• ominte

Traderatråden nr 16

mini2007 skrev 2010-10-21 20:45:39 följande:
    Jag behöver hjälp!
    Jag har en köpare som vann en auktion 3 oktober hos mig. Jag har i annonsen skrivit att jag vill ha betalning inom 5 dagar till mitt bankkonto. Inget jag är stenhård med, men iallafall.
     Efter 8 dagar mailade jag denna köpare som ännu inte hört av sig och påminde. Svaret jag fick var typ "oj, jag har glömt, betalar imorgon om det går bra?" Jag skrev till svar att det är lugnt, alla kan glömma, det går bra att betala imorgon.
     Efter två dagar har det inte kommit några pengar, skriver ett mail till att jag inte fått några pengar ännu, och undrar om hon har betalat. Inget svar...
     Skriver nytt mail efter ytterligare 4 dagar, undrar om det har hänt något eller om hon har ångrat sig, skriver att jag behöver veta isåfall eftersom jag då vill starta om auktionen och kreditera mina avgifter. Får svaret (på ett ungefär) "oj har du inte fått pengarna, jag har fört över, ska kolla med banken imorgon, vill absolut ha varan osv". Jag svarar att nej, inga pengar ännu, måste ha blivit misstag på banken? Jag känner mig lättad över att du vill ha varan så att jag slipper starta om, men jag behöver få veta snarast när du pratat med banken så att jag vet vad som händer. Sätter ett ultimatum; pengarna inom några dagar, annars negativt omdöme och ingen affär, eftersom jag då vill starta om auktionen.
     Sedan dess inte ett ljud, skickade ett till mail igår, att om inga pengar är inne idag(torsdag) så blir det neg och ingen affär. Hittills inga pengar och ingen kontakt, ringde alla nummer jag kunde hitta på köparen (ett som Tradera har och 3(?!) på eniro, men inga funkar...
    Känns ju som att hon inte vill ha varan fast hon skrev det?

Så, vad ska jag göra? Gå in och sätta neg. ikväll eller vänta till imorgon? Så att hon får till kl 00 på sig? Är jag för snäll/för hård?

Ursäkta för långt inlägg, hoppas att någon orkar läsa...
    Jag hade en exakt likadant köpare som lovade pengar men efter några dagar efter det hade jag ännu inte fått betalt. Skickade en påminnelse som lät lite mer hotfull men fick inget svar, sen sket jag i det. Kommer negga henne snart.

Skulle lagt ut grejerna igen om jag var du!
  • ominte

Någon här inne som kanske vet vart man kan få tag på ett leksaksakvarium. De var rätt poppis på 80-talet när jag var liten. Det fanns såna med elkontakt och som man kunde trycka på en knapp så åkte låtsasfiskar runt, sen fanns det såna med nån knapp man tryckte på så att de flög omkring.
    Hoppas ni vet vad jag menar, inte så lätt att förklara
    Letar efter en sån till dottern som är helt tagen av en de hade på sommardagiset och som hon pratar om ännu.

• ominte
    mini2007 skrev 2010-10-21 21:00:41 följande:
    Väntar du in de 60 dagarna? En sak fattar inte jag. Om man köpt nåt på Tradera måste man ju klicka i "Betalt" för att kunna lämna omdöme? De som inte ens har betalat, får de ändå chansen att lämna pos/neg? Vill inte få hämndneg, jag har ju verkligen inte gjort något fel, och känner att jag har givit många chanser..
    Jag kommer kanske vänta till 60:e dagen men jag fpr se. Hon är helt ny på tradera och har bara ett omdöme så hon kanske inte är inne på tradera så ofta

När du går på din första sida så klickar du på "översikt", där kan du se de senaste köpta och sålda och det står "lämna omdömen på köpare /säljare".

Du behöver inte gå via Mina köp.
  • ominte
    x karin76 skrev 2010-10-22 19:41:43 följande:
    Bilden är tagen med blixt, det är därför. Tycker inte det är så mycket att orda om.. nyanser är svåra på foton, det får man ta med i beräkningen. Dessutom står det ingen specifik beskrivning av färgen heller, hade det stått röd och den varit lila hade det varit annorlunda,...

Iofs vet jag hur färgen ser ut irl då jag haft plagg med det motivet, så jag hade inte blivit överraskad över att de är aningen olika..
    Hm ja nyanser är svåra men om bilden visar rosalila och den är betydligt mörkare i verkligheten så är det vilseledande tycker jag.
    Står det inget i beskrivningen utgår man från att detta är färgen som syns på bilden så jag tycker egentligen att det är samma sak om det hade stått at den är röd.

Hade jag vetat att den var så pass mörk hade jag inte bemödat mig att buda hem den, även om den blev billig. Gillar helt enkelt rosa men inte den här mörka färgen som snarare är åt det vinröda hållet

Hur som, det var mest med tanke på vad jag skulle sätta för omdöme på objektsbeksrivningen som jag undrade
  • ominte
    x karin76 skrev 2010-10-22 19:43:53 följande:
    Vet inte hur ni andra resonerar.. men hade jag haft såna omdömen hade jag dragit öronen åt mig som potentiell köpare.. www.tradera.com/Molo-troja-storlek-92--auktio...

Ej min auktion.

Förutom att det var en extremt urtättad tröja iofs... men tänkte mer på diskussionen kring neg. omdömen osv och om huruvida de skrämmar bort köpare. Ett enstaka omdöme spelar ju ingen roll, men då de dyker upp i flertal och dessutom handlar om dåligt skick på varor osv.. då ska man nog vara på sin vakt.
    HAHA
    Omdöme: "fick lösa ut paketet på posten". Svar: "mitt konto blev kapat"

Jag tror att hennes hjärna blivit kapad.
  • ominte
    jeniii88 skrev 2010-10-23 09:57:56 följande:
    Hej tänkte fråga er som kan det här med tradera lite mer än mig.
    Är det någon ideé att lägga ut helt nya polarn och pyret tröjor i strl 86/92, har kollat runt på tradera vissa har fått höga bud andra inte.
    Vad ska man sätta för start bud?
    Om man ska ha med köp nu, vad för pris ska man sätta där?

Tack på förhand.
    Ja det tycker jag absolut!
    Däremot har jag inget förslag på pris.. Kanske 60% av nypriset?
  • ominte

Gah vad irriterad jag är på prolistern. Hälften av auktionerna har avslut idag och hälften i morgon trots att jag valde avslut på allihop imorgon (och inte märkte förrän nu!!), men okej. Nästa problem jag ser är att det är 3 minuter mellan vissa auktioner (precis som jag valde) men vissa har en halvtimme emellan. Whattehell liksom.

• ominte
    Xgirl83 skrev 2010-10-24 15:18:11 följande:
    Jaa, vad ska man säga, vi lär ju inte göra oss av med hunden så jag kan nog lika gärna sluta med Tradera då. Förstår det nu att jag kan aldrig få lika mycket bud som andra om jag är ärlig, får väl bli att lämna alla kläder till pingstkyrkans second hand istället.
    Äääääh det tycker jag inte. Jag bryr mig inte alls om kläderna kommer från djurhem. Så länge de är rena och inte är fulla med hår så går ju allt att tvätta
  • ominte
    h80 skrev 2010-10-24 21:51:18 följande:
    jag kan inte heller se henne nu.........så du är inte ensam :)...........kunde för 10 min sen
    Antagligen sitter hon och läser tråden just i denna stund
    Vilken idiot, spärrad hos mig ialla fall.
Svar på tråden Traderatråden nr 16