Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Wow Hanya! 200 namn! Både för pojkar och flickor då, förmodar jag?
    Inledningsvis hade vi till J 35 flicknamn och lika många pojknamn, men det var nog bara 10-12 st som vi båda kunde tänka oss.
    Till O och G något fler pojknamn, ca 45 (men många var olika) medan flicknamnen var färre (20) men väldigt många som vi båda gillade.

Ela: Ja, det är inte hemligt på ngt sätt. Namnet är Linnea. Det var min älskade mormors namn. Hon gick bort när jag var 15 och det var då jag kände att jag ville ge det namnet till min egen dotter. Dessutom är det ju ett namn med stark anknytning till vackra Småland. (Landskapsblomman, för er som inte vet.)
    Jag var själv inne på att byta ett av mina mellannamn till Linnea i tonåren men genomförde aldrig det eftersom jag inte ville såra min pappa (tanken var att byta bort det urfula mellannamnet jag delar med hans syster).
    Men namnet kändes fel som tillstalsnamn till J. Hon behövde ett piggare namn, med mer kraft i och som kändes starkare än mjuka, långsammare Linnea. Fast hon heter Linnea ändå, som tredjenamn.

Ojdå. Som vanligt långa utsvävningar.

• Billabong

Evasha: Låter som högst normalt beteende och kroppslliga effekter av att få fler tänder tycker jag som är "rutinerad" på området... Nattetid har vi ofta fått ge lite Panodil/Alvedon för att barnet (och vi) ska kunna få sova lite bättre.

Mippe: Hoppas du mår bättre snart!

Mina barn GILLAR verkligen sitt dagis nu!
    Ingen gråt hos någon. G är bara glad och börjar leka direkt på morgonen vid lämningen. O vill gärna vara i famnen men går utan problem med på att bli överräckt till en av pedagogerna, han sträcker ivrigt armarna mot henne när jag lyfter honom ditåt. Idag kunde O lämna både napp och nalle kvar i bilen (han har en uppsättning inne på dagis vid vilan men har velat ha med sig en hemifrån varje morgon också).
    De äter glatt (O med bestick och G med fingrarna) och sover så gott så gott. Idag berättade en fröken att härom dagen när de sov, så hade hon blivit alldeles full i skratt när hon såg att de låg på rygg med händerna precis likadant placerade - så lite tvillinglikhet finns det.
    Idag kom jag för att hämta precis när de kommit ut på gården. Stor besvikelse... Vi fick stanna några minuter extra och stämma av dagen med personalen.  Ville själv inte skynda hemåt i bilen eftersom det var vindstilla, varmt och soligt. Riktigt vårlikt. :o)

• Billabong

Lena: Jättefin dikt!

juni: Hoppas lille N snart är smärtfri och kan sova gott hela natten.
    Övervägde hormonspiral men kan ännu inte fatta det, för mig, drastiska beslutet om att inte få fler barn på många år... Så det är p-piller som gäller här fortf.

Hanya: Vad roligt att det verkar falla på plats med vårens planer och att alla schemakrockar verkar kunna pareras ok. Blir det kortare vistelse i Italien eller fungerar det med de 2 (?) månader som jag har för mig att ni tänkte vara iväg?

Zeeda: Så länge du gått med detta (för)värkar nu. Vore skönt om de kunde hålla sig borta de sista veckorna nu och sedan komma tillbaka lagom till bebisen föds.

• Billabong

Knase: Så bra att det fungerade med strategin att ta ut allt elände i förväg! Låter som att ni fick en riktigt härlig dag!

juni: Fick du tag i fsk-chefen?

Assar: Vila nu och lägg Jante på hyllan!

• Billabong

juni: Uppenbarligen har er förskolechef helt missuppfattat regelverket i er kommun (och övriga landet). Bedrövligt dåligt! Kräv ordentlig ekonomisk kompensation för detta. Ni har ju betalat tusentals kronor i onödan nu. Glädjer mig åt att ni iaf inte har ett så ruttet system som det har låtit som.

Pyttis och Malin: Jo, visst skulle man kunna. Men då känns det som en dålig investering. Och lite... tja hur ska jag beskriva det? Lite omständligt. Jag vet inte. Jag kan bara inte riktigt landa i detta med att inte vara gravid igen.
    Jag vet också att det är ngt av en fas man måste gå igenom och att den ofta infaller när yngsta barnet är i en viss ålder. Detta med att man ska lämna stadiet av att vara en fertil kvinna och/eller småbarnsmamma. Jag vill inte känna att jag 6 månader efter jag satt in den, verkligen vill ha ett fjärde barn och då ta ut den igen. Bättre då att verkligen landa i känslan av att familjen är komplett först. *Svammel svammel*

• Billabong

lilablå: Usch och fy! STACKARS dig! Så hemskt att drabbas av diskbråck, och med en sådan lite bebis som man vill mysa med så mkt man kan. Så bra att värsta smärtan iaf gett med sig. Hoppas du får jättebra hjälp och behandling!
    Och GRATTIS till lillasyster! (om jag inte skrivit det förr?). Skriv gärna in uppgifterna i BF-tråden (länk i TS).

Grattis till jobbet Evasha! Välkommen söderut! Kanske kan det bli en Skåne-träff framöver när bebisarna är levererade hos dig och Knase (ngn mer?).
    Trist med olika beskeden kring SGIn... Men jag förmodar att du tagit till både hängslen och livrem för att inte riskera SGIn iaf? Det "värsta" som händer är väl att den inte höjs? Bra att en handläggare ringer upp dig!

Syskonvagn har vi en ja, en BabyTravel Dublin. Årets nya modell har en del förbättringar funktionsmässigt men vissa försämringar rent utseendemässigt. Gillar vagnen och de är mkt prisvärd, men i ärlighetens namn överväger vi att byta ut dem framåt våren/sommaren när pojkarna närmar sig 2-årsdagen.
    Är det ngn här som har haft/kört med en tvillingsulky, antingen Btio twin sitty eller ngn paraplyvariant? Isf mottar jag gärna input i form av ris, ros och annat tänkvärt.

Zeeda, ni kommer kanske inte ens behöva ngn ståbräda? Beror så klar på hur mkt ni promenerar samt hur pålitlig storasyster är i trafiken. J står ytterst sällan på ståbrädan. Och hon har bara fått åka i syskonvagnen vid två tillfällen. Det är hennes vagn utan brödernas, det vet hon mkt väl.

Bärsjalar/bärselar har vi ytterst begränsade erfarenheter av. När J var bebis fick vi låna både en Babybrjön orginal och en Babybjörn Active. Tyckte att jag fick ont i axlar/rygg av båda, tyvärr. Så de användes inte ens tio gånger. Eftersom vi inte tyckte de var bra skaffade vi ingen mer inför pojkarnas bebistid. Däremot ropade jag in en Tricot Slen (trikåsjal) på Tradera som jag tänkte bära småskruttarna i, men jag får väl skämmas lite och erkänna att jag inte tog på mig den en endaste gång för att ens prova med en bebis i...
    Vi har haft bebisar som gillat att ligga i sina vagnar, så det har fungerat bra ändå. Däremot hade vi inte klarat oss utan vår babysitter 1-2-3 också fr Babybjörn (INTE menat som reklam. LOVAR att jag inte får ngn provision därifrån ).

Tilda och Zeeda: Vilka små mysiga magar ni har! Prova ett SF-mått på 45 cm på en kropp som är 162,5 cm...

• Billabong

Ja, det var visst inte enda missarna i det inlägget....
    Saknas ett "inte" ang. vems syskonvagnen är bl.a. Jag bjuder på att ni får gissa lite för att få ihop mitt alster.

• Billabong

Mippe: En kram till dig. Hoppas din mamma snart blir bättre.
    Och att ni andra slipper vara sjuka och ha trotsigt barn (hm... det där sista är kanske inte heeeeeelt realistiskt )

Fiji: Härligt att se dig i BF-listan!

Här är det kräksjuka. Igen. Andra gången i februari... Turligt nog slipper vi VAB-dagar iaf denna veckan eftersom det är sportlov för sambon. Hoppas det var en kort, brutal variant som inte smittar fler än det redan drabbat, dvs 1,5 barn.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8