Jag hör ju till dem som fick en tvåbarnschock även om jag inte är helt förtjust i uttrycket. Jag tyckte allting gick så himla lätt med Ida, fast när jag tittar tillbaka ser jag ju jobbiga perioder också, men jag hade nog väntat mig att det skulle vara mycket jobbigare och svårare än det var. Och sedan kom Gustav, och Ida var inte ens två år och det blev lite... mycket, om man säger så. Dagarna med ett barn var lugna gatan, men med två så passade aldrig deras scheman ihop. Så det var inte bara bebisen som fick "hänga med" och fick lov att anpassa sig, utan väldigt mycket Ida också. Hon sov tex fortfarande middag, och fick tiderna störda av G, deras mattider krockade osv. Hon gick inte på fsk utan fick ju hänga med på alla bvc-besök etc.
När Elsa kom kände jag i början att hon stackarn bara fick flänga runt och lämna och hämta storasyskonen, men så fick Ida dispens och började på fritids så att hon fick lika långa dagar som G och det blev bara en hämtning iom det, och då kändes det mycket bättre. Dessutom har Elsa ända tills nu sovit på förmiddagen, så det har passat fint då hon passat på när syskonen varit borta. Och nu har hon typ slutat sova, så då spelar det ingen roll när vi hämtar...
Och jag måste älska både fsk och skola här, de har aldrig på något sätt sagt ett endaste dugg om vi är sena att hämta ibland, utan är väldigt flexibla. Ibland hinner vi inte till Ida före mellanmålet, och hon har då fått gå med och äta trots att hon eg inte får det. Då ber DE mig om ursäkt för att de låtit henne gå med till mellis, för att vi då måste vänta lite medan hon äter klart. Fast det är mitt fel som var sen dit!
Och på fsk ser de som självklart att G kan stanna längre någon gång när tex Elsa ska till bvc eller nåt, och när jag säger att jag kan kompensera genom att istället hämta tidigare nästa dag så säger de nej, det där jämnar ut sig ändå!
Jag vet inte om G är väldigt ovanlig, men han är nöjd med sina 15 h. Han har inget emot att vara hemma med Elsa och en av oss på måndagar och fredagar, han gillar det. Och Elsa tycker också om när han är i närheten.
Och sedan jobbar ju förskolan så att allt "viktigt" planerar de in just de tider de vet att 15timmars barnen är där, så att de inte ska behöva missa några speciella aktiviteter.