• asap

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Gabi - Klart du blev orolig, det blir man ju. Men så skönt att allt var bra. Vilken vecka är du i?

Amma från ett annat håll har du rätt i, har hört att man gärna ska försöka ha bebisens haka där stockningen sitter så släpper det lättare.

• asap

gabi - Det är fler bm-besök som förstagångsförälder i sve också.

• asap

Jag ser vi5s ikoner! Byt webläsare ni som inte gör det, kanske?

Hoppas både vi5 och Resande slipper (värre) mjölkstockning nu.

• asap

Vi5 - Ibland räcker inte armarna till! Jag förespråkar också ett litet förråd av nappar på ett ställe där man hittar dem även i mörkret. Sedan kan man samla ihop försvunna nappar dagen efter i dagsljus och fylla förrådet på nytt.
    Vilken hemsk natt, hoppas det var den första och sista.

Kaz - Jobbig natt för dig också, och så tråkigt med farmor! Hoppas hon repar sig snabbt.

Gabi - Hoppas ni finner en lösning ang kontor/bebisrum!

• asap
    Kate Lynn skrev 2013-11-24 07:51:33 följande:

Mosing - M vägde 2.7 kg i v 39. Jag och min kusin, som också fick ett tunnis till första barn, brukar skämta om bauta-bebisar på 3.5 kg. smile2.gif Det är alltid härligt att känna sig som norm ibland!

Vi 5 - Läser Gabis info om reflux, och det låter ju som att det inte är omöjligt att det är det LillA har. Det verkar smärtsamt, stackars liten! (Och er!)

Söndag morgon, och vi har bjudit in några kompisar på brunch. Det ska bli urtrevligt, men det känns också bra att de kommer med lite profylaxmaterial och tens-kunskaper. smile2.gif Profylaxandades genom förlossningen senast, men kommer inte ihåg ett skit och hade visst råkat slänga allt material...

Heh, mina har varit way beyond bauta alltså, någon sådan liten plutt som 3,5 kg har jag inte upplevt. Det minsta jag sett för egen del var strax över 4.

Jag är helt lost på sådant här, men är profylaxandning något speciellt? Är det inte bara andas långsamt, kort in och långt ut, som gäller? Ska man andas på flera olika sätt? Jag ber om ursäkt om jag låter dryg, det är verkligen inte min mening. Jag undrar mest bara vad det där materialet innehåller, det kan väl inte finnas så väldigt många varianter på andning?
  • asap

Cilla - Här låter det inte "jag får aaaldrig", utan "meh! Oschysst!!", men kontentan är densamma. Dock går det ganska bra att resonera med dem, och när de får tänka efter förstår de att alla inte kan få exakt lika mycket och samma saker varenda gång, men att det ungefär jämnar ut sig ändå. När det gäller leksaker köper vi aldrig sådant om det inte är födelsedag eller jul. Kläder och sådant de behöver köper vi till den som behöver för stunden. Familjeekonomin skulle bli ansträngd om vi varje gång en behövde nåt var tvungen att köpa tre av allt... Men det är svårt, det känns inte bra för mig att Elsa behöver saker så väldigt mycket mer sällan än de andra, allt och lite till som passar en tvååring finns redan här. Fast hon bryr sig inte (än).

Mosing och Kate - ok, då förstår jag lite mer om profylax. Trodde man klarade hela förlossningen på in genom näsan ut genom munnen. (Eller trodde, förresten. Jag har ju testat, så jag vet ). Men det är förstås också skillnad på en förlossning som tar 1-3 h och de där som tar 1-3 dagar, och allt däremellan. Då hinner man säkert variera andningen mer än vad jag gjorde.

• asap

Jag har dålig koll på reglerna kring fsk-tider, men ni i Sthlm brukar ha mer generöst än här iofs. Men om du behöver vara hemma för att du inte orkar annat så låter det väl rimligt med sjukskrivning?
    Hur många timmar är det som gäller sedan när syskonet kommit? 30? Det är ju inte så långt från heltid, så om det är syskontimmar som gäller även före fl kanske det är acceptabelt? Men om det är 15 h är det lite lite, så då kanske sjukskrivning är bättre? *svamlig*

• asap

Kate - Bra där!

Gabi - Jobbigt med gbs, men bra att du vet nu!

I Storlek 50 har barnen haft varsin pyjamas, i övrigt körde vi loss på 56or direkt.

• asap

Vi5 - Vilken hemsk upplevelse med lillA i veckan! Så skönt att allt är bra, och måtte ni aldrig någonsin behöva vara med om något liknande igen!!

Snow - Vill säga grattis, och samtidigt håller jag tummarna stenhårt för att det verkligen är på sin plats med ett grattis.

Kate - Hellre föder jag 14 barn utan smärtlindring än att jag låter någon spruta in sterilt vatten i ryggen på mig! Det verkar så rysligt att jag inte ens vill tänka på det (precis som eda), så jag slutar nu. Men, smaken är som baken, heter det ju...

Firren - Hög feber är jätteläskigt. På barnakuten var de mycket frikostigare med både paracetamol och ibuprofen än vad 1177 eller bipacksedeln råder till, när vi var där med superfebrig 10-månaders G. Och jag har en granne som är sköterska och jobbar åt 1177 som har berättat att hon fick ge andra råd förut när hon svarade för stockholms landsting än i uppsalas. Jag minns inte riktigt skillnaden, men på ena stället fick hon inte ge rådet att ge ipren till barn tror jag, fastän det var helt ok i det andra landstinget..

• asap
    Kate Lynn skrev 2013-12-16 22:03:14 följande:

Fullt fokus! (Jag hoppas fortfarande, by the way. Och är avis på er snö!)

Firren och Gabi - Det låter som lyckade kalas! Nej, fiskdamm verkar vara ett svenskt påhitt har jag förstått från utlandsboende kamrater. Skönt att ha något så pass exotiskt att ta till ibland. Extra eloge till dig Gabi, som orkade både stå upp och mingla med två veckor kvar till bf!

Asap - Well. Med tanke på att jag klarade mig bra på endast profylaxandning senast, så går det säkert bra utan att få frivilliga getingstick den här gången också. Å andra sidan, finns det en kortvarig smärta som effektivt kan lindra den punktsmärta jag hade i ryggen senast, så är jag på. Verkar så mycket bättre med sterilt vatten under huden än den variant jag drömde om senast det begav sig - att ta en virknål, hugga in den rakt in i ryggen och sedan gräva runt med den lilla kroken tills något hittades som kunde slitas ut. Ja, du hajar.
    Jamen, tack snälla för att du delade med dig! Det där vill jag _gääärna_ tänka på...

Snow - Yes!! Åh, vad roligt med starkt plus.
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8