Vi som plussat efter IVF i mars/april 2009
vår fina tråd fortsätter!!
Vår lille har viftat med händerna vid och dragit i öronen hur länge som helst känns det som (vi kallar honom i bland till och med för Jerry efter Jerry Williams som ofta höll handen sådär roligt vid örat när han sjöng) men inte en endaste tand har dykt upp. Jag trodde mest att viftandet tydde på att han var trött. Men som alltid kan det säkert variera beroende på barn.
Nevadita: He he, att han kommer nöjd ur leken ibland är ett nytt påfund som just nu passar ganska bra när behoven är olika
Här hemma blev K akut trött redan halv sju, så nu sover hon på bara ett knappt bröst. Bäst att lägga sig tidigt själv med, misstänker jag, för det lär bli en alldeles för tidig morgon.
Ammiz: Kanske stämmer det där med öronen.. Fast jag har tänkt att hon ju bara upptäckt dem och det är därför hon krafsar, drar och klöser sig där.
Tack för alla era svar angående äggdonation och biverkningar! En följdfråga som jag funderat på sedan IVF-en för 2 år sedan... Om man överstimuleras och plockar ut typ 24 ägg, kommer man i klimakteriet 2 år tidigare då?
Angående lekar så gillar Agnes att bli lyft upp högt, vi brukar sjunga en sång som går typ Kom lilla vän och dansa med mig, dansa med mig, dansa med mig, mitt under dansen lyfter jag dig, lyfter jag dig, lyfter jag dig... Hon gillar prästens lilla kråka och allmänt att gunga på ett ben, hon gillar tittut-lekar. Av någon anledning tycker hon att det är jättehäftigt med saker som fladdrar, typ ligga i sängen och så låter man täcket flyga i luftet. Brukar fladdra med det mesta, hennes kläder innan jag klär på henne etc, roligt... Jag har lärt mig en liten ramsa där jag vid vissa ord skakar lite på vagnen- också jätteroligt.
Vi har tjuvstarat lite med mat ändå... hon har fått något att pyssla med medan vi äter för att ge lite matro, typ en hel skalad morot eller en stor bit gurka. (Hon blev alldeles till sig av förtjusning när hon fick lös en bit gurka). Tror att vår matintroduktion kommer ligga långt från pureer och en smak per vecka... Men jag tror att det viktiga är att det ska finnas en glädje i det, det ska vara lustfyllt för bebisen.
Monamona: kan det vara att hon har kvar den där reflexen att spotta ut sådant som kommer i munnen så att det bara behövs ges lite tid?
Ammiz: Jag har för mig att man inte når klimakteriet tidigare pga IVF, utan att det bara blir fler ägg den månaden man behandlas men att äggreserven inte påverkas. Borde isåfall vara detsamma även om man överstimuleras.? Kajsa tycker också om sånt som fladdrar och att tex dra en ny blöja eller tröja över magen.
Nevadita: Hi hi, det bjuder jag på Har däremot inga vettiga tips ang badandet. Kajsa tyckte inte om det första gångerna men nu plaskar hon som bara den. Kanske kan hon närma sig vattnet på egen hand, genom att sitta bredvid och plaska med händerna bara?
En fråga: Nu när det är så varmt, märker ni något på era små? Jag tycker Kajsa har varit mycket grinigare nu
Hej alla
Lugnt här på tråden i helgen! Hoppas alla har det bra trots dagens regnväder.
En fråga: Hur många timmar sover era bebbar om natten (borträknat den tid de ev ammar)? Hur många timmar sover de om dagen?
Kajsa sover mellan 8-10 timmar om natten och 1,5-3 timmar om dagen. Hon gäspar ofta, men är svår att få att sova mer än så. Läste att bebbar i den här åldern oftast behöver 11 timmar om natten och 3 timmar om dagen.
kram
megamuppen: Ja jag märker direkt på Alvas humör om hon sover mindre än 12 timmar på natten. När hon sovit 12 timmar på natten sover hon kanske 2 timmar på dagen, fördelat på 3-4 gånger. Om hon sovit mindre på natten blir hon grinig och svårsövd på dagarna. Då däckar hon till slut vid 18-tiden och vaknar klarvaken vid 21.
Kram kram
Megamuppen: Här finns verkligen inga rutiner alls vad gäller sovtider, rubbas så lätt därför skiljer det sig rätt mycket... Igår somnade hon kl 23, åt kl 03 och var då vaken ca 40 min, sen vaknade hon strax efter 7. Blev alltså inte ens 8 timmar under natten. Sover dock middag redan kl 9 en sån här dag och jag skulle kunna tänka mig att det blir några timmar nu.
Har haft en sjuk tjej här i helgen, nästan 40 graders feber och rätt ynklig. Hittade dessutom tre "koppor" på henne i torsdagskväll innan febern slog till så misstänker starkt vattkoppor. Tyvärr vet jag inte om tre ynka koppor gör henne immun i framtiden, så kanske återkommer...
Kram på er!
hu för "koppor"
sömn, Lava har ju skojat till det o slutat med hela nätter...
somnar c:a 22, vaknar sen en till tre gånger på natten, och så stiger vi upp antingen 8 eller 9.30
ungefär, är ju inte lika varje natt, men ungefär.
försökte med flaska här, med min mjölk i, första försöket på läääänge... hon klarar inte det... hon kan ju suga på napp men inte på flaska. Knäppt.
jaja, ingen panik med det.
ha det fint tjejer, kram på er