• Molina

Emetofobernas tråd 5

Zasata: Sjukskrivning med barn funkar på samma sätt som VAB uschja jobbet är en ständig plåga och förstår din sambo skola och allting men tro mig en arbetsgivare får inte säga upp en pga av sjuka barn men vet att du har ett speciellt jobb eller hur va det? Va du fotograf eller? Har ni kollat hans immunförsvar/allergier för allergier kan sänka immunförsvaret, vi har ju oturen med Moa att hon har nedsatt immunförsvar plus allergier Fick ett jätte bra intyg av läkare för hennes besvär för din pojk hade väl även astma liknande besvär imellanåt.

• Molina
    Frosk skrev 2011-02-10 17:43:40 följande:
    å nej! Är det säkert att det är magsjuka?

Här går det nåt skit på tjejerna dagis, men det verkar vara influensa då bara vissa även har kräkts. På lillans avdelning var det endast fyra barn idag och på andra småbarnsavd var alla sjuka! NÅn som hört nåt om att influensan ska vara extra utbredd i år?
    Om det är samma som det borde vara influensa så kräks barnen lätt, medans vuxna klarar sig med enbart dynghög feber och en ordentlig snuva, min dotter har precis genomlidit en helvetes influensa som slutade i lunginflammation men hon ligger i riskgrupp och blev inte vaccinerad iår.

Zasata: Nej inte igen, kanske dax att nån kollar pojkens mage så inga allergier ligger bakom.

LillaMammis: Usch va tråkigt för dig och din tjej, jag har själv skolios men en väldigt lindrig variant och ni kommer få riktigt bra med hjälp för tjejen.
  • Molina
    LinnIvan skrev 2011-02-11 13:11:04 följande:
    Hjälp mig riskbedömma denna situation!

Min dotter åkte till sin pappa idag.  Hennes pappa kör sjukbil o hade inatt kört en pojke som kräkts i flera dagar till sjukhus i en annan stad. Var de kräksjuka? Stor risk att han vart smittad i så fall va?

Fy faan för dessa saker!
    Har en kompis som kör ambulans och varken han eller hans kollega har någonsin blivit smittade av någon patient dom vårdat, dom som jobbar med sådana yrken är så himmla noga plus att dom hanterar inget utan handskar men visst risker finns alltid, sen är det inte säkert att just det barnet hade ms utan kan varit vad som helst.

Sazata: Åh nej va det kräkis ändå, nä nu har du/ni verkligen haft erat så det räcker, tycker så synd om er.
    En stor kram till dig i allt kaos.

Vi är nu inne på vecka 4 med Moa med VAB f-n ta denna vinter. Svininfluensa säger proverna och så kryddar hon på lite och får komplikationer som leder till en lunginflammation, i detta läge så vet jag alltså inte om jag tagit en ms så fördjävligt har våra dagar varit nu..... Förlåt alla fula ord men jag är så less på alla sjukdomar och främst sjukvården blääää.

Men nu börjar vi komma till mitten av FEB och en vändning är nära tjejer snart håll ut, va kan det vara max 1mån kvar innan man börjar känna våren och allt börjar lugna sig.
  • Molina
    Majspuree skrev 2011-02-15 16:54:34 följande:
    är skit hungrig ju. Hatar fisk :( Vad ska jag ta mig till?
    Har du testat majskrokar, dom ska vara jätte bra har jag hört när det gäller ms från många föräldrar.
    Strunta i mat men förstår att du är hungrig stackare, fortsätt med vätskeersättning tills magen är mer ok.

Hmm Rotavirus har fått fäste i min kommun, barnen är dåliga några dagar sen friska sen insjuknar dom igen efter ca 3friska dagar fy f-n, min dotter ska börja dagis igen nu på Torsdag efter sin svininfluensa varit borta nu i 4v alltså får hon ms nu då försvinner hon nog helt, hon har redan gått ner massor och väger redan innan lite fy.

Mina78: Har din dotter haft magsjuka som gjorde att hon fick dropp?

Sazata: Lycka till hoppas ni får hjälp.
    Vad ger du för magdroppar till dina barn? Och vad tar du själv?

Måste säga att det stora sjukhus vi tillhör ska nog ha en stjärna över just barnvården dom ger, helt sjukt imponerad på deras arbete dom gör.
    MS isoleras direkt, även vi gjorde det på en gång nu när läkaren misstänkte svinis på en gång, vi fick inte ens gå in i väntrummet.
  • Molina

Snälla hjälp mig nu!!!!!
    Ett barn insjuknade i magsjuka under natten med magsjuka, va på fsk tillsammans med min dotter igår, barnet blev sjukt hemma, hur är det med ev smittor, smittar det mycket innan eller precis innan det bryter ut, är i ett nervsamarbrotts stadium nu..... Och f-n vi måste lämna henne hela veckan pga av vår ev barnvakt låg själv i Tors-Fre med skiten så där vågar jag inte lämna.

• Molina

Tjejer TACK vet att det inte ska smitta innan men jag börjar bli så skeptisk till det men jag får lite på va forskare säger   och ni vet hur man blir PANIKEN bara blossar upp på en gång.

• Molina

HJÄLP MIG NU!!!!! Har jag fått magsjuka eller är det filen???????

Jag har inte ätit nå rena mjölkprodukter på månader och idag pga av mitt magkatarr så tog jag en tallrik A-FIL på jobbet, fick ont imagen direkt och ca nu 4 timmar efter diareè snälla va tror ni magsjuka eller filen pga av all ren mjölk?????

Kan också säga att jag för 1timma sen åt en riktigt god middag med god aptit men kände av magen då.
    Är känslig sedan tidigare för ren mjölkprodukt och när dottern fick sin mjölkallergi så blev det att jag tog samma havrebaserade produkter.......  Åt även ost igår.

• Molina

Tack alla ni! Va garanterat filen fick gå 3gånger sen mådde jag bra, ätit och mår bra, åt även igår kväll för att se hur magen reagerade och allt gick fin fint så en mjölk/laktosallergi på mig med.
    Ja det är intressant hur våra kroppar reagerar på föda.

• Molina

Nu ska min mamma vara barnvakt på torsdag problemet är att hon va magsjuk i torsdags hur stor är risken att min tjej kan bli smittad, hon har normalstädat men 1vecka efter kan väl ändå inte vara så stor risk eller?

• Molina
    middiz skrev 2011-03-23 09:34:55 följande:
    Hon är 4 år, hon var nog bara rädd dom 10 första gångerna hon spydde, sen verkade hon vänja sej...

Vi har haft natten från helvetet i natt. Har aldrig någonsin varit med om nåt sånt här! Sluta läsa här om du är känslig idag!!

Stora dottern började ju spy runt 17... och spydde KONSTANT till klockan 3 i natt. Säkert minst 30 gånger. Hon har varit riktigt dålig. Nu har hon feber och jag ger henne vätskeersättning hela tiden. Mannen började spy strax innan 21 i går kväll och har forfarande inte slutat.
    Mitt i natten runt 24-1, när Magnus och Jouline höll på som mest, kom minsta upp klarvaken och sätter sej hos mej och Jouline... och börjar spy IGEN!! Jag har alltså TRE som spy samtidigt och vi har bara EN toalett!! Hinkar och skålar överallt, jag försöker hålla fram dom så gott det gick men har ju bara två armar.

Nu bara väntar jag på att få det... vill att det kommer snart så det är över sen. Det värsta är ju att det håller i så himla länge.
    Minsta har ju hållt på i över två dygn..
    Men gud vilken vända ja du ska ha en stor stjärna som verkar greja detta bra ändå.
    Har hört fler som haft sånna intensiva vändor.
    Hoppas verkligen du klarar dig eller får en lindrigare variant.
    Kram på dig.

Nu förstår jag varför denna skit sjukdom går runt och runt en kollega till mig vars barn blev kräksjuk i Måndags natt, mamman har god hyigen så hon gick och jobbade idag men vem kom inte in jo hennes DOTTER helt jä-la sjukt, 1dygn och dom ser min fobi för något löjligt jaja lätt för dom att säga men riskerna hur stora är dom att hon kan ev smitta oss, mamman som sagt har god hyigen.
    Vad är det som gör att det smittar så långt efter, alla säger ju att det är via kräkning/diareè det smittar?
  • Molina
    middiz skrev 2011-03-24 20:21:08 följande:
    Kanske är det förkylingen som gått ner i magen innan den går över?
    Det gör det på mina barn, dom har fått det av deras far

Jag känner mej lite bättre nu. Mamma var här med en medicin min bror fick i Thailand när han blev dålig där. Har fått behålla massa vätska nu.
    Hoppas det inte blir något bakslag bara, har fortfarande jätte jätteont i magen.

Jag måste skriva det igen, tack för allt stöd här inne, det har faktiskt hjäpt. Hade jag kunnat så hade jag bjudit er alla på en tårta, när jag blivit frisk självklart
    Hoppas det värsta är över för er nu, hur mår resten av familjen? Jag har hört att thailand har riktiga dunder bra mediciner för oss när det gäller just magåkommor.
  • Molina

Nu va det lugnt här i tråden, det är skönt men nu har jag panik hua.... Dagiset har minst 2 barn som är magsjuka vet inte om dom insjuknade där eller hemma men dom är enbart inne för ev kissbesök sen är dom ute hela dagarna, dottern går ett utedagis men f-n det är kaos i huvudet nu, borde inte risken vara ganska liten när dom är ute hela dagarna, hon va på dagis igår mellan 14.15-17 och idag mellan 11-17 och idag va barnen som är magsjuka inte där givetvis.
    SNÄLLA säg att det smittas mindre ute.

• Molina

Bara jag igen som är hyper.... Nu är det 48 timmar sedan min dotter varit på dagis än så länge frisk, tackar jag för men nu borde väl risken vara ganska liten att det kommer en magsjuka?, vad jag förstår från dagiset så har det smittats riktigt fort mellan barnen och fler har insjuknat usch men tydligen är det en riktigt mild variant.

• Molina
    Fridayyy skrev 2011-05-05 17:33:43 följande:
    Hej alla! Nu är JAG 3-barnsmor!!! Fick en liten Oscar i lördags!! Allt är bra med honom men själv har jag lite hög temp men har varit på kontroll idag och de har inte hittat nåt konstigt ialla fall.

DET ÄR VÄRT ATT SKAFFA BARN!! Man ångrar sig om fobin får styra sådana viktiga val!
    GRATTIS till Oscar!!!!
  • Molina
    zasata skrev 2011-05-08 19:21:34 följande:
    Jag dör!!! På tåget. Sitter precis vid toa!! Och en sjuk pojke. Gått på toa x ggr och nu hämtade pappan kräkpåse!! Och jag hör hur han kräks!!! Fan!!!! Bara skakar. Dom tog i min vagn påvägen in på toa. Stod bredvid mig dubbelvikt. Och kallsvettades. Och 1,5 timmar kvar!!!!
    Jag grejar inte att åka x2000 tågen, hela min mage gungar blir tok åksjuk direkt, men det roliga är att det är bara i dessa tåg, har funderat många gånger varför, men skönt att du frågade föräldrarna så du kunde lugna dig i nerverna lite.
  • Molina

Lollisen: Nu är jag ingen läkare med har stora problem med magmunnen/magsyra och kan bara ge lite kort hur jag kan reagera imellanåt.... Jag får en enorm halsbränna som efter några dagar övergår i ren smärta i magen (kramper) och nu har jag turen att sluppit kräkas mycket, enstaka gång har hänt men därimot ett helvetes illamående men det är mer vanligt att man kräks och just nattetid då ligger man ner och magsyran har lättare att tränga igenom magmunnen.
    Har han inte fått nå magsyrehämnande tabletter? Vart har han ont höger/vänster sida i magen?
    Hur mår han, fy tycker så synd om din sambo och dig!
    Hoppas dom hittar på felet med din sambos mage.

• Molina
    lollisen skrev 2011-07-16 18:52:44 följande:
    Laughing

Det kommer inom kort ett "botemedel" för kräksjukan!!! Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing

Ett läkemedel som ska stoppa kräkningar som man använt vid kemoterapi (var det va?) SOm gör att man inte kräks! Laughing Laughing Laughing Den kommer att testas snart snart, alltså inte om massor av år, utan snaaaart! =)
    Vad tänker ni om detta? Har någon annan läst om det?

Nedan citerar jag från; www.nyheterna.se/1.2208970/2011/07/16/behandl...

"Behandling mot vinterkräksjuka nära

Svenska forskare har upptäckt varför vi kräks när vi får vinterkräksjukan. En redan existerande medicin kan i framtiden hjälpa både sjuka svenskar och fattiga barn som riskerar att dö i magsjukdomar.
    Publicerad 16 jul 2011 00:15
    Uppdaterad Sat Jul 16 07:31:41 CEST 2011
    Dela på Facebook Skriv ut Tipsa en vän Öka textstorlek textstorlek Minska textstorlek

En medicin som ges till cancerpatienter med kräkningar skulle kunna rädda de runt 800 000 barn i fattiga länder som årligen dör på grund av kräkningar och diarréer.

Det forskarna lyckats visa är hur virusinfekterade celler utsöndrar gifter, som retar tarmväggens celler. Dessa celler aktiverar då nerver som i sin tur aktiverar hjärnans kräkcentrum, som får de drabbade att kasta upp sitt maginnehåll. Cancermedicinen blockerar hjärnans serotoninreceptorer och förhindrar kräkreflexen från att utlösas.

Dagens behandling mot magvirus består av vätskebehandling som är ineffektiv vid frekventa kräkningar. Alternativet är dropp.

"Genom att begränsa kräkningarna med detta läkemedel skulle många liv kunna räddas i u-länder", säger professor Lennart Svensson, verksam vid Linköpings universitet och ledare för forskarlaget bakom upptäckten, i ett pressmeddelande.

Läkemedlet ska i höst testas på brasilianska barn infekterade med rotavirus och vinterkräksjuka. Om försöken visar lovande resultat kan medicinen, då den redan är etablerad, snabbt komma i bruk, tror forskarna."
    Åhhhh herregud är det SANT!!!!!! Vi får tillbaka våra sociala liv igen i en mycket större utsträckning om den nu kan hejda vår värsta fiende magsjukan.
    Ska bli riktigt intressant att följa forskningen om läkemedlet och hur pass den kan ge en blockering av kräkreflexen.
  • Molina

Har just konstaterat att sommartid släpper jag fobin väldigt mycket :) har varit landet runt känns det som, barn som petar och pillar stoppar händer i munnen åt höger och vänster, jag har verkligen inte brytt mig så mycket, ätit buffe som jag annars aldrig gör, akutbesök hann vi också klämma in.

Zasata: Har du kollat upp en ev mjölk/glutenallergi för din magonda känns lite lik min egen med dessa kramper som kommer i tid och otid. och dessa råmjölkstabletter kan jag inte äta själv min mage blir 1000 gånger värre (har mjölkallergi) men vissa säger att man ska kunna äta dom men icke.
    En kram till dig iallafall, har du semester nu? Hoppas du kan få slappna av lite.

• Molina
    zasata skrev 2011-08-31 21:33:29 följande:
    med skum i... men blev bättre sen fram på natten.. men sov oroligt.. skit mage!!

Jag har sådan ångest inför vintern, vart skall man ta vägen?

Ni som har IBS hur tycker ni när ni får riktiga anfall det är om man jämför med magsjuka? 
    När jag får riktiga anfall (skov) som jag får imellanåt blir jag 10 gånger värre sjuk än en magsjuka så jag förstår inte varför jag har sån ångest för magsjuka men nu håller jag på att utredas för en ev tarmsjukdom, mina skov håller i sig flera dagar upp till 1v innan jag blir återställd med helt orklös, illamående och magkramper/diareè men fortfarande kräks jag aldrig av mag/tarmproblem och det är där mitt problem sitter att jag är så ruskigt rädd att kräkas.
  • Molina
    zasata skrev 2011-09-17 16:03:33 följande:
    Ååå mitt ger sig inte! Diarré, och kall. men inte jätte mycket. var hos läkare igår som gissa på uvi. men då det inte är bättre ön än så så hon åt igen att söka igen. kan man få diarré vid uvi?
    Oja du kan få en Diareè av UVI det är jätte vanligt.
    Jag får ca 10st uvi per år och det slår aldrig fel att magen kraschar totalt, fick du medicin?
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5