Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Ela skrev 2011-05-25 23:30:28 följande:
    För övrigt kan jag meddela att det händer (OBS! Detta är helt hypotetiskt och har INGET med Ela-familjen att göra) att bebisar som på fem månader max sovit en halvtimme utan direkt hudkontakt med en förälder plötsligt kan sova ett par timmar ensam i spjälsängen på kvällen. Om en sådan bebis föräldrar såg fram emot att kunna sitta och kvällsprata utanför en lägenhet på Mallorca inom en snar framtid skulle man kunna tänka sig att de var rätt glada över den utvecklingen och hoppas att den håller i sig. Rent hypotetiskt alltså menar jag.

Själv var jag så nöjd över att J sovit hela natten i sin egen säng igen när jag vaknade imorse och såg att det bara var G jag delade säng med. Det hade ju inte hänt på... just det! Det hände senast hon fick Tavegyl och det är BARA när hon får Tavegyl på kvällen som det inträffar. Värsta sömnmedicinen!

Apropå det, Ela: Vad menade du med det du innan skrev om att man skulle väga 30kg? Menade du att Tavegyl inte får ges innan dess? För jo, vi har fått det utskrivet till både J och G, i Gs fall just för äggallergin - även om han därefter fick Aerius istället vid senaste receptet (behövde ha en uppsättning att lämna på förskolan). J har fått det för envisa, kliande bett.
  • Billabong
    Piggley Wink skrev 2011-05-25 23:38:20 följande:
    Sara: men i vilken ålder ger man ägg? Finns väl i maten redan antar jag, men rent?
    Jag vet inte om det finns några rekommendationer på det sättet, men många barnmatsburkar innehåller ägg (finns ibland i bl.a. pastan). Hade absolut inte hört ngt om att ägg skulle vara en sak man behövde introducera i extremt liten mängd eller vid en viss, högre, ålder. Dagen innan detta hade han ätit pannkakor utan ngn som helst reaktion.
  • Billabong
    Champagne77 skrev 2011-05-26 19:50:50 följande:
    Gällande ägg fick vi veta att vi kunde introducera det redan vid 6 mån ålder (vilket var tur att vi gjorde för precis då fick man besked att det var ok ta svinsprutan på 6 mån bebbisar OM man hade testat ägg...). Bra i början är att utesluta äggulan och endast börja med äggvita .
    Du menar nog tvärtom! Eftersom det är äggviteproteinet man som äggallergiker reagerar på så är det äggvitan som är allra värst att äta.

Avundas er inte syskonvagnsbryderierna... Minns alltför väl hur jobbigt jag tyckte det var för två år sedan.
    Mitt stående råd är att fundera över vilkan/vilka av syskonvagnarnas nackdelar man kan tänka sig att leva med och sedan välja utifrån det, för dessvärre finns inte det alltigenom ulltimata syskonvagnen - även om jag tror på Bugaboo donkey.
    Ingen jag känner är alltigenom nöjd med sin syskonvagn men man får acceptera att det är minst ngt som inte är bra med ens vagn och gilla läget.
  • Billabong

Lycklig: Just det ja, E är ju en stadig grabb... Men menar du att det är ont om plats i er nuvarande bugga och att det är därför du oroas av att den är mindre? Dessutom hur mkt skiljer det? Lite i bredd men knappast ngt i rygghöjg och sittdjup väl? Förmodar att du kollat upp det både i Bugaboo-tråden och Donkey-tråden (för de som importerat den)? Själv har jag inte satt mig in i detaljerna eftersom att den kommer två år för sent...
    Och du, om du tror att Donkey är för liten för E, kolla då noga måtten på Basson och BOZZ - jag tror inte de är direkt rymligare MEN jag kan ha missuppfattat det.
    Är ni helt säkra på att ni ska ha en syskonvagn, förresten? Vi hde precis bestämt oss för att skippa det - men så visade det sig bli tvillingar och då gick det inte att undvika längre. Jag menar inte att ni inte ska ha en om ni behöver det, men mer fundera igenom behovet. Har man intresse av att gå långa promenader och inte kan tänka sig att göra dem under tiden storasyskonet är på fsk utan vill ha med båda barnen, ja då är det så klart mer eller mindre nödvändigt att ha en syskonvagn. Detsamma om man har ett barn som vägrar stå/sitta kvar på en ståbräda eller ståbräda med sittpall på, har ett barn som vill sova i vagnen eller ngt annat.
    Hade vi fått ett småsyskon i taget hade vi som sagt valt ståbräda ev. med sittpall och sannolikt köpt en ram till för buggan och därmed alltid haft både liggdel och sittdel riggade. Vi insåg att det eg. inte fanns ngt syskonvagnsbehov hos oss.

Pysslig: Kikade i BF-tråden och ser att det är ju riktigt nära nu! Spännande!

• Billabong

Fio: Vilka jättebra syskontimmeregler ni har!
    Och tack för medlidandet för hur det gick till när äggallergin bröt ut.
    Hur är det med svärmor, har det kommit ngt förändring i ngn riktning? Hru ser prognosen ut, hur länge kan svullnaden vara där och ev. vara det som stör rörelseförmågan?

• Billabong

Assar: Som jag uppfattat det genom många trådar i föräldrapeningforumet här på FL så behöver du nog bara ringa till FK och förklara läget, så skriver de in det i ditt ärende. Då behöver du inte krångla med några papper.

Molly: Hej hej! Bortse från kommentaren jag skrev till dig i BF-listan, missade sista sidan i denna tråden och att du redan visat dig här. VÄlkommen!"

• Billabong
    asap skrev 2011-05-28 19:18:32 följande:
    Sara - Ok, men kom på att jag har ny lön sedan 1/4, så det ska väl anmälas ändå. Och jag antar att löneförhöjning ska skrivas under av arbetsgivaren för att det ska godkännas av fk?
    INte nödvändigtvis Beror på hur hög den är. MIn förra som inte var många kronor/procent accepterade deras system utan att jag gjorde mer än uppgav den i ändringsfältet.
    En handläggare jag pratade med sa att det finns en procentgräns för när det behövs intyg. Då bruakr det räcka att man skickar in en lönespec med nya lönen angiven på.

Slå dem en signal imorgon eftermiddag/kväll eller på måndag fm. Kring 11-tiden på vardagar brukar det inte vara så lågna väntetider... eller så har jag haft tur.
  • Billabong
    ilja73 skrev 2011-05-31 19:32:57 följande:
    Å jag sov jättegott.
    Iofs drömde jag om förlossningen, jag skulle krysta fastän jag inte hade några krystvärkar, sen skulle jag gå på toa och då kom min kusin in på toaletten och skulle packa upp sin packning för hon hade varit i Rumänien på semester. Med sig hade hon nån typ grekisk strandraggare som tyckte att vi skulle dricka öl. När jag kom ut från toaletten låg BM på marken utanför fönstret och bara garvade för hon skulle tända nån ljuslykta men hon ramlade bara omkull hela tiden. Jag hoppas att det inte var en sanndröm
    Vilken alldeles underbart skruvad gravid-dröm!
    Ela skrev 2011-05-31 21:03:59 följande:
    min BM sa att jag aaaaldrig skulle föda barn om jag inte släppte oron kring syskonen. Och mycket riktigt så kom ju E dagen efter att vår liv-.in-babysitter i form av min brorsa hade landat på svensk mark. Och Pysslig - du kommer aaaaldrig att föda barn om du inte släpper oron kring stortrosorna.
    Hm... det problemet hade ju inte jag alls eftersom sambon är lärare och var ledig. Hjälpte inte iaf. Å andra sidan var det nog mest pga att livmodern var allldeles för uttänjd.
    cilla67 skrev 2011-06-01 13:21:57 följande:
    Nu har vi festat loss på gröt för första gången. G är fantastiskt lätt - han smaskade lite eftertänksamt på den första skeden men gapade sedan raskt efter mer. Jag vågade inte ge honom mer än några skedar, och nu sover han som en liten gris. 
    Roligt att grötpremiären gick så ypperligt bra!
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8