• Galia

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Hej! Vill bara kika in med en fråga som jag just fick. Vad ger man lämpligen en arbetskamrat som just fått andra barnet? Vad vill man ha? Frågeställaren ville inte ge kläder (för det har de ju redan efter första syskonet), inte heller ansiktsbehandling eller dylikt utan ngt till bebisen. "Gärna ngt som anknyter till musik". Har ni några förslag? Vad har ni fått som var bra? 470 kr är summan de har att röra sig med

• Galia

Tack för svar. Jag föreslog också kläder med motiveringen att det kan vara kul att få lite egna och inte ärva allt som syskon. Det var därför jag skrev att frågeställaren (själv är jag bara budbärare ) inte tände på den idén. Men jag ska framföra att jag frågat några som fått flera barn att sånt ändå uppskattas så kanske hon ändrar sig. Annars var det skimrande sångboken elller nån musikmobil. Någon särskild musikmobil som är bra?

• Galia

Elsis: tack för tips, jag ska genast se om jag hittar vilken du menar

• Galia

Evasha: Ah, men bebisen kom i januari nån gång så de är nog rätt säkra på könet Såna bodies har jag sett. Jag ska vidarebefordra tipset.
    De speldosedjur som jag tror Elsis menar kostar 155-159kr så även de är billigare än budget, men förslaget kan ju bli speldosa+kläder (t.ex. "lillebror"body). Jag kan ju inte ge mer än förslag, sen får arbetskamraterna/ansvarig inköpare besluta vad det blir

• Galia

Elsis: de jag kunde hitta hade en upphängningsanordning fäst på huvudet. Föörstod det som att man drar upp speldosan med deras svans på vissa (tiger etc.) och så vanlig litet plasthandtag på andra ( nalle, lamm)
    Förstår att du var glad att de är tvättbara

• Galia

Elsis: då har jag hittat rätt. Trodde först att det kanske fanns en större modell utan upphängning, men då förstår jag.

Pysslig: Tack

• Galia

Hej alla! Kastar mig in här nyplussad som jag är. Vill ju helst smyga lite i kulisserna pga. oron för att det ska gå sentt, men försöker jobba mot den känslan och intala mig att jag är gravid tills motsatsen är bevisad. Lika bra att agera mot känslan att vilja smyga och brakar därför in i tråden istället

• Galia
    Barba, Pandora, Assar, Norrland, Hanya, hormon, Moppen: Tack

Sara75: Tack så mkt! Känns bra med lite hejjaklack

Pysslig: Tack, ska försöka. Känns inte så mycket alls, ska väl njuta av det tills man får krämpor...

Moppen: Nu har jag inte dubbelkollat det som Cissi skrev, men när man tidigare diskuterade att införa den ändringen att båda ska kunna vara hemma med samma barn mer än de tio "pappadagarna" så har det pratats om totalt 30 dagar och i så fall är det ju ingen långsiktig lösning tyvärr. En tanke jag fick är om sambon kan tänka sig att vara hemma bara på deltid. Då kan han ju få vara hemma med familjen till viss del och T får ändå gå på föris några dagar i veckan. Vid halvtid skulle han ju kunna jobba två dagar ena veckan och tre andra o T vara på föris lika mkt. Vet inte hur det fungerar praktiskt med förskolan iofs men på det sättet skulle ju båda få lite av varje och ni skulle kunna skola in på nya stället direkt utan att man tappar kontakten där. Sen skulle ju sambon kunna ta nån dag i veckan för lillasyster och utnyttja de där 30 dagarna (är som sagt osäker på antalet) men lite utspritt. Alternativt om ni har råd att du inte tar ut alla dagar för lillasyster så kan ju sambon ta de dagar du inte tar. Vet inte om jag tänkt tokigt eller hur det fungerar i förhållande till kommunens regler om hur mkt barn får gå på föris när föräldrarna är lediga.
  • Galia

Moppen: Ju mer jag tänker på det ju mysigare låter det ju om att ni kan vara hemma tillsammans alla fyra i ett halvår! Hur många gånger i livet kan man göra så liksom Det kommer nog bli bra på ett eller annat sätt när tanken hunnit sätta sig lite. Ni kommer komma fram till något bra ska du se

Hormon: Uscha för dåliga värden. Jag fick järninjektioner när mina värden blev lägre och lägre och järntabletterna bara fick mig att må (mer) illa så jag vägrade dem i priincip. Det var kanon med injektionerna, fick fem st med några dagars intervall. Blev piggare rätt fort och injektionerna hade ingen negativ påverkan på illamåendet. Toppen. Du kan inte fråga efter ngt sånt?

Barba: Tråkigt

Ang gravidförsäkring så hade jag ingen sist, inte ens gratisvarianten. Har inte funderat på hur vi ska göra denna gång

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8