Inlägg från: IVFmamma |Visa alla inlägg
  • IVFmamma

Tygblöjetråden 24

Jag tycker inte att vikisar är jobbigt men "folk" verkar tycka det och det är nog den bilden man har av tygblöjor, jag har oxå några pockets och brukar visa dem för de skeptiska och då  brukar de mjukna. Vikisar torkar FORT , tvätta och häng på fm. och de är torra till kvällen. Vi brukar dessutom hänga framför braskaminen då är de torra på typ 1 h

• IVFmamma

NYM: håller med föregående talare: satsa på NB, man brukar kunna hitta billiga på blocket eller tradera. När jag väntade mitt första barn köpte vi one size blöjorna då jag var övertygad om att barnet skulle väga över 4kg och ut kom en smal flicka på 2.8kg. Blöjorna var nästan större än henne. Så denna gång har vi valt att köpa vikblöjor/flanelltvättlappar från IKEA+ billiga AIO som jag har hittat på nätet för den allra första tiden för att sen när bebisen har vuxit lite använda våra Onesize flanell, de är stora trots att man viker ner "bakkanten"

• IVFmamma

Jag har en fråga ang. sånna tunna inlägg, min dotter blir LÄTT röd i rumpan och om jag missar att hon har bajsat och hon går med det för länge så kan det t.o.m bli blåsor. Jag försöker använda sånna inlägg för torr stjärt även dagtid men de hinner ta slut innan jag hinner tvätta.

Jag har köpt sånn tunn fleecefilt från IKEA och tänkte använda men har den samma "funktion" som dessa inlägg för torr stjärt?

Blire inte väldigt varmt med fleeceinlägg?

Sånna där inlägg med silke, hur fungerar de och vart kan man köpa sånt? Eller är det vanligt silkestyg ni köper?

• IVFmamma

Nån som har varit med om att deras barn inte tål tygblöjor? Jag vill verkligen använda tygisar och gillar inte alls engångs men vad ska jag göra med dotterns hud?? Hon har blåsor på snippan som har spruckit och som svider när jag tvättar och på skinkorna ser det ut som om en tiger har rivit henne, förmodligen har hon rivit själv, dessutom har hon svårt att sova då det förmodligen svider när hon kissar.

Vad skulle ni göra? Ge mig tips!!

• IVFmamma
    Jag ska säga att hon inte alltid ser ut såhär i rumpan utan det kommer då och då. Jag tror att hon fick gå med bajs för länge i blöjan och eftersom hon är känslig så tyckte väl inte huden om det.
    Vi använder just nu tvättnötter som tvättmedel, förut hade vi Grumme tvättsåpa men det har sett lika illa ut oavsett tvättmedel.

Vi använder IV formsydda i flanell på dagen och IVs frotte på natten med ett frotteinlägg + inlägg för torr stjärt. På dagen har vi PUL byxor och på natten ullbyxor.
    Vi köpte några FuzziBunz men det gillade inte alls hennes hud.

Luftar gör hon massor men jag upplever att när hon luftar så blir huden så enormt torr så huden på henne spricker.

Vad har ni för åsikt om silkesinlägg?
  • IVFmamma
    emindy skrev 2010-05-09 00:46:00 följande:
    Om jag var du skulle jag tvätta med ljummet vatten med några droppar mandelolja i, klappa torrt med mjuk handduk och sedan smörja med antingen mandelolja eller weledas zinksalva med calendula. När det är gjort får lillan ligga och lufta och vifta på benen på en bit plastad frotté med handduk på som du kan byta när hon kissar på den, så länge du orkar och ids.Övrig tid byter du blöjan så snart du ens misstänker att hon kissat i den, då är det onödigt med fleeceinlägg etc.Skall du ha något skulle jag fundera på sideninlägg, men det bör vara äkta siden för att få den där smörjande lenande effekten.Grumme tvättsåpa är väl inge bra till tygblöjor, täpper inte det till väldigt? Jag skulle testa ett litet paket oparfymerat ocean istället.
      Mandelolja hittar jag på apoteket väl? Täpper Grumme till?? Det visste jag inte, nu kör vi iofs med tvättnötter just på tygisarna men jag kanske ska testa ett paket ocean.
    Idag ser såren bättre ut men blåsor har det kommit fler och dessutom har de spruckit.

Vi har dessutom tvättat  alla tygisar på 90 grader så ALLA bakterier ska dö så att det inte är bakterierna som orsakar allt. 
  • IVFmamma

Blåsorna ser ut som typ vattenkoppor och idag är huden på blygdbenet och lite upp mot magen alldeles röd och varm, det känns nästan som om hon håller sig från att kissa då hon vet att det kommer att svida. men jag ska inte ge upp mina tygisar ännu och maken vill verkligen inte använda engångs heller, engångs gör att hennes hud blir alldeles torr och spricker och sen blir det blåsor i sprickorna så det är egentligen inte ett alternativ.

• IVFmamma

Huden ser klart bättre ut ikväll men jag ska ta kontakt med BVC imorrn och diskutera vad vi ska göra då detta problem dyker upp titt som tätt.

• IVFmamma

Jag börjar mer och mer gilla ullbyxor och funderar på att köpa 1 par till. Ni som använder ullbyxor, hur många har ni? Ni som använder ullbyxa dygnet runt alltså..

Svar på tråden Tygblöjetråden 24