Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*
Dom flesta länder i eu tar gbs odling som rutin i Sverige handlar det om en kostnads fråga. Det kostar ca 100:-/ odling. Tror att alla helt frivilligt skulle betala för sitt prov för att vara på den säkra sidan. Folk betalar flera hundra för olika ultraljud, flera tusen för barnvagnar så 100:- är inga pengar när man faktiskt kan rädda liv!
Det går inte att säga vilken antibiotika det är som biter bäst på gbs, det är individuellt från person till person. Själv fick jag selexid alla gånger och det gick bra. Det som min bm sagt är att man inte bör få samma sort mer än 5 gånger om man fått det under mindre än 6 månader. Blev rörigt här hoppas ni förstår.
Jag snittades och på morgonen när kateten skulle tas bort kände jag att det stavk till när jag kissade. Dom sa att det var på grund av kateten men jag gav mig inte. Fick kissa på uvi sticka som visade positivt. Fick dom att lämna gbs odling på morgonen som visade skyhöga halter gbs. Dubbel dos av selexid i 2v. Ny odling lämnade jag 10 dagar efter jag slutade med pencillin och den var ok.
Bebis var opåverkad, jag helammade dessutom...