• Miraklet09

Tycker du att jag är en ung mamma?

Jag var 21.5år när jag födda min dotter isabelle den 25 augusti 09
     Jag fyller själv år den 6november..

Tycker ni att jag räknas som ung mamma?

Motivera gärna eran svar

Isabelle
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-05 16:35
    Ok för att ge syn hur jag menar kan vi förklara lite närmare hur mitt liv ser ut:

Jag är gift med min man christian,

vi bor i en byhåla typ, i lägenhet (3.a)
    så dottern har eget rum sen, vi tänkte framåt.
    När vi träffades hade vi planer på barn tog oss alltså nästan 4år att få dottern genom barnlösheten. men jag erkänner själv att jag var mest redo nu,
    var dumt tänka på barn vid tiden som 17åring nästan... för min del alltså..

vi gifte oss 24 september -08 på statshuset
    (min make ville ej gifta sig kyrkligt)
    och vi har båda vart nöjda med det..

Vi har inget körkort någon av oss,
    jag har inte arbetat innan och går på lägsta mammapenningen MEN innan graviditen och bebis så hann jag bli klar med gymnasiet som jag lämnade bakom mig efter 2års slit och grov mobbning, jag lyckades få klar matte A och svenska B ifall att ja ville plugga vidare...

Min man jobbar som svetsare och lite blandat på sitt jobb han jobbar heltid,
    tackar varje dag att han har sitt jobb
    kvar i kristiderna och beklagar er som blivit av med eran..
    vi klarar oss väldigt bra på lägsta mammapenningen..

vi gjorde oss av med våran 3 katter vi hade unde graviditen, för dem kissade inne och dem mådde klart inte bra, dem kunde inte fått det bättre än dem har nu..

det om något visar väl tecken på mogenhet?

jag ska påbörja körkortet i sommar om
    jag kan och hinner...
    prioterar dottern i första hand såklart
    så jag tar en dag i taget och njuter av tiden som småbarnsförälder =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-05 17:58
    gymnasiet klarade jag inte av pg grova mobbningen pg
    av att dem misshandlade mig på skolan, dem trakaserade mig ty varje dag, läraren mobbade mig och utsatte mig för hån i klassen, gav dem populära näring kan man säga, först när jag träffade min man vågade jag sluta, min mamma tillät mig inte, hon förstog inte allvaret.
    jag flyttade flera mil hemifrån och försökte börja om,
    fick komma in på gymnasiet här, men redan efter 2 veckor fick min gammla lärarinna nys om detta och sa saker som att ja skolkat
    väldigt mycket ifrån deras skola, fick det som att jag usatte folk
    för fara, fasst de i själva verket var dem, men ord stog mot ord
    och vem ska dem tro, en vuxen eller en närmare tonåring som bara ville börja om???

så jag valde folkhögskolan, det var det bästa som har hänt mig,
    olika människor i olika åldrar, för en gång skull passade jag in..

så jo mogen på det sättet kan man nog inte gemföra med den situationen

Körkortet, ja vart ska jag börja???
    jag har kämpat med svett och tårar för att få ordning på min mans
    dåliga ekonomiska syn, sedan fasstnade ja själv i den härvan när
    vi blev sambos, vi levde över tillgångarna, det var så enkelt,
    tillslut tog vi oss i kragen och nu arbetar vi fortf för att få bort det mesta
    av skulder vi samlat på oss, sakta men säkert tar vi tag i det..

sedan med hus som folk anser man ska ha, vi vill vänta med hus tills vi har den där familjen vi vill ha med x antal barn och pengarna
    så vi kan spendera på ett hus, vi vill inte ta första bästa och sedan
    flytta runt som många andra i våran omgivning gör,
    jag vill isf ha en fasst punkt där vi kan stadga oss helt, vi har ine bråttom

Jobbet har jag som sagt SJÄLV valt bort pga folkhögskolan,
    ett gemensamt beslut av både mig och min man och trots skulderna
    vi samlade på oss så klarar vi oss på lägsta mammpenningen
    för dottern är det viktigaste för oss,
    om så vi ska svälta i månader för hon ska få blöjor och mat..

så där kan man tala om olika sätt att se mognad, precis som ja menar
    med definationen av UNG MAMMA..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-06 11:44

Detta är för att Folk i dagens
    samhälle ska föstå hur kritisk
    man blivit emot olika grupperingar i samhället,

UNGA föräldrar eller som jag hellre utrycker mig lite yngre föräldrar
    får ofta kritik och snäs åt näsan
    för att dme har barn OFTAST innan dem
    har körkort/hus och stadgat sig helt..

Men jag tycker denna grupperingen e fel

VET ATT MÅNGA INTE TYCKER SÅ..
    men dem som gör det..

ja vill komma djupare in i förståelsen
    varför vi bygger upp barriärer i samhället
    som gör det så svårt att tex en äldre
    och en yngre mamma kan umgås
    (LÄMNA MOGNAD UTANFÖR) detta handlar
    endast om föräldraskap på ett
    väldigt jämt stadium..

varför är samhället så präglade av olika
    grupperingar, dem äldre mammorna
    för sig, dem yngre för sig..
    de yngre kan oxså nå karriär steget
    som dem äldre, man kan lära av varandra
    men varöfr är vi så insnöade att "unga"
    föräldrar ska umgås med just unga,
    dem äldre med dem äldre???

finns det någon här inne som vågat bryta
    trenden och hur går det isf,
    hur anser ni om samhällets grupperingar
    numera, hur anser ni att det utvecklats
    genom åren....

jag tycker att många yngre börjat knappa
    uppåt mot de äldre, jag tycker att
    ju mer det kommer till kritan handlar
    det idag mer om att vilja ha ett stadigt
    hem för sitt barn, en stadig relation
    till pappan/mamman och att någon
    har en fasst ekonomisk punkt..

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att jag är en ung mamma?
  • Lavish

jag tycker du är en ung mamma. Jag kommer nog räkna mig själv som ung mamma om allt går som vi planerar och jag blir mamma vad dryga 25. Men du är inte en tonårsmamma. Och du är inte en chockerande ung mamma. Tyvärr verkar ni ju dras med just de problem man fördomsfullt förväntar sig av unga föräldrar

• Enniie

Jag var själv 17 när jag fick första, 19 när jag fick andra, och kommer vara 21 när jag får tredje. Jag anser mig inte som en "ung" mamma. Kanske ung trebarnsmamma, eller "yngre" mamma. Så nej, jag tycker inte du är en ung mamma.

• bubbelmaja

Om inte 21 är ungt då vet inte jag. Klart man är en ung mamma. Men om ordet ung är synonymt med för ung och omogen tycker jag inte det. Men ung, ja. jag tycker att jag var ung när jag fick första, 27 år. Vad då 27 är väl ungt!
    Och om man dra in vilken månad man är född, och räknar halva år osv tycker jag nog att man är ung. Det gör mina elever också. "Du är 7 år och jag är 8 år" osv, när det skiljer några månader och vägrar gå med på att de är lika gamla.

• Åsa
    ELMK skrev 2010-03-06 10:34:01 följande:
    begreppet ung mamma har kommit med våran generation där karriären betyder mer, men i många andra kulturer och även här i sverige för bara 30 år sedan så var medelåldern 20 år att bli mamma.
    Nu är ju inte detta ett så väldigt nytt fenomen. Som jag skrev om ovan var barnaföderskorna äldre för hundra år sedan äldre än de är nu. De "unga mödrarna" blev en ekonomisk möjlighet för större samhällsgrupper först efter andra världskriget. 

I alla fall. För trettio år sedan, alltså 1980, var medelåldern i Stockholmm för förstföderskor 27,2 år. Någrra år lägre än idag men knappast några 20.
    Givetvis är siffrorna olika om man går ner på bostadsområde och det varierar en hel del mellan orterna. Men det gäller ju även idag.
  • My Girls
    Saphire skrev 2010-03-06 12:04:04 följande:
    Jag var 20 år när jag fick min första son och idag är jag 26år. Ja visst är vi unga föräldrar ... men det har sina fördelar oxå!! man hinner uppleva sina evenuella barn barn medans man är pigg och allert . Jag har idag 3 barn och är väldigt glad att jag skaffade barn tidigt!!
    Grattis, men du är inte speciellt ödmjuk inför andras eventuella situation. Barn är inte alltid något man planerar utan de kommer när de kommer. Jag tycker det är omoget att uttala sig generellt om vad äldre föräldrar klarar av och inte klarar av, då du inte har en susning om det innan du träffat de.
    If you want things to be different, perhaps the answer is to become different yourself.
  • Mamma till Philip Nova Elliot

Ja det tycker jag eftersom medelåldern är 28-29 i storstäderna. Det är som jag är nu och ska ha mitt 3:e barn. Fick min son när jag var ca 21½ år sen tösen då jag var 26 och nu lillebror vid 28. Det har varit stor skillnad på reaktionerna som mamma vid 21 och vid 26. Det är enbart fördelar att vara ung. Jag pluggade till usk när sonen var 2½-3 år. Efter denna mmmaledigheten har jag planer på att läsa till polis...men vi får väl se

★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & lillebror med BF 3/5-10 ★*☆
    LilaRos skrev 2010-03-06 12:25:03 följande:
    Nej, du låter som en "vanlig mamma".Ung mamma - omogen liten fjortis som inte förstår att det finns kondomVanlig mamma - Ja, en helt "vanlig/normal" mamma som tar ansvar och le ver livetGammal mamma - Väntat aldeles förlänge med att bilda familj så de inte klarar det på egen handÅlder spelar ingen roll, förutom på gammal mamma då. (förutsatt att man iinte blir av med fertilliteten onormalt tidigt förståss)Ung mamma kan vara 30 eller 14, spelar ingen roll för mig. Det sitter i sättet!
    ung mamma är ju inte lika med omogen....eller?? Ung är ju just en ålder, omogenhet en egenskap.
  • paloma84

Ja, du är väl en ung mamma.

På landet känns det dock som att det är normalt att vara gift, ha två barn och bo i villa vid 25 års ålder.

Här i Sthlm är man fan en ung morsa om man är under 30 typ.. ha ha ha
    Här är ju fan alla mellan 35 och döden när de får barn!

• SaraBjörndahl

Unga mammor orkar mer, se de så

SaraBjörndahl skrev 2010-03-07 09:22:52 följande:
    Unga mammor orkar mer, se de så
    word
  • Pepparkaksdeg

Ung mamma,nej
    Omogen mamma,ja

Jag röstade ändå på ung mamma,för du verkar verkligen yngre än du är.

• Miraklet09

pepparkakaksdeg, jodu e snabb att bedöma det, men bedömning av ditt nick kan jag bara tacka och buga att en jämdställd kan utala sig så väl om en annan som inte ens vet något om ig... men som sagt jag tackar och bugar för kritiken, hur du anser om omogenhet vet ja inte men i min mening menas det att jag fortf e barnslig och tackar för det, för jag är det oxså och stolt över det

Isabelle
  • mirre2

Ung ja om man räknar att medelåldern för förstföderska e närmare 30år  men Inte tonårsmamma precis...Mer "normal" mamma inget man tänker Oh shit va hon fick barn TIDIGT

• Lavish

Ja för mig är 21,5 ungt att bli mamma. Inte nödvändigtvis något fel med det. Men det vanligaste är väl kring 30 så då är 21,5 väldigt ungt.

• Reglementet

Har du läst matte A och svenska B, och anser att du är klar med gymnasiet?

• BlommyNess12

Vi är MAMMOR, inte gamla mammor, unga mammor, vita mammor, svarta mammor, rödhåriga mammor, brunögda mammor...

Skulle jag då se på mig själv på så sätt så är jag en, ung, vit, blond, blåögd, bostadsrättsinnehavande, körkortslös, kattägande, studerande-mamma.

Hela denna grej är så löjlig.
    Jag har ALDRIG blivit bemött med fördomar för att jag är en "ung mamma", och ni som påstår att ni har det, det beror med största sannolikhet på att ni faktiskt är omogna, och är man omogen får man garanterat höra det från omgivningen också.

• mosterYster
    BlommyNess12 skrev 2010-04-13 12:29:10 följande:
    Vi är MAMMOR, inte gamla mammor, unga mammor, vita mammor, svarta mammor, rödhåriga mammor, brunögda mammor... Skulle jag då se på mig själv på så sätt så är jag en, ung, vit, blond, blåögd, bostadsrättsinnehavande, körkortslös, kattägande, studerande-mamma. Hela denna grej är så löjlig. Jag har ALDRIG blivit bemött med fördomar för att jag är en "ung mamma", och ni som påstår att ni har det, det beror med största sannolikhet på att ni faktiskt är omogna, och är man omogen får man garanterat höra det från omgivningen också.
    Fyfan så bra sagt.
Svar på tråden Tycker du att jag är en ung mamma?