• asap

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Hanya - Input vad gäller storleken på barnen - Vi har ju en storasyster och en lillebror med 1 år och 11 månader mellan. Nu har de kommit varandra så nära storleksmässigt att Idas urvuxna kläder hamnar direkt i Gustavs byrå, och jag gissar att om vi ger det lite mer tid så kommer han inte längre kunna ärva något av henne pga att han hunnit i kapp än mer. Han har hela tiden varit större än Ida i samma ålder.

Många lågtryckare här - jag har också bara hört att det är bra att vara det. Men det är klart, det är väl bra att som för Vi4 dubbelkolla så att det inte är så lågt att man är död.....

Vi har varit i farten idag - först var maken med G till frisören så nu har vi en liten kille här med vårfrisyr, så fin! Därefter åkte vi in till stan och gjorde massor av olika stopp: galonisar till Ida, lunch, bilfirman (det blir nog en VW Sharan! ), lampaffären.... Nu betalar jag priset för det hela och sitter här med ajajaj-ont i fogarna! Skönt att få lite ordnat, men trist att man ska behöva bli invalid av det.

• asap

Fio - Ja, det kan säkert ha med bt att göra att du kände dig sådan. Jobbigt!

Ang. det där med hårväxt och rakning - min mamma hade en klasskompis som klippte av sig ögonfransarna för att de skulle växa sig längre och tjockare tänkte hon. Det tog år och dag innan de växte ut igen, och jag tror inte det blev så mycket bättre än innan att det var värt att vara helt utan i månader....

• asap

Lycklig, Boomie och Johanna - Grattis till era lyckade ultraljud!

Lycklig - Trist med svärisarna. 45 min är ju ingenting! Mina har drygt det dubbla men drar sig inte för att komma fram och tillbaka över dagen om vi behöver hjälp. Och mina föräldrar bor ca 30 min härifrån och ställer också gärna upp och passar barn, mamma är tex här varje måndag.

Pysslig - oh, project runway! Trots min totala analfabetism när det gäller sömnad tycker jag det är jättekul att kolla på project runway, kan själv inte riktigt förstå varför.
    Idag har jag jobbat hemifrån, som alltid på onsdagar numera, och då har jag passat på att äta lunchen till Trinny och Susannah på TV4play, några andra favoriter. Gravidhormonerna gjorde dessutom så att jag grät en skvätt när makeover-offren fick visa upp resultatet för sina släktingar och vänner, det är inte varje dag man får böla på lunchen!

Imorgon är det dags igen för mätning hos barnmorskan. Då får vi se om magstorleken är godkänd på kurvan. Den kan omöjligt vara för liten, känner jag. Denna gigantiska skuta.. Samtidigt är det svårt att veta hur det ska vara för att bm ska bli nöjd. Det är ju inte bra att ligga tok-över normalkurvan, samtidigt som det är dåligt om kurvan börjar dippa. Nåja, imorgon får jag se vad det blir. Det värsta som kan hända är väl förmodligen om den nu har VUXIT så att kurvan sticker uppåt och ligger ännu mer tok-över normalen än den gjorde från början. Så blir det bergis. :-/

• asap

Lycklig - Vecka 25 var det för mig också och det tror jag det var när jag var gravid med Gustav också. Första gången minns jag inte, men det var nog lite tidigare då ja. Efter det första besöket i v.25 var det en månad till nästa, det jag var på förra månadagen. Idag ska jag ju igen, men det var bara för att mäta en extra gång. Nästa riktiga besök jag ska på är precis efter påsk. Så visst är det glest mellan besöken! Men om det är något under tiden så är man ju välkommen att ringa och boka in sig på extra besök. Jag tror bara att jag är ovanligt frisk för en gravid och därför slipper de flesta extrakoller, jag får "basprogrammet" istället. Förutom idag då.

• asap

Kan rapportera att mätningen gick bra, jag följer nu min stora kurva precis på pricken. BM tycker allt känns och ser bra och fint ut. Hon frågade hur stora de andra två varit (4 och 4,5 kg) och sade att "men jag kan inte tänka mig att den är större än 4,5 denna gång!". I mitt huvud lägger jag på ett halvt kg per grav., så jag räknar med en 5-kilos denna gång. Den som lever får se...

• asap

juni - 4 resp. 4,5 brukar kanske inte heller vara en promenad i parken, men det får jag nog säga att det var i mitt fall jämfört med andra förlossningar man hört talas om. Dessutom vägde faktiskt jag själv 5 kg när jag kom till världen, och det var inga bekymmer för min mamma heller. Vi är stora klunsar i min släkt helt enkelt.

• asap

Evasha - Skönt att ni är flyttade nu. Imorgon ska vi hälsa på kompisar som gjort motsatt flytt den här veckan - från Lund och hit. Kanske att ni möttes på vägen?

Puchahontas - Tack, det är väl så jag tänker, att det kommer gå bra den här gången också. Är bara nervös för att det ska gå fort den här gången också, nu när vi inte bor 5 min från sjukhuset längre. Min mardröm är att föda barn i bilen, uscha.

Fiolina - Snart joinar jag dig, känner jag. Man sover ju så skönt i TVsoffan en fredagkväll!

• asap

Jag minns inte att jag gjort något alkoholtest heller, är det bara ett papper att fylla i alltså? Det enda jag vet att jag fyllt i när någon av barnen var nyfödda var något deppighetstest där de väl skulle fånga dem som drabbats av förlossningsdepretion, men där var jag långt ifrån riskgrupp iaf.

Fiolina - Nej, jag fattar inte heller hur man ska veta. Trots att jag varit med två gånger redan. Min mamma har redan skällt på mig och sagt att jag inte får vänta lika länge den här gången, men med Gustav så visste jag ju verkligen inte att det var dags att åka in förrän vi väl gjorde det och det var nästan försent redan. Jag menar, 4 timmar innan stod jag och gjorde potatismos i köket, så ska det väl inte vara om man ska föda 4 timmar senare..?

• asap

Fiji - Grattis till mer timmar! Hoppas fogarna håller sig i styr så att jobbet funkar. För mig går det faktiskt bättre på jobbet än hemma: jag har en bekväm kontorsstol med schyssta inställningar, och rör på mig lite lagom om dagarna. Hemma, däremot, blir det alltid så att jag klär på och av barn, hänger tvätt eller jobbar i köket etc. Trots att jag har foglossningsbälte på mig när jag gör det så slutar det alltsom oftast med att jag är typ invalid på lördag- och söndagkvällarna. Igår kväll tex kunde jag inte lyfta det ena benet alls, utan fick typ backa omkring och släpa benet med mig. Inte så skönt. Obestämd

Cissi - Nu går det inte att jämföra då mina barn är större än dina, men jag påminner flera gånger om dagen att de ska prata med varandra. Istället för att då skrika, puttas eller slåss om den andra gör något man inte gillar. Oftast handlar det om att Gustav omedvetet gör något han inte får med det Ida leker med för stunden, och hon blir galen på honom och skriker. Men han är ju så stor att han förstår om hon bara förklarar för honom istället, så det kör vi som ett riktigt mantra. PRATA med varandra istället. PRATA, PRATA, PRATA. Och om det inte hjälper - säg till en vuxen.
    Men jag är som Pyttis, kan inte låta ett slag gå osett förbi, varje gång det händer påpekar vi att man inte får göra så.

Fiolina - Åh, vad mysigt att så lite fröer. Älskar våren! Här visade det sig att sorkarna haft storkalas under snön i vinter, en del av tomten var fullständigt uppgrävd. Någon som har en räv att låna ut?

Knase - Underbart med sådana dagar! Härliga lillknasan.
    Det ska vara maskerad på vårt dagis på tisdag. Ida planerar att använda pepparkaksdräkten från i julas och Gustav vill vara snickare. Men jag kan också tänka mig att det blir en och annan prinsessa och spindelman.
    Lustigt med socutredaren (förresten så läste jag först scoutledaren och fick inte riktigt ihop det... ). Om utredaren öppnar så är det ju inte så troligt att man då säger "eh, jo faktiskt så dricker jag 1½ flaska vin om dagen."

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8