• 79maria

Vi som har barn med spalt del 15

Dags för ytterligare en ny tråd! Här samlas vi som har barn med LKG (Läpp- käk- och gomspalt) och diskuterar operationer, hjälpmedel, framsteg och allt annat som har med våra små spaltisar att göra

Välkomna hit, gamla som nya!

Adrian och Gabriels mamma
  • Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15
  • Mary Jo
    malan81 skrev 2010-06-08 15:10:20 följande:
    Hej på er!

Nu har Sixtens lillebror äntligen kommit! Det blev en lite Mille och han och vi mår bara bra.

Maria
    GRATTIS!!{#emotions_dlg.flower}
    JJL skrev 2010-06-08 15:37:44 följande:
    Vi fick operationen uppskjuten till om 2 veckor! Helt perfekt. Nu ska jag preppa lillen med massa vitaminer så att han blir frisk som en nötkärna
    Men gud vad skönt att ni fick en tid så pass fort! skönt att få det bortgjort!

----

Alltså jag är gode less på dom där manschetterna. dom glider ner hela tiden. Vilja hatar dom och gallskriker av dom heeeela tiden nästan. Hon är sjukt less på att inte kunna leka med händerna. bara 5 dagar kvar! hoppas dom går fort!
  • Leia07
    JJL skrev 2010-06-08 15:37:44 följande:
    Vi fick operationen uppskjuten till om 2 veckor! Helt perfekt. Nu ska jag preppa lillen med massa vitaminer så att han blir frisk som en nötkärna
    Nu får du ursäkta, men tillhör inte ni Stockholm? Vår operation blev inställd för tre veckor sedan (EFTER sövning) och vi väntar fortfarande på tid. Nu blir jag förbannad!!! (Inte ditt fel dock )
  • Mary Jo
    Leia07 skrev 2010-06-08 17:32:31 följande:
    Nu får du ursäkta, men tillhör inte ni Stockholm? Vår operation blev inställd för tre veckor sedan (EFTER sövning) och vi väntar fortfarande på tid. Nu blir jag förbannad!!! (Inte ditt fel dock )
    men! Sövde dom och sen avbröt den? snopet. förstår om du blir irri!
  • Leia07
    Mary Jo skrev 2010-06-08 18:15:02 följande:
    men! Sövde dom och sen avbröt den? snopet. förstår om du blir irri!
    Japp, de sövde honom men sedan fick de inte ner tuben i halsen på honom och valde då att avbryta. De tyckte att det såg "svullet" ut. Nu i efterhand, efter några mindre roliga undersökningar, vet vi att han har andningsvägskollapser. Dessa häver han själv i vanliga fall genom att vrida på huvudet åt vänster, men när han var sövd så blockerades den reflexen och han kunde inte andas :-S. Vi är prioriterade för lediga operationstider, men som det ser ut nu så blir op först i september och då är han över nio månader. Detta innebär att hans gomoperationer blir försenade också .
  • Mary Jo
    Leia07 skrev 2010-06-08 18:29:54 följande:
    Japp, de sövde honom men sedan fick de inte ner tuben i halsen på honom och valde då att avbryta. De tyckte att det såg "svullet" ut. Nu i efterhand, efter några mindre roliga undersökningar, vet vi att han har andningsvägskollapser. Dessa häver han själv i vanliga fall genom att vrida på huvudet åt vänster, men när han var sövd så blockerades den reflexen och han kunde inte andas :-S. Vi är prioriterade för lediga operationstider, men som det ser ut nu så blir op först i september och då är han över nio månader. Detta innebär att hans gomoperationer blir försenade också .
    Men gud så obehagligt. :( tråkigt att det blev så! Jag förstår om du blir less! Till oss ringde dom ju oxå typ en vecka innan o sa att det finns en tid på en vecka och nästa tid i okt.. så vi hade ju tur att vi fick nu.. Måste fråga,vet du om dom stoppar tub i halsen på alla barn under op? Vilja skrek några dagar efter op när hon skulle äta. Undrar om hon hade haft en sån tub o kanske var irriterad! Hm..
  • Leia07
    Mary Jo skrev 2010-06-08 18:35:12 följande:
    Men gud så obehagligt. :( tråkigt att det blev så! Jag förstår om du blir less! Till oss ringde dom ju oxå typ en vecka innan o sa att det finns en tid på en vecka och nästa tid i okt.. så vi hade ju tur att vi fick nu.. Måste fråga,vet du om dom stoppar tub i halsen på alla barn under op? Vilja skrek några dagar efter op när hon skulle äta. Undrar om hon hade haft en sån tub o kanske var irriterad! Hm..
    Tyvärr vet jag inte om alla barn får tub under op, men min äldste son (även han med spalt) har haft det under sina operationer. Då sa de att det kan kännas som en halsfluss efter operationen, så det är ju inte helt omöjligt att din lilla tjej hade det hon också.
  • Leia07
    Hej på er!

Nu har Sixtens lillebror äntligen kommit! Det blev en lite Mille och han och vi mår bara bra.

Maria
    Stort grattis till hela familjen!
  • Vädtkustmamma

Grattis malan!

Idag var Elsa på efterkontroll efter op av hårda gommen för  1 månad sen. Vi hade upptäckt ett litet hål eftersom glass och annat lättflytande fortfarande kom ut. Dock inte alls lika mycket som innan. Läkaren sa att det var vanligt och att det korrigeras när de gör käkop.

• JJL
    Leia07 skrev 2010-06-08 17:32:31 följande:
    Men oj...
    Jo vi tillhör Stockholm.
    Katrin lyckades byta vår tid med en annan familj som skulle operera sin son den 21 Juni. Så vi har inte fått operationen uppskjuten utan vi bytte... om det gör någon skillnad.
    Vi är jätte tacksamma att hon lyckades med det eftersom det hade varit mindre roligt att få göra gomoperationen med en helt ny bebis i familjen vilket vi trodde att det skulle bli.
    Jag är ju i vecka 34 nu så det blir tajt i alla fall!

Jag förstår om du blir förbannad, det skulle jag också vara. Riktigt obehagligt att få en operation inställd efter sövning också. Hoppas att det löser sig till det bästa för er.
  • Mollymajs
    Hej på er!

Maria
    Åhhhhh jätte grattis till er och till Sixten som blivit storebror Nu börjar ett nytt äventyr för er Vårn lilla bebis har ju redan blivit 19 månader. FATTAR inte vart tiden tagit vägen.
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15