Inlägg från: IVFmamma |Visa alla inlägg
  • IVFmamma

Tygblöjetråden 24

Min dotter på  nyss fyllda 2 är är numera blöjfri dagtid och vissa nätter är inte ens nattblöjan våt när hon vaknar, mamman är superglad och stolt.

• IVFmamma

Imses frotté är rätt klumpiga och funkar väl bäst som nattblöja.(kräver oxå ytterbyxa)

Imses formsydda flanell kräver en ytterbyxa antingen i pul eller ull.

Kooshies vet jag inget om

• IVFmamma
    lillen01 skrev 2010-12-28 23:36:43 följande:
    Hej, funderar på att använda tygblöja när bebisen kommit...

Orkar dock inte läsa igenom alla sidor för att hämta svar,

vore snällt om någon kunde svara på mina frågor:

Hur funkar det med tygblöjor? behöver man många tygblöjor varje dag, alltså är det som vanliga blöjor?

Vad kostar tygblöjor att köpa och hur många behöver man egentligen köpa för att det ska gå runt så man slipper tvätta varje dag?

Och vart kan man köpa tygblöjjor? finns det att köpa i en vanlig affär? Om man köper tygblöjjor behöver man köpa något annat också för att det ska fungera?

=)
    Om du kan tänka dig att köpa begagnat så kan jag rekommendera www.blocket.se, såg senast igår nån som sålde tygisar för hela perioden för 2000:- annars gillar jag www.sjalbarn.se  , där måste du bli medlem dock men det är gratis.
  • IVFmamma

Måste man alltid tvätta ullbyxorna innan de kuras? kan man inte bara fukta dem innan de läggs i kurvattnet?

• IVFmamma

Jag har hittat ett par dra-upp-byxor i ull från Popolino billigt på sjalbarn.se, nån som vet strl och viktangivelse på Popolino drauppisar?

• IVFmamma
    Emmelinan skrev 2011-03-30 19:27:30 följande:
    Ingen som kan svara på min fråga om BPA-fri sprayflaska i mitt inlägg lite högre upp här på sidan?
    Tror inte det är någon fara så länge bebisen inte har den i munnen
  • IVFmamma
    Jania skrev 2011-08-29 20:06:36 följande:
    Men hur får ni ihop det då? Jag är glad om vi lyckas vänta till dottern är 1,5 år med att lämna henne till dagis...
    Man snålar, snålar, snålar. Stora flickan börjar nästa tisdag och hon fyller 3 i oktober. Sen har jag trots IVF lyckats bli gravid tätt och då kunnat vara hemma längre
  • IVFmamma

Dessutom gäller det väl 18mån med varje barn, alltså 18 mån för barn nr 1, 18 mån för barn nr 2 osv.?

• IVFmamma
    telgebo skrev 2011-08-29 21:27:15 följande:
    Gäller vad?

Jania: Snappi kan du beställa på www.alvehamn.se
    Alltså föräldraledighetslagen.. Missade att citera..
  • IVFmamma

Upplever inte heller lukten som ett problem, den biten har jag missat helt och hållet.Skrattande

• IVFmamma
    telgebo skrev 2011-09-29 16:17:44 följande:
    Nu behöver jag hjälp. Vad använder ni för salva, kräm, olja till bebisen, speciellt den första tiden om bebisen har röd, irriterad, narig, torr rumpa?

Jag är lite emot detta med inotytol och bephanten och andra onaturliga produkter som innehåller en massa konstiga saker. Är t.ex Weledas serie med Calendula bra?

Har det fungerat med er att tvätta av, torka av, smörja in med bröstmjölk och låta bebisen lufta rumpan bra?

Använder ni tvål att tvätta rent med i rumpan och könsorgan?
    Vi använder antingen vanligt vatten med några droppar rapsolja på eller bara mandelolja om det är väldans intorkat.
    Om rumpan är röd så smörjer jag med en salva från www.tvaleriet.se
    Jag smörjer med läkesalvan och låter bebisen lufta så salvan får torka in
  • IVFmamma
    telgebo skrev 2011-10-12 21:16:26 följande:
    Jag köpte vikblöjor 3 paket för 129 kr i 12 pack på jysk och så ska jag beställa blöjbyxor från minimundus, de säljer från ImseVimse fast det tar mindre betalt än av IV gör.
    Såg i en tråd på sjalbarn.se så var det en som sålde blöjbyxor i strl 3-6kg för 50kr/styck
  • IVFmamma
    Tazzme skrev 2011-11-21 18:24:58 följande:
    En fråga här nu igen (dyker bara upp här då jag har nåt att fråga Skrattande):

Är det någon som har nån länk eller likn. till nåt ställe där jag kunde hitta lite siffror eller statistik över tygblöjor vs. engångsblöjor?
    T.ex. någon undersökning som visar på att tygblöjor är bättre för miljön, eller siffror på t.ex. hur många engångsblöjor man använder i genomsnitt för ett barn och hur mycket man kan spara på att använda tygisar istället.

Tror ju själv att tygisar är bättre på alla sätt och vis, men jag skulle behöva lite siffror Glad
    www.minimundus.se så har de gjort en bidget över tygblöjorvs. engångsblöjor, klicka på tygblöjor i vänstar menyn
  • IVFmamma
    Loreena skrev 2012-01-05 20:30:20 följande:
    Ok! Vad synd! Tillverkarna kanske tror att barnen blir blöjfria mycket snabbare än de vanligtvis blir.

Ni som använt tygisar tidigare - när blev era barn blöjfria?
    Min stora flicka blev på 2 års dagen blöjfri dag tid och på natten ett halvår senare. Vi har inte ECat
  • IVFmamma

Vi lät henne tidigt(minns ej ålder, 6mån kanske) vara utan blöja hemma så hon fick känna hur det var att bli blöt, hade pottor framme i huset. När hon var ca. 1 år och 8 mån så var det sommar och då passade vi på iom att vi kunde vara ute mkt och uppmuntrade henne när hon kissade ute och försökte få en rutin att kissa på bestämda tider tex. efter lunch osv. Sen precis på hennes 2 årsdag så både kissade och bajsade hon på toan och sen dess har det funkat.

• IVFmamma
    IVFmamma skrev 2012-01-05 21:14:06 följande:

Vi lät henne tidigt(minns ej ålder, 6mån kanske) vara utan blöja hemma så hon fick känna hur det var att bli blöt, hade pottor framme i huset. När hon var ca. 1 år och 8 mån så var det sommar och då passade vi på iom att vi kunde vara ute mkt och uppmuntrade henne när hon kissade ute och försökte få en rutin att kissa på bestämda tider tex. efter lunch osv. Sen precis på hennes 2 årsdag så både kissade och bajsade hon på toan och sen dess har det funkat.

Lillasyster är 1,5 år oxå men inte ett dugg redo att bli blöjfri, hon är/har varit allvarligt sjuk så henne kommer vi inte "stressa" på nått
Svar på tråden Tygblöjetråden 24