• Galia

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

chiqita: ah, bra att veta. Har gurglat mkt med vademecum för att få bort den hemska smaken i halsen där man inte kan borsta...
    Kan man använda pipett kanske för att få in mjölk i näsan? Tror bara jag provade med bröstmjölk i näsan ngn gång (V var nästan aldrig sjuk/täppt så länge jag ammade)  och då försökte jag droppa i lite direkt från bröstet, men var inte så lätt minns jag. 

Tessan: Ok, då får jag väl ett förkläde  Är inte oroligt utan jag kom bara på att det kanske var bäst att kolla så man inte går dit i onödan om det var olämpligt som gravid, men då verkar det ju ordna sig.

Barba: Nu är jag ju en bit efter dig, men kan skriva under på att det är värre andra gången. Jag har ju för det första mått många gånger värre med illampende och kräkningar (fortfarande!) och fogarna märkte jag knappt av ngt förra gången men nu har det redan kommit så att jag har rätt ont ibland när jag går. Å andra sidan har jag inte haft lika mkt molvärk med anledning av att livmodern och så tänjs ut så det är väl det enda som varit bättre denna gång
    Lucka på magen  Drömmer hehe 
    Undrar om de gjort RUL och redan då såg att det var sex ben? Jag är oerhört tacksam att få föda i detta land och inte i ngt u-land, tror att både jag och sonen varit döda då

Kasper: Får man vara nyfiken och fråga vad exet sa när du berättade "hur"? 
    Ang förkylning så är jag inte förkyld men måste liksom ändå snyta mig, åtminstone varje morgon för att det liksom slammar igen. Är väl slemhinnorna som spökar och påverkas av graviditeten. Lär ju vara svårare att bli frisk när man är gravid för att immunförsvaret är  nedsatt?

Firren: Hoppas TUL går bra! Verkar ju vara väldigt osäkra de där mätningarna... 

Mer Ego. Har träffat läkaren och blodproven bekräftade lågt hb/järn. Läkaren sa att jag hade 98 i värde och att man brukar sätta gränsen vid 105 så för att det inte ska bli värre så.blir det injektioner. Eller en injektion bara troligen med ngt ganska nytt men som ger samma effekt som fem injektioner av venofer (?) som jag fick sist. Den enda injektionen kostade dock 1200 kr mer än venofer, men jag tror jag får det ersatt av min arbetsgivare och jag tänkte att det kunde vara skönt att gå en gång istället för fem (jag fick välja och läkaren tog upp just det där med kostnaden) men får jag inte ersatt så är ju 1200 rätt mkt...  Sen tog hon upp frågan om sjukskrivning. Jag blir alltid så paff när det kommer upp "bara sådär" men jag tackade nej och sa att det går bra och får jag upp järndet nu så ska det nog inte bli några problem framöver heller.  

• Galia

Kasper: ok! Vad bra att han tog det på det ästtet och att han erbjöd sig att ställa upp runt K osv. Hoppas det fortsätter i samma stil

Sarahkka:   jo, mödravård i sig är ju gratis, men ev. mediciner får man betala själv. Jag har kollat upp lite och hittat att medicinen som jag ska få går på högkostnadskortet och i så fall får jag hela kostnaden ersatt av min arbetsgivare i efterskott så det är jag glad för
    Hur går bekantandet med pottan då? Några framsteg?  

• Galia

Firren: Härligt! Kul med glad bebis i magen även om det hindrade dig att se Normalt är ett ord man gärna hör i dessa sammanhang 
    Ja alltså det kostar 2000kr men femgångerdosen kostar 800 så 1200 i skillnad....Visst är det viktigt att må bra och jag är beredd att betala för det, men hade jag betalat ur egen ficka hade jag nog hellre betalat den mindre summan trots att det innebär fler tillfällen. Det är spec.mvc som sköter injicierandet så hoppas kallelse kommer fort nu när remissen är skickad

• Galia
    Älgen skrev 2012-04-20 10:33:40 följande:
    enda barnvakten vi ev. kunde få med var svärmor och vad  blir det för trevlig week-end med henne på hotellrummet? 

Mosing: Kyss right back at ya´

IdaVi: Förstår att det känns nervöst att de ska söva ner henne

Zenobia: Oj, vad med vagnar!
    Syskon tro jag nog ni hade ordnat ändå, men kanske inte så tätt
  • Galia

Hmmm, jag som inbillar mig att vi redan har allt som behövs till en bebis? Trodde bara det handlade om att plocka fram minikläderna igen. Har jag missat ngt?

• Galia

Barba: När du skrev att du skulle kolla med din mamma trodde jag att du menade som barnvakt åt J....men det är inte ett alternativ? Bf är väl 39+6. Jag går in i nya veckor på söndagar (v?+0 är det alltid då) men har bf en lördag så det bör bli 39+6 då

• Galia

Sarahkka: undrar samma som Billabong chiqita: stl 50 kunde vi använda i en vecka o knappt det

• Galia

Barba: Usch stackars liten
    Bra att vattenmängden inte hade minskat iaf

Firren: Strålande

asap och Cilla: Jag tror jag läste samma eller liknande artikel. Hon var väl rätt till åren kommen vill jag minnas. Iaf så minns jag också från intervjun att när de skulle sätta upp musikal i USA (eller gällde det redan filmen?) så ville man ta bort det där med den illegala aborten, men författarinnan vägrade för hon menade att då faller ju hela storyn. Hela grunden till att Baby engageras i dansgänget osv osv. Jag tyckte det var så fascinerande för jag har öht inte reflekterat över att det faktiskt finns en illegal abort med, alltså klart jag vet att det finns, men har ju inte lagt ngn större vikt vid just det. Sååå typiskt amerikaner där abortfrågan är mkt större också förstås...jaja nog om detta

M73: När är bf? Jag hittade dig inte i listan, men å andra sidan minns jag inte om du kanske bytt namn sedan kapningen

Zenobia: Jag minns att de plockade ut henne ett par dagar innan planerat. Var det inte helt torrt på fostervatten dåFörvånad, eller hur var det?    

chiqita: Hoppas de inköpta kläderna funkar trots allt. Är ju snart sommar och om han precis börjat med 56 så lär han ju ha det ett tag iaf 

• Galia

Barba: Vad tråkigt, men ibland får man vara övertydlig. Du kanske måste säga rent ut att det här känns så illa att jag behöver hjälp av något slag t.ex. samtalskontakt (egen och inte bara med parterapeuten)

IdaVi: Ha det så underbart i Paris!

Ego: Var hos bm igår. Allt verkade bra. Sf-mått 27 så bebis växer och mår bra. Starka hjärtljud osv. Blodtryck sa hon inte men normalt då antar jag. Jag tog upp det där med samtal igen och hon skrev en remiss till aurorabm. Sen frågade hon om jag fått kallelse för min injektion men det har jag inte så hon ringde och frågade. Fick veta att jag fått en tid 5 juni! Hon påpekade att det verkade lite väl långt bort och frågade om de sett fel på när jag hade bf typ och bad dem i så fall kontakta mig med ny tid. Sen kollade hon min gamla journal och konstaterade att jag skulle få injektion ungefär samma tid som förra graviditeten, men jag hade ju hoppats få tidigare nu och slippa vara trött osv. Kändes jättejobbigt nu när jag var inställd på att få den där injektionen relativt snart och så skulle det dröja 6 veckor!  Som väl var ringde en sköterska upp mig på eftermiddagen och konstaterade att jag har ju låga värden redan nu (eh jaa?!) så nu fick jag en tid idag istället Jippi!

• Galia

asap och Resande: Jag följer denna blogg och hon menar ju att man aldrig ska göra situps och framför allt inte efter man fått barn. Däremot är hon stor förespråkare av olika varianter av plankan och har mängder med tips på magträning efter graviditet (hon delar upp inläggen så man kan söka på underrubriker under huvudrubriker så får man mer samlat om t.ex. magträning). Hon har iaf övertygat mig om plankans förträfflighet 
    Ang att du inte ens ska göra plankan Resande så borde de väl kunna motivera det? Kan ju bero på ngt individuellt hos dig eller avråder de alla?

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8