• asap

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Lycklig - Nej, äter inte något speciellt faktiskt. Men vi äger bara gjutjärns-stekpannor och -gryta, inga teflonpannor eller annat finns här, så allt som steks steks i gjutjärn. Sedan äter jag en "mitt val kvinna" varje morgon, det är väl litelite järn i dem också, dricker ett glas apelsinjuice med den.
    Inget överdrivet intag av blodpuddingar eller leverpastejer eller något annat järnrikt, äter som vanligt. Jordgubbar har det iofs blivit några gånger de senaste veckorna nu när de börjar komma, inte helt fel. Tungan ute

• asap

Pysslig - Hade också valt den andra varianten, det låter ju bättre. Fast här har vi inget att välja på vad jag vet, det är bara den första varianten (fast fördelat på tis-tors).

• asap

juni - Jajust ja, jag glömmer alltid den där allmänna förskolan eller vad det heter. Men så är det nog här med, att om man inte betalar så får man inte vara där på lov.

• asap

juni - Visst är det så, men jag har också fått för mig att tis-tors 8.30-13.30 gäller bara om man betalar, i annat fall är det må-fre 8-11... Och därför hade vi ändå tänkt betala för att få de bättre tiderna. Fast jag är inte helt säker, måste kolla med kommunen. Nästa läsår blir ju Idas sista innan hon flyttar till skolan, vi vill ju att hon ska hinna vara där med kompisarna. Med superkorta dagar missar man ju måltider och allting, känns som att det inte blir någonting av dagis-dagen då.

• asap

Ela - Men det var väl ändå bra besked trots allt? Då vet ni vad ni ska undvika och så  hoppas vi på att eksemen försvinner på både R och E nu.

• asap

Pysslig - Vilken dålig tajming att bli sjuka nu när du ska vara hemma och vila upp dig. Hoppas på snabb bättring.

På tal om myndigheter: Försäkringskassan!! Egentligen borde man inte bli förvånad, men jag kan inte låta bli att ändå förundras över att de verkligen inte har någon koll alls. Idag fick jag ett brev, "Hej, blivande förälder. Här har vi bifogat en blankett där du kan fylla i inkomstuppgifter. Det är för att vi beräknar något som kallas för SGI så att du kan få föräldrapenning för ditt barn. Det går att logga in med e-legitimation hos oss... bla bla bla"
    Alltså, är det helt omöjligt för dem att bara göra en slagning på mitt personnummer och se att jag redan är "kund" hos dem?? Jag har anmält inkomtsuppgifterna, jag har en SGI uträknad, jag har loggat in med e-legitimation ziljarder gånger, jag har anmält föräldrapenning och VAB och gud vet allt ungefär lika många gånger. Hur kan de inte ha en aning om det? Jag blir mörkrädd över kostnaden som måste gå till onödiga pappersutskick och administation, jag fattar verkligen inte hur det där stället funkar!

• asap

Sara och Fio - Jo, det var ju för att jag skickat in moderskapsintyg som brevet från fk kom, men jag tycker ändå att de kunde se att jag uppdaterat mina inkomst- och arbetsgivaruppgifter för bara några månader sedan...? Och sedan är det ju så ja, att man inte kan ändra sina uppgifter när som helst, utan just bara i samband med att man begär ersättning av något slag.

Pysslig skrev 2011-05-27 13:33:37 följande:

Sara, ja mycket nära!!! Gravid Men Assar lär väl tränga sig i kön kan jag tänka mig! Skrattande

Nää... nu förstår jag inte..? Drömmer Jag jobbade sista dagen igår (tjoho!!), så nu ska jag vila i flera veckor, och äntligen fixa iordning det som ska göras inför - rota fram bilstol, packa väska, kolla in yttepyttekläder osv. No child of mine kommer för tidigt, nämligen. Min pappa fyller 60 om 1½ vecka, ska ju hinna fira honom också!
    Så jag har inga planer på att tränga mig i någon kö - oh, nej då.

Ela - Men så bra! Kan grannarna anlitas flera gånger, kanske?
  • asap

Cissi - Nej, jag vet - Ida fyller på samma dag som sin mormor. Men nu vore det praktiskt om det inte blev barnafödsel på pappas dag, för just när han har mottagning kommer det ju bli svårt att jaga hit dem som barnvakter till I och G. Eller ja, det är egentligen dagen innan han fyller, så själva födelsedagen är väl ok antar jag. Förutom att jag då ska hinna vila och göra i ordning i minst en hel vecka till...

• asap

molly - Jaha, är det så? Måste man skicka in blanketten?  När jag har ändrat tidigare har jag gjort det direkt på nätet.

• asap

molly - Suck, då får jag väl lov att göra det i alla fall då. Synd bara att jag inte tänkte på det innan jag jobbade sista dagen (igår), nu blir det ju lite krångligare att få arbetsgivarens underskrift...

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8