• asap

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Lycklig - Nej, om det inte gör ont nere i magen borde det inte vara någon fara. Jobbigt ändå för dig förstås, men säkert som du säger inget som har med bebis att göra.

Barba - Grattis!! Vad kul.

Fiji - Vi hade ett långt tag med båda barnen då det var förbjudet för dem att sova efter kl. 14 på dagen, för att kvällarna blev hopplösa då. Det körde vi på i många månader innan det blev dags att ta bort dagsömnen helt.

Knase - Har ingen aning och inga tips ang. aupair. Men jag gissar att det säkert finns några st här som åtminstone har jobbat som aupair som kan ha lite tips.

Nu börjas det: med mindre än två månader till bf har jag nu på allvar börjat tänka på förlossningen, och har insett att jag är skraj för att det ska gå för fort så att jag inte hinner in. Jag såg ett scenario framför mig där barnen är på dagis, maken är på jobbet och jag ligger hemma själv och föder för att jag inte hinner fixa skjuts i tid.... Obestämd Jag hoppas och tror att det kommer ta längre tid den här gången, men om det ska gå från noll och inget till bebis ute på 45 min som det gjorde förra gången, då vet jag inte hur det ska gå. Kan begära kontroller varje dag för att se om det är på g och få en tidsestimering så att man hinner åka in i tid, tro?

• asap

Ela - Tack! Jo, det är något sådant jag har tänkt mig också - om det så att det "trycker på" så stannar jag hellre hemma och ringer 112 än att börja åka in till sjukhuset i det läget. Eller så kanske jag ska låta svärmor flytta in mot slutet, hon är ju förlossningsbm. Även om det inte är någon dröm att bli förlöst av svärmor direkt. Obestämd

• asap

Mippe - Grattis, grattis!!

Barba - Men en sån granne! Och hur är man lite gravid? Inte ett helt barn därinne, eller vaddå?

Syskonvagn har vi redan, förra gången kände vi starkt behov av en sådan. Med 1 år och 11 månader mellan barnen och boendes mitt i bilrik stadskärna funderade vi inte ens på att låta bli syskonvagn. Den här gången tror jag inte vi skulle ha köpt någon, Gustav hinner bli 2 år och 10 månader innan bebisen kommer, och nu bor vi ju i suburbia också. Men eftersom vi har en vagn så kan vi ju använda den om vi vill. Jag tänker mig att jag tar den till dagishämtningar, kanske. Så kan Ida och Gustav turas om att åka med om de är trötta. Eller så kör man bara packningen på vagnen och de båda går. Det visar sig.

Jag vet inte när man räknas som höggravid? Hur som helst, jag är i v.34 nu, kanske inte höggravid men iaf j*vligt gravid: Jag måste bara säga att jag inte lider ett enda dugg av värmen! Tycker det är så skönt, bara. I flera månader nu har jag gått omkring och frusit om magen för att jackorna inte går att stänga, och bökat och kämpat för att få på skor låååångt därnere där fötterna tydligen bor (inte för att jag ser dem, men jag har hört att de finns där). Men så kom äntligen värmen och jag slipper trilskas med jackor och knytskor, vad mycket enklare allt blev!
    Med en septemberbebis och en augustibebis tidigare är jag väl van antar jag...

• asap

Mippe - Grattis igen och välkommen hem.

Zenobia - Kul att ha sett lillebror, kan inte klandra Elvina för att vara förvånad, det är ju smått obegripligt att se bebisen därinne för en annan också.

Jag var på besök hos bm idag. Hb har sjunkit till 114 från 127 som det var senast, men ingen fara på taken än ändå. Jag kanske ska peta i mig några järntabletter ändå, är ju fasligt trött hela tiden. Vad har era värden legat på när ni måstat börja med järn?
    Hjärtljuden var en historia för sig, det visade sig att bebisen har fantastiskt gott om plats i magen för ljuden flyttade sig hela tiden. När hon kände på magen först kunde hon inte riktigt klura ut vad som var vad, men gissade att ryggen låg till vänster. Mycket riktigt så kom hjärtljuden direkt när hon lyssnade efter där, men bara en sekund och sedan blev det tyst. Då lyssnade hon på höger sida och japp, då lät det där istället. I en sekund, sedan var det vänster igen. Och jag känner verkligen att det rör sig överallt på alla möjliga håll. Lurig liten. Nästa besök om två veckor då ville bm att liten skulle ligga stilla så att man inte behöver oroa sig för att den snurrar runt för mycket. Vi får väl se om den uppfyller önskemålen. Med min oro för blixtförlossning och hemmafödsel vill jag inte behöva oroa mig för att den ligger i säte också. Obestämd Men än så länge har huvudet varit nedåt hela tiden, tror vi. Det är bara resten av barnet som ligger helt härs och tvärs och hit och dit....

• asap
    oyra skrev 2011-04-26 23:43:21 följande:
    Min BM trodde också att min andra låg rätt, det var min beskrivning av hur det kändes som fick henne att ta fram ultraljudet och kolla.
    Hur känns det då när bebisen ligger i säte?

Johanna - Jag använde samma amningsbehåar andra gången. Jag har inte inventerat förrådet än, men om de är tillräckligt fräscha så hoppas jag kunna använda samma igen och slippa köpa nya.

Vi4 - Jag har aldrig hört talas om att vi skulle vara temperaturkänsliga på det sättet, tror inte det påverkar faktiskt.
  • asap

Oyra - Tack för förklaringen. Förstår att det kändes snopet att missa superförlossningen, men i slutänden spelar ju inget sådant någon roll så länge barnet kommer ut och mår bra.
    Lite "krafs" har jag väl nedåt, men också väldigt mycket sparkande upptill. Stora knölar som färdas över magen, borde vara hälar eller knän eller nåt. Jag ska nog låta svärmor få ge sitt utlåtande när vi träffas i helgen. Om hon också tror att huvudet är nedåt så har jag ju ändå hört det av två olika bm.

• asap

Boomie - Grattis! {#emotions_dlg.flower}

Pysslig - Vaddå? 7 dagar kvar, blir du fl sedan? Lyllos dig, det låter ju jätteskönt.
    Åååååh, varför har jag en dryg månad kvar att jobba? Blä.

• asap

Gud så avis jag blir! Jag inser nu att det endast är 8 arbetsdagar mellan min sista dag på jobbet och bf, egentligen lite väl tight... Obestämd Jag bara räknar iskallt med att gå över tiden några dagar som jag gjort förut (3 dagar första gången och 7 dagar andra gången), men om jag inte gör det eller om bebis tom skulle få för sig att komma för tidigt, då kommer ju inte en enda grej vara förberedd för ankomsten. Ujujuj.

• asap

Boomie - Så fantastiskt söt! Grattis igen, det låter som ni har en bra start på projekt 2barnsfamilj.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8