄLDIGT lika Js outfit för dagen.
Oj, det blev en halv uppsats!