kela81 skrev 2010-06-02 17:09:24 följande:
Hej på er!
lade gammla tråden till mina favoriter för flera månader sedan när jag fick reda på att jag hadde GBS i graviditets vecka 13 i samband med en blödning.
Så skulle jag läsa allt ni skirvit här och vara väl förberedd. Sen, närmare BF alltså
Nu blev det inte så, våran lilla tjej bestämde sig för att komma ut med raketfart i vecka 36+2.
Idag är hon 15 dagar gammal och vi har äntligen fått komma hem ordentligt från NEO där vi legat för några dagar sedan.
Förlossningen och tiden efter på BB och Neo har varit fruktansvärt jobbiga. ALlt gick så fort och jag har svårt att förstå att jag fött barn. Så igår var jag hos min MVC barnmoska för att gå igenom förlossnings journalen och fick då veta att provet jag lämnat för GBS veckan innan hadde visat att det ökat och jag skulle ha fått behandling. Dock så försenades receptet från läkaren och jag han aldrig få det. Troligtvis så var det GBS:n som tog hål på hinnorna så att förlossningen startade.
Hela berättelsen om Signes födelse och BB tiden finns under min sida på bloggar där.
Det som känns komstigt med det hela är att det hela tiden är jag som fått lämna in prover för GBS på MVC, jag har aldrig blivit ombedd att göra det och även på förlossningen så fick jag tjata till mig behandling, Jag upplevde inte att jag togs på alvar där heller.
Nu gick ju allt bra för oss. Signe visade sig vara en stor tjej och väl utvecklad och klarade bra av att födas lätt prematur. Men jag tänker ju på vad som kunde ha hänt om hon varit mindre, elelr mindre färdig eller om gbs:n startat förlossningen ännu tidigare.
Är det nån annan som fått förtidigt pga detta?
Och (nu är det ju inte aktuellt än på mååååånga år) men om man ska skaffa ett barn till, är det då troligt att GBS kommer tillbaka?
Hej o grattis!
Skönt att det gått bra! Jag vill bara svara på din fråga om gbs o nästa barn. Det sägs en gång gbs alltid gbs men att det kan komma o gå lite som det vill. Man vet inte vad det är som får bakterierna att öka/misnak förutom att dom minskar när man får antibiotika. Många med gbs har inga känningar men när du nästa gång blir med barn så ta upp det direkt med din bm på inskrivningen. Be sen om att gå lämna odling med jämna mellanrum då kan man hålla lite koll på det hela.
Du är sen tyvärr inte ensam om att få be om behandling, utredning etc just kring gbs. Jag grät mig till odlingarn o tjatade till mig behandling för uvi i början innan dom fattade hur min kroppe reagerade på gbs. Lycka till med liten o ta hand om er! Ha en bra sommar!