Emetofobernas tråd 5
Någon som kan tipsa om en psykolog i Stockholmsområdet som kan det här med fobier men där man slipper utsätta sig för kräk? Gärna kopplad till landstinget så det inte kostar skjortan (jag har dessutom frikort).
Hej tjeje..måste fråga om råd.
Igår kväll började jag känna mig körig i magen (som luft) och blev väldigt fisig..när jag kom hem blev jag jättelös i magen men behövde ändå ta i. Gick 2 ggr under kvällen men det körde i magen och mycket gaser hela natten samt lite förhöjd temp. Inget direkt illamående och inga kräkningar...o inte bajsat sen 23-tiden igår. Kan det vara magsjuka el kan det bero på min andra magproblem. IBS och att jag sen förlossningen samlar på mig massa luft i magen (äter Minifom).
Har haft en hyfsad dag, väldigt trött men det beror nog mer på att jag inte vågat sova något inatt. Dock börjar magen bubbla nu igen och jg fiser massor, fattar inte vad det är.
Nu har jag varit på första besöket ang min emetofobi och det känns jättebra. Ska under besök ställa diagnos samt bestämma behandlingssätt sen ska vi starta behandling på allvar efter semestrarna. Har bestämt mig och jag ska fixa detta nu!!!
Idag kom det efterlängtade samtalet, jag ska vara med i en emetofobigrupp på Ångestenheten på KS i höst.
vad jag längtar till terapin börjar i höst. Imorse prasslade lillan med ngt o eftersom jag var lite sömndrucken lät det precis som hon kräktes. Fick världens hjärtklappning/panik och jag hatar den känslan.
Sonen har ju även lite rethosta nu och är jättenervös att han ska kräkas av det och likaså när han har växtvärk o är jättegnällig (anledning till det är att han i vintras kräktes 2 ggr efter att han fått alvedon, både supp o flytande) så jag vågar inte sitta med honom o trösta, känner mig som världens sämsta mamma.
Jag börjar känna lite oro men hoppas verkligen att terapin i höst ska hjälpa till sen ska jag höra mig för ang medicinering då jag har GAD också.
Hur många här är det som får panikångest och är livrädda när någon annan kräks (t ex ens barn) och att kräkas själv? Det verkar som de flesta mest har problem med att kräkas själva??
För mig spelar det ingen roll om det är magsjukekräks el ngt annat, jag får lika svår panik oavsett, skitjobbigt. Livrädd att leah ska bli åksjuk (Noah har inte det problemet), rädd att sonen ska kräkas när han har jobbig hosta mm...kan aldrig slappna av.
Nu har jag varit på en sista utrednning inför emetofobibehandlingen och på onsdag ska jag träffa en psykolog om hur behandlingen fungerar, ska bli spännande.
Zasata: Jag ska gå på ngn typ av terapi för emetofob, utretts av en psykiater och en överläkare och på onsdag ska träffa psykologen ang behandlingen.
Nu har jag varit på infomötet ang terapin och det låter jättespännande. Det är 10 ggr varav de första två gångerna är det utbildning i ångest/illamående/kräk o sen 3-9 är det exponering och eget arbete o 10e gången är det att planera framtiden. Efter 3 månader ses alla igen för att se hur det går.
Frågade om de hade bra slutresultat på de andra två grupperna som de haft innan och alla har blivit bättre så det känns toppen. Är verkligen supermotiverad nu!!!