• 79maria

Vi som har barn med spalt del 15

Dags för ytterligare en ny tråd! Här samlas vi som har barn med LKG (Läpp- käk- och gomspalt) och diskuterar operationer, hjälpmedel, framsteg och allt annat som har med våra små spaltisar att göra

Välkomna hit, gamla som nya!

Adrian och Gabriels mamma
  • Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15
  • Mollymajs
    OneOfAKind skrev 2010-07-01 20:26:59 följande:
    Varit på "blivande lkg-förälder-information" (eller vad man nu ska kalla det) på sjukhuset idag. Fick inte reda på så mycket mer än det jag redan läst mig till genom nätet. Dock bra att de tar tag i att söka upp en innan bebisen är född, känns tryggt.  
    Vilka fick du träffa ?
  • OneOfAKind

Mollymajs: Bara Maria.Ö... Hon nämnde att det fanns någon tjej uppe på Neo som också var inblandad men henne fick vi inte träffa.

• EmmaAntonella

Hej!
    Hoppas ni mår bra i sommar värmen och att ni får en skön semester=)

Tilde ska snart skolas in på förskola, och där har dom som regel att barnet ska äta själv. Så nu tränas de för fullt men de går inte så bra hon har fortfarande svårt att svälja ibland och sätter i halsen lätt även om hon är opererad så kommer de upp i näsan, har ni några tips på detta?

Kram

• Josemi

HejHej

Nu har jag en liten fråga igen Flört 
    Vilma blev opererad i gommen fö 2 veckor sen igår. För några dagar sen märkte jag att det börjar komma upp mat i näsan igen =( Men det är inte som det var innan op utan nu är det mest bara färgat snor som kommer. 
    (hon är lite förkyld). Vi har försökt tittat men kan inte se att det ska ha gått upp nånstans.
    Kan det komma upp "bakvägen" ? Nån som har vart med om detta? 

• JJL
    Josemi skrev 2010-07-07 20:38:28 följande:
    HejHej

Nu har jag en liten fråga igen Flört 
    Vilma blev opererad i gommen fö 2 veckor sen igår. För några dagar sen märkte jag att det börjar komma upp mat i näsan igen =( Men det är inte som det var innan op utan nu är det mest bara färgat snor som kommer. 
    (hon är lite förkyld). Vi har försökt tittat men kan inte se att det ska ha gått upp nånstans.
    Kan det komma upp "bakvägen" ? Nån som har vart med om detta? 
    Jag undrar precis samma sak! Det läcker upp på Leo också nu och har gjort sen typ en vecka tillbaka. Han opererades för 3 veckor sedan.
    På återbesöket sa de att resultatet var perfekt och gommen hel. De sa visserligen att de fortfarande kunde läcka upp genom käkspalten, men det är ju inte ens ett hål jag ser och när Leo äter gröt kommer det upp rätt mycket.

Någon som har någon erfarenhet av detta?
  • Leia07
    JJL skrev 2010-07-08 07:52:28 följande:
    Jag undrar precis samma sak! Det läcker upp på Leo också nu och har gjort sen typ en vecka tillbaka. Han opererades för 3 veckor sedan.
    På återbesöket sa de att resultatet var perfekt och gommen hel. De sa visserligen att de fortfarande kunde läcka upp genom käkspalten, men det är ju inte ens ett hål jag ser och när Leo äter gröt kommer det upp rätt mycket.

Någon som har någon erfarenhet av detta?
    Det läcker upp lite i näsan på Liam också (mest sådant som är lite mer lättflytande). Jag påtalade detta hos logopeden innan sommaren, men tydligen så ser gommen jättefin ut och det som envisas med att komma upp i näsan kommer via käkspalten. Jag kan inte heller se det hålet, men Liam har fått dille på att pressa upp luft i näsan så det hörs klart och tydligt att det finns ett hål där .
  • Anna J 31

Hej på er! Vår logoped föreslår oss att börja lära Emma tecken redan nu. Känns lite konstigt att börja så tidigt... Någon annan som gjort det? Hela hennes gom kommer att opereras vid omkring 2 år. Kommer hon hinna lära sig och använda tecken innan gomoperationen då hon får andra "talmöjligheter"? Logopeden menar att det är dumt att lära sig säga fel, då hellre teckna istället och sen lära sig säga rätt på en gång efter op.
    Annars är allt bara fint med oss, vi njuter av semester tillsammans hela familjen! 
    Kram, kram!

• Glädjefrö

Hej!
    Nu var det ett tag sedan jag skrev här. Min dotter hade gomspalt i mjuka gommen. Hon opererades i malmö förra veckan och det gick sååå bra!! Visst va det jobbigt, att söva ner henne var nog det värsta jag varit med om, och dagen efter när hon fick sondmatas och gå på morfin. Skit tufft! MEN.. Det var 2 dagar.. Sedan var hon som vanligt igen, hon fick alvedon i ca 5 dagar sedan behövde jag inte ge henne det heller. Tänk vad fort barn läker! Helt otroligt, jag som trodde det skulle ta jätte lång tid för henne att bli bra igen.. Och första gången hon kräktes genom munnen blev vi helt förskräckta.. Det brukar ju komma upp genom näsan. Ville bara berätta det och peppa andra som ska genomgå en operation.

• Leia07
    Anna J 31 skrev 2010-07-14 23:27:01 följande:
    Hej på er! Vår logoped föreslår oss att börja lära Emma tecken redan nu. Känns lite konstigt att börja så tidigt... Någon annan som gjort det? Hela hennes gom kommer att opereras vid omkring 2 år. Kommer hon hinna lära sig och använda tecken innan gomoperationen då hon får andra "talmöjligheter"? Logopeden menar att det är dumt att lära sig säga fel, då hellre teckna istället och sen lära sig säga rätt på en gång efter op.
    Annars är allt bara fint med oss, vi njuter av semester tillsammans hela familjen! 
    Kram, kram!
    Vår logoped avrådde oss från att använda tecken (TAS) med våra spaltisar .
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15