• asap

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Elsa har alltid varit superlätt att lägga, men igår ville hon inte somna. Hon lade sig, ropade efter en minut och påstod att hon hade sovit och att de nu var dags för frukost!
    Enligt plan ska hon göra sig av med sina nappar imorgon. Hoppas vi inte behöver vinka enkla nattningar adjö.

• asap

Mosing - Läser ditt inlägg om hämtning och skickar en tanke av tacksamhet till vår fsk som väljer att vara ute efter mellis nästan varje dag, så när jag hämtar vid 16-16.30 är barnen påklädda och klara. De gånger de är inomhus när jag kommer tar det ju minst 10 min extra att bli klar även om alla är med på noterna.

• asap

Mosing -

Vi ska ju vidare till skolan för nästa hämtning när vi är klara på föris, så jag har rätt svårt att inte bli stressad om det tar tid.

• asap

Har just ingen input kring fosterdiagnostik annat än rul. Men läser era kloka ord i ämnet.

Mosing - Idag tror jag Elsa var och nosade på er nivå vad gäller dagishämtningar. Jisses! Hon väger en del (18, tror jag) och med overall mm blir hon ju dessutom rätt bylsig. Så när hon spjärnade emot och spände sig till en pinne var jag chanslös i momentet "spänna fast barnet i bilstolen". När jag hållit på ett tag och klockan visade för-sen-till-Idahämtning hade jag inget annat val än att stänga dörren, fast hon låg tvärs över sin stol istället för att sitta fastspänd i den, och krypköra till skolan. Usch, det var inte alls roligt. Tur att det är jättenära och bara 30 i området (fast jag körde 20), annars vet jag inte hur jag hade gjort, hade väl stått kvar där än. Vi kom hem till slut iaf, och där låg Elsa i hallen i 40 min fullt påklädd innan hon gick med på att klä av sig och komma in.

Mitt i kaoset på parkeringen hör jag dessutom Gustav säga "blä! Det smakar som bananskal!" och mycket riktigt har han hittat ett fruset, brunt, platt bananskal som han har plockat upp. När jag sade att han självklart inte får plocka upp saker från marken och äta svarade han "men det såg ju ut som choklad!" Just då kände jag mig rätt så... matt.

• asap

Vi 5 - Ida är lite sådär, har jättesvårt att avbryta något hon har tänkt ut att hon ska göra. Argument från oss biter dåligt i de lägena. Det är en del "jag ska bara.." och "men jag måste.." som kan driva oss galna i pressade situationer.

Tack för sympatier (och skadeglädje ) kring hämtningen igår. Och då berättade jag inte vad som utspelade sig från det att vi anlände skolans parkering och det att vi anlände hallen hemma. Men det innehöll många "nej!" på frågor från mig, rejält trötta armar efter att behöva bära E den rätt långa vägen till och från Idas klassrum och parkeringen, upprepning av brottningsmatch vid bilstol, ett antal lyft av barn-som-lägger-sig-platt-som-en-pannkaka-i-snön. Jag har tom träningsvärk i armarna idag.
    Men jag kände i allt det här att även om minnet bleknar och blir lite oklarare med tiden så är jag rätt säker på att jag varit med om värre. Mycket värre. Bara aldrig med Elsa. Hon brukar ju vara en glad skit!

Elsis - Underbart med strumpluddet, och jag tror att det hade kunnat hända här med, låter inte alls otroligt.

• asap

Elsis - Pust, ja det kanske ska vara så här ett tag nu? Våra E:n är ju i den åldern. När barnen är sjuka brukar jag vara väldigt glad att de inte är några små magra stackare, utan har lite att ta av, men när vi har sådana här fighter önskar jag nog att E var några kilo lättare...

• asap

Gustav är lätt att muta med spel-/surf-/filmtid. Han är ju enligt egen utsago en sommarkille, och om han ska ut nu så vägrar han utebyxor eller overall. Då blir det kallt och tråkigt ganska snabbt, och han vill gå in. Då får man locka med att om han klär på sig ordentligt och sedan följer med ut en (lång) stund så får han tex 15 min extra speltid.
    Ida är inte så lättmutad, principen är för viktig för henne. Och Elsa bara tittar på oss som om vi var tokiga när vi försöker "om du ... så får du ..." och hon påstår att hon ska ha den där belöningen även utan motprestation.

• asap

Jossan - Det är ju helt fantastiskt att hon mår bara fint efter alla olika prognoser om motsatsen!

Kate - Näääh... Du måste skoja. Du kan väl inte mena att du når dina egna tår??! Du menar väl att frugan har tagit bort ditt gamla nagellack, eller?

• asap

Kate - Imponerande akrobatik med tånaglarna där! Hade jag aldrig klarat, åtminstone inte tredje grav (det är ju den jag har färskast i minne).
    Och kan ju tillägga att min tvåa är han som dröjt längst med att hitta ut, en hel vecka över tiden. Men är ju den som kom ut snabbast när han väl satte igång, pang tjoff.

Nr2 - Grattis och välkommen!

• asap

Snow - Förstår att det känns mörkt nu, men vill ändå säga Nej, det finns massor av exempel på att du har gott om tid kvar! 40 (eller 41) är ingen ålder. Kram!

Mosing - Vad roligt, grattis!!

Anceka och poison - Grattis på er också!

Jossan - Jag varvar också mellan gamla och nya appen, kör dem både på min iPhone (4S) och på iPaden. Funkar lika bra på paddan som på telefonen. Men håller med om att det är knepigt i nya appen att man inte kan läsa mer när man har börjat skriva. Och gamla appen slår ju tom hemsidan, eftersom man kan skriva på ett inlägg och byta sida i tråden utan att texten försvinner. På hemsidan måste man ju komma ihåg att kopiera texten innan man bläddrar.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8