ja88 skrev 2010-12-06 16:05:57 följande:
Ser att det var ett tag sen någon skrev här men kopierar in mitt inlägg från BF feb tråden i hopp om att någon med egen erfarenhet har lust att kommentera...
Är så att jag haft problem med återkommande UVI hela graviditeten. De två senaste gångerna nu under okt/nov har det varit pga GBS. Hade en tid bokad med en läkare ang. detta idag, varför förstår jag inte, helt meningslöst och kunde ha klarats av per telefon på ett par minuter... blev rätt uppgiven och såhär i efterhand riktigt förbannad över nonchalansen kring detta!!
Den här läkaren menade att eftersom mina bakterier/UVI bara kommer tillbaka i vilket fall så är det ingen mening med att behandla dem något mer. De vill göra en kontrollodling efter senaste kuren om någon vecka, sen ska vi strunta i det resterande del av graviditeten (är i vecka 32 nu) menade hon, om jag inte får väldigt allvarliga symptom.
Och inte heller då tycker hon att ev bakterier faktiskt ska behandlas om det inte handlar om något ANNAT än GBS. Jaha så jag ska alltså gå och dra på UVI kanske i ett flertal veckor med den oro, sammandragningar och övriga synnerligen obehagliga symptom som det ger?! Kan ju säga att jag definitivt inte tänker acceptera detta. Efter så många UVI som jag har haft det senaste året så känner jag nog min kropp och symptomen bäst själv. I h*lvete heller att jag som höggravid och ansvarig för både min egen och barnets hälsa tänker sitta och invänta symptom på njurbäckeninflammation (det sa hon inte uttryckligen men räknade upp symptomen på detta som exempel på det hon betecknade som "allvarligare") innan jag får hjälp!
Undrade även över det här med antibiotikadropp under förlossningen.
- Nä sa hon, det behövs inte om man inte tidigare fått ett barn som drabbats av sepsis pga GBS i efter förlossningen? VA??? Det är knappast okänt att GBS kan bli livshotande för spädbarn som infekteras. Att det "bara" är ca 120 barn i året varav 5-10% av dessa som dör tycker jag är helt orelevant. VARFÖR i hela friden skulle man behöva uppleva att ett barn drabbas, i värsta fall dör innan man får rätt till adekvat behandling?! Läser man Socialstyrelsens rekommendationer så står det klart och tydligt att har man någon riskfaktor, varav en är att man haft GBS i urinen vid aktuell graviditet så SKA man ha antibiotika vid förlossningen.
Funderar på att kontakta förlossningen på det sjukhuset vi tänkt åka till, för att se vad de har för policy kring GBS. Det skulle kännas lugnare om man fick känna sig hyfsat säker på att man kommer slippa oroa sig och strida för detta när man väl åker in...
Jag hade upprepade uvi under hela graviditeten dock med ett par veckors mellanrum mellan varje. Varje gång behandlades jag med antibiotika och fick lämna en ny odling. Vid varje uvi har halterna av gbs varit höga.
Vad för slags antibiotika fick du? Kan dom inte prova med annan sort? Det står att alla gravida som testar positivt för uvi ska behandlas.
Rutinerka kring gbs skiljer sig från sjukhus till sjukhus men det finns socialstyrelsens rekommendationer som ska följas av alla.
Tycker personligen att du ska gå vidare med detta. Uvi sprider sig lätt till njurarna och gbs är inte att leka med.
Ring till förlossningen och hör dig för kring rutinerna och vad som gäller.