Inlägg från: Ogabinne |Visa alla inlägg
  • Ogabinne

Sytråden spinner vidare - lila tråd

Skumboll skrev 2010-11-22 18:29:50 följande:
    Inte helt lätt med alla regler!
    Jag har inte full koll - jag använder min far till (för mig) omöjliga frågor. 
    Men om du ska redovisa moms varje kvartal så ska momsen för tex jan-mars betalas senast 12e maj. 
    För att få tillbaka moms antar jag att man måste deklarera på något vis (som sagt, ingen koll ), har dock för mig att moms för jan kan du få tillbaka tidigast i mars. 

Gratis bokföringsprogram kan du hitta på både på visma och mamut, mamuts tror jag är gratis i ett år;
    www.mamut.com/se/startaeget/
    Tack! Det ska jag kika på!
  • Ogabinne
    ak74 skrev 2010-11-22 20:48:32 följande:
    Jag har enskild firma och bokför för hand på bokföringsblad som jag skivit ut på nätet. Har funderat på att köpa bokföringsprogram från Visma... Fakturor skriver jag ut från ett Accessbaserat program som en arbetskamrat knåpat ihop. Momsen redovisar jag en gång per år... Fördel - jag redovisar den verkliga summan. Nackdel - återbäringen eller återbetalningen sker inte förrän i dec året efter.

Jag har skrivit ut bra guider från skatteverkets hemsida (tror jag) om Berit som syr gardiner... Den förstår jag och försöker följa... 
    Jag hittade Berits broschyr så den ska jag läsa. Tack för tipset!
  • Ogabinne
    Kaja skrev 2010-11-23 10:21:01 följande:

Halloj, nu finns det bilder från min julmarknad i bloggen!

Vad fint och mysigt allt såg ut! Skönt med tak över huvudet. Här är alla julmarknader utomhus till största del. Några lyckliga bordägare får stå inne. Man fryser ihjäl varenda år man envisas med att gå igenom marknaden, så jag är inte speciellt sugen på att stå själv.
  • Ogabinne

Är det någon som vet var jag kan få tag i svart vit randig interlock?

• Ogabinne
    Ogabinne skrev 2010-11-23 16:26:35 följande:
    Är det någon som vet var jag kan få tag i svart vit randig interlock?
    Har kollat e-slöjd, MT, SoS, Ohlssons utan lycka. SoS hade svart vit randigt, men deras sladdriga jersey köper jag inte fler gånger. Någon som sett någon annanstans?
  • Ogabinne
    Skumboll skrev 2010-11-23 21:14:19 följande:
    Nähä, nu såg jag att den var slut. Typiskt. 
    Aj aj! Hmm... Ska fråga e-slöjd, dock skulle jag nog helst velat hitta ngn som sålde "fullängd" och inte den smala som e-slöjd har... svartvit randig trikå, hur svårt kan det vara?
  • Ogabinne
    Fiffa5 skrev 2010-11-24 17:58:17 följande:
    Har precis sytt en body men får inte till kantbandet bra, det veckar sig alldeles för mycket. Antar att jag drar i kantabandet för mycket när jag syr fast det då? Jag drar i det som när man syr en halslinning, men det verkar inte vara rätt.... Ska man inte dra i det alls när man syr fast det?

Åh så fint!!

Jag vet inte hur alla gör men kantar jag en body tex så drar jag inte alls lika mkt som på en halsringning. Kantbandet runt bodyn ska ju inte vara stretchigt på samma sätt som en hals utan funkar ju mer som en dekor.
    Benringningarna gillar jag dock att dra lite, då sitter den fint runt benen och hänger inte.
  • Ogabinne

Usch vad jag tycker det är tråkigt att man ska behöva vänta många veckor på namnlappar. Är det verkligen bara minanamnband och WWL som säljer sådant?

• Ogabinne
    tinni78 skrev 2010-11-24 20:00:28 följande:
    Bredd på tyget, om det är 110 cm går det åt längre tyg.
    aaaah! DUH!
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd