Emetofobernas tråd 5
Men om hon inte smittar, varför smittar det då så lätt?
Kopierar från emetofobi.se om vaccin
Hej.
Här kommer en översättning av det jag fick skickat från Smitt.
Första kliniska provresultaten för norovirus vaccin
Robert Roos nyhetsredaktör
28 oktober 2010 (CIDRAP Nyheter) - I den första kliniska prövningen av norovirus vaccin på försökspersoner som avsiktligt utsatts för det gastrointestinala viruset minskas deltagarnas risk för ohälsa med 47%, enligt resultat som nyligen släpptes av LigoCyte Pharmaceuticals, Inc.
I ett pressmeddelande den 25 oktober, sade LigoCyte’s vd Donald P. Beeman att resultaten är "mycket uppmuntrande och indikerar statistiskt signifikanta sänkningar i klinisk sjukdom eller infektion, och svårighetsgraden av sjukdom hos individer som fått vaccin jämfört med dem som fick placebo är också lägre."
Preliminära resultat av studien, som omfattade cirka 80 volontärer, presenterades vid Society of America’s årliga konferens i Vancouver, BC, förra veckan, sade företaget, som är baserat i Bozeman, Mont.
Centers for Disease Control and Prevention (CDC) uppskattar att norovirus orsakar cirka 21 miljoner fall av magsjukdom per år i USA, och det finns inget vaccin eller specifik behandling. Viruset sprids ofta via livsmedel och förebyggande åtgärder berör främst att tvätta händerna och säkerställa smittfri mat och vatten.
I en intervju sade Beeman att LigoCyte’s vaccin är det första norovirusvaccinet som genomgått den kliniska prövningen. Vaccinet är ett torrt pulver innehållande viruslika partiklar (VLP) som bevarar strukturen i noroviruset, och bibehåller det protein ska som skyddar virusets nukleinsyra, sade företaget. Produkten administreras inne i näsan, man inhalerar det inte, förklarade Beeman.
Företaget också utvecklar ett norovirusvaccin som ges som intramuskulär injektion, och det är nu i en fas 1 studie, sade han.
Försökets design:
Den kliniska prövningen, nu i fas 1 av 2 i studien, genomfördes på flera platser och under ledning av Robert Atmar, MD, av Baylor College of Medicine, som ansvarig för undersökningar, redovisade bolaget. Forskarna rekryterade cirka 90 friska vuxna i åldrarna 18 till 50 och delade dem slumpmässigt i dubbelblinda grupper för att få två doser av vaccinet eller placebo med 3 veckors mellanrum.
Tre veckor efter den andra dosen fick de frivilliga tillträde till en testklinik och gavs en dryck som innehåller levande norovirus. De hölls i enheten minst 4 dagar och efteråt övervakades de med kliniska bedömningar och avföringsprover, sade företaget.
Vaccinet konstaterades ha 47% effekt (P =. 006) mot norovirus, såsom mild sjukdom, och 26% effekt (P =. 046) mot infektion, rapporterade företaget. I de 77 frivilliga som helt fullföljde studien minskade vaccination förekomsten av sjukdomen från 69% till 37% och förekomsten av infektioner från 82% till 61%. Svårighetsgraden av sjukdom minskade också avsevärt i den vaccinerade gruppen (P =. 011), sade de ansvariga.
Craig Hedberg, PhD, en expert på livsmedelsburna sjukdomar vid University of Minnesota School of Public Health, som inte var inblandad i studien, sade att medan de preliminära resultaten är positiva, "skulle en fas 3-prövning behöva visa en mycket starkare effekt innan det kan vara ett användbart vaccin. "
Även om vaccinet reducerade infektionsfrekvensen var 61% av de vaccinerade fortfarande smittade, konstaterade han. "Den centrala frågan här skulle vara att bestämma om och hur länge dessa personer kan överföra smitta”, tillade han. "Detta är mycket viktigt för alla överväganden om hur vaccinet skulle användas. Om de flesta människor fortfarande är smittbärande skulle vaccinationen inte vara en bra förebyggande åtgärd för personal som hanterar livsmedel."
En parallell med rotavirusvaccin?
Beeman kommenterar Effektfynden, och sade att i ytterligare studier, "Vi kommer säkert försöka optimera saker på det sättet. Vi tittar på resultaten och minns de tidiga resultaten av rotavirusvaccinförsök, och vi tror vi nu är i samma läge som de tidiga studierna av rotavirusvaccin. Vi måste visa god effekt för att förebygga allvarlig sjukdom, som i mycket liknar det du ser i rotavirusvaccin för barn. "
Han sade att i studien ingår en bedömning av Virusutsöndringen, men "vi drivs inte [statistiskt] för att få en ihop en större mängd information där. Men vi ska lägga större uppmärksamhet vid detta i framtida studier." Han noterade att uppgifter om graden av Virusutsöndringen från smittade personer ännu inte finns tillgängliga.
Hedberg sade att en annan fråga som rör norovirusvaccin är hur länge immuniteten skulle vara. Det är inte klarlagt att en naturlig infektion ger långsiktig immunitet, förklarade han. Eftersom vaccinet använder VLP snarare än en intakt norovirus, skulle det förmodligen ges årligen, precis som influensavaccin, sade han.
"Det skulle krävas både på grund av begränsad immunitet och variationer i norovirusets antigenicitet som förekommer naturligt," Hedberg sa. "Jag tror inte att en årlig norovirus vaccinering skulle vara lika acceptabel som en årlig influensavaccinering, eftersom norovirusinfektion inte är en lika allvarlig en sjukdom som influensa.”
Beträffande varaktigheten av immuniteten säger Beeman, "Vår plan är att försöka konstruera ett vaccin som skulle ge flera års skydd." Han sade att norovirus utvecklas och förändras, men de verkar inte visa samma grad av "shift och drift" som influensa virus gör.
"Det ser för oss lovande ut att vi kan få fram ett vaccin som varar mer än ett år”, sade han. "Vi får vänta och se hur de prövningar går, och om vi ska kunna skydda mot nya stammar med tiden."
LigoCyte planerar att starta en större fas 2-prövning som nästa steg, säger Beeman. Företaget kommer att undersöka resultaten av fas 1 testerna av det intramuskulära vaccinet innan man beslutar ifall man skall använda intramuskulär eller intranasalt administrering i en fas 2-studie, förklarade han.
Företaget har utvecklat VLP för grupp I och II (GI och GII) av norovirus-stammar, säger Beeman. Det intranasaltvaccin som används i fas 1 av 2 prövningen riktades mot bara en stam, men det intramuskulära vaccinet riktades mot båda, rapporterade han. De två stammarna står tillsammans för ca 80% till 90% av norovirusfallen, sade han.
För att tillfredsställa marknaden måste norovirusvaccinet förmodligen riktas mot både GI och GII stammarna, säger Beeman. "Vi tror inte det finns ett sätt att bara ha en stam av viruset i vaccinet. Det kommer förmodligen att vara tvåvärd."
Vad har jag gett mig in på?
Nu ä vi klara... 3 timmar tog det.. *phu*
Känner mig lugn, men endå pnikslagen.. Tror det var matförgiftning hon hade. Dom hade varit i Danmark på det badpalatset innan.
MEn bilderna blev inte lika bra för hon kändes inte helt 100idag.
Usch nu har jag gått från jobbet så ont i magen :(
Nu har jag fått springa på toan och var läs :(:( tänk om jag är sjuk nu???
nu mår jag illa också :(
Nej ingen jag vet tycker det är roligt och säger "man vill ju bara dö". Och varför utsätter sig då så många för det?