Inlägg från: IVFmamma |Visa alla inlägg
  • IVFmamma

Tygblöjetråden 24

Svampp skrev 2010-10-19 16:18:24 följande:
    För oss funkar imse vimses allt-i-ett jättebra hela nätterna, men har ju fleece närmast huden (fast det kan man ju välja om man vill ha) så det funkar väl kanske inte så bra om det är det som är problemet!
    Är du intresserad av fler sånna blöjor?
  • IVFmamma
    Ekorrfamiljen skrev 2010-10-19 15:32:49 följande:
    Hmm, det är microfiber med fleece närmast rumpan. Vet inte om de suger för dåligt så att det är fuktigt mot rumpan hela tiden. Tänkte om man kan ha ett torrskikt mellan rumpan och själva inlägget. Vill så gärna använda tygisar, det tar emot i mig vid tanken på hur mycket engångare påverkar miljön.
    Judith reagerade på konstmaterial med stora fula sår, nu provar vi med bomull direkt mot huden för att se hur det funkar.
  • IVFmamma
    Jag är sugen på att köpa ett par drauppullisar från Minimundus, nån som har en åsikt om de?

Dessutom är jag osäker på strl, min dotter är 3 mån, väger just nu 6,6kg men är lång som en normal 5 mån. Jag har tänkt att framförallt använda dem på natten över en nattblöja som är fullproppad med inlägg osv.

Skulle ni satsa på strl S=0-8mån eller M=6-20mån?

• IVFmamma
    Ekorrfamiljen skrev 2010-10-25 11:47:31 följande:

Jag har ett par, men de sitter skumt på sonen.. De blev för slappa i midjan så om något tyg från kläderna kommer ner där blir det vått överallt, men samtidigt är de lite tighta över baken (beroende på mängden blöja förstås..) Men nä, det var konstig passform på sonen.
    Aj då!! Jag beställde 2 st. 1 M till lillan och 1 L till storan... Fast de kan ju passa på mina.. *hoppas*

Såg i en blogg en tjej som var supernöjd med dem så vi får hoppas..
  • IVFmamma

Åhh jag blir tokig, jag har skrivit tidigare ang. att min dotter inte klarade tygisar på natten. Vi körde engångs ett tag och allt så bra ut men så ville jag testa tygisar på natten igen pch gjorde så. Nu har blåsorna kommit tillbaks eller det började med att dottern var jättetorr typ flagade på skinkorna och nu har det kommit små blåsor...

Jag får ge upp, jag som hade laddat massor och köpt in lite olika blöjor med naturmaterial mot rumpan.

Jaja 1 miljövänlig engångs/natt skadar väl inte..

• IVFmamma
    Höst flickan skrev 2010-11-02 18:26:24 följande:
    hej, helt grön i detta område...dock är jag jäkligt less på blöjor som innehåller gifter o skit.
    Har en 5 månaders o undrar hur dessa ekologiska blöjor funkar..är dom verkligen bra?
    hur går det med bajs?
    hur många behöver man?
    räcker dom tills barnet är 3 år?(ca)

Här är en bra sida som förklarar lite om olika varianter

www.tygisar.se/tygblojor.php?artikel=6
  • IVFmamma

Jag gjorde nån gång en snabb uträkning vad engångs vs tygisar kostar. Och räknade så här: Om man har 2 barn som har blöjor varje dag i 2 år var och man byter 5 blöjor/dag och varje paket kostar 100:-  och det är 50 blöjor i varje paket så blir det totalt 13.500(om jag inte minns fel) och vi har just nu lagt ut 5000:- på tygisar

• IVFmamma
    gedansk skrev 2010-11-21 11:02:27 följande:
    hej kaffemonster (här är en till)

Tack för ditt svar. jag har löst på en massa och är inne på samma som du all in one eller/och pcketblöja one size strl. Jag har tittat lite på blocket eller har du någon annan tips på beg inköp? Jag läste på FL om en del som använt olivolja ( valde kallpressed eko) på barnumpan och det ser redan mycket bättre ut på min tös.
    Det är sjukt mycket blöjer man går igenom speciellt med två.
    De  pocketblöjor jag har stött på har inte naturmaterial nämast rumpan och det kan en del barn reagera på. Det som är det fiffiga med ImseVimses alltiett är att du kan välja om du vill ha bomull(naturmaterial) eller fleece(som inte är naturmaterial men som gör att det inte känns så fuktigt mot huden)närmast bebisens hud.

Det finns även en sida som heter www.sjalbarn.se där du kan köpa och sälja tygblöjor, dock måste du bli medlem men det är gratis..
Svar på tråden Tygblöjetråden 24