• asap

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Vi5 - Jag måste bara säga att jag inte gillar er skola! Förskoleklassen ska ju vara ett invänjningsår inför skolan. Det är orimligt att de omedelbums ska klara av skolans krav! De måste ju få hjälp och träning så att de lär sig, och klarar av det när de börjar ettan. De kan ju inte redan en månad in på första terminen greja allt det där. Det är ju hela poängen: skolFÖRBEREDANDE.

• asap

Mosing o Anceka - Vad bra bebisarna har det där inne, verkar det som! Är ni alltså bf+6 nu, båda två? Hur länge får man gå över som längst?

• asap

Mosing - jag förstår. Hoppas du slipper kontrollen för att det redan är klart då!
    Jag minns när jag väntade Gustav. Bf+7 runt kl 14 var jag och handlade mjölk på Ica. Kassörskan kommenterade magen och frågade när det var dags. Trött suckade jag "för en vecka sedan" och tänkte att det nog var en vecka till kvar. Men samma kväll 21.30 var han ute!

• asap

Vi 5 - Häromdagen berättade en jobbarkompis till mig om hans tidigare kollega. När de skulle lära sitt barn att somna själv och ligga still i sängen lade de en gammal dörr som lock över spjälsängen så att barnet inte kunde ställa sig upp. Ska väl sägas också att det här var på 70-talet..

• asap

Mosing - Eller att det börjar på morgonen och är klart.. lite senare samma morgon. Elsa är född 9.30. Jag sov gott hela natten innan, började känna lite när jag klivit upp och vi åkte in runt 7.30 tror jag. Vi var hemma igen samma kväll. Som en (sjukt ovanlig!) dag på jobbet, alldeles lagom och bra.
    Men alltså, badhuset!?? Och så gräsklippning på det!?? Är du galen människa? En annan orkade bara sitta och pusta med fötterna i högläge sista veckorna.

• asap

Grattis Anceka, snabbt och verkligen bra jobbat! Vad har lillasyster för vikt?

• asap

Firren - Även om vi inte kan dela så att vi får varsitt barn så brukar vi ändå dela på syskonen på olika sätt då och då. Upplever att det kanske inte är just egentiden med en förälder som är den stora vinsten, utan det är att syskonen får vara ifrån varandra ett tag. Vi använder oss av far- och morföräldrar en del, så det är ibland de som får egentid med ett av barnen också.

• asap

Mosing - Suck. När ska BVC uppdatera sina kurvor? Vad jag vet (och har erfarit med mina tre barn) så beter sig viktkurvan annorlunda hos bebisar som väger över 4kg vid födseln, den ökar inte så mycket och hela tiden som den gör/ska göra för barn som är mindre när de föds. Vilket känns helt logiskt när man tänker efter. Jag har också fått gå på extra vägningar med mina i början, och kände att det var lite överdrivet. Barnen mådde ju bra och jag vet att de åt och fick i sig. Varför stirra sig blind på vikten, kände jag då.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8