Inlägg från: Mary Jo |Visa alla inlägg
  • Mary Jo

Vi som har barn med spalt del 15

ELJAC skrev 2010-05-11 22:13:57 följande:
    Hej!I Uppsala får de minsta barnen sin operation tidigt på morgonen. Då har de förhoppningsvis sovit större delen av de timmar de ska vara fastande. Vi gjorde läppoperationen för 1 månad sen och då fick vår dotter inte äta något 6 timmar före op. Men vi väckte henne på natten så att hon åt precis innan sextimmars gränsen. Efter det kan de få vatten, men det hade ju vår dotter aldrig druckit. 2 timmar innan op får man inte ge någonting.
    Ja,jag hoppas på att det är tidigt på dagen så att hon inte är tokhungrig . Tack för svaret:)
  • Mary Jo

Hej fru kiwi! Och grattis till flickan! Jag har en tjej som är född i feb som har läpp och käkspalt.
    Dom brukar ju säga att när det "Bara" är  läpp och käk så brukar det funka men det funkade inte för mig,det kom luft emellan hennes läpp och bröstvårtan! Plus att jag fick kämpa mycket med ställningar och så,så jag la ner det ganska fort.

Vet inte angående tejpen då vi inte haft nån men jag kan inte se nån anledning att du inte skulle kunna byta den vid behov?

• Mary Jo
    fru kiwi skrev 2010-05-20 22:38:57 följande:
    Hej och tack! Mm verkar nog vara lite så med amningen för oss med. Blir liksom ingen riktig kraft i suget. Tänkte försöka öva ett tag till, men verkar småknepigt.. Tittade på dina bilder av fina dottern. Det ser ut som våra barn har väldigt liknande spalter ( vi har nog liite bredare) så ska bli spännande om man får se op-resultaten för er. Vår op ligger ju ännu långt fram. Tack för ditt svar !
    Kämpa inte med aminingen om det är jobbigt. koncentrera dig hellre på att vara en glad mamma! jag blev jättedeppig när amningen inte funkade men flaskan har funkat hur fint som helst! Om du har facebook är dom flesta här med i en grupp som heter: Alla vi som har underbara spaltisar .. där finns det fler bilder oxå!
    Ja,jag är jättespänd inför op,jag lägger såklart upp bilder på en gång!:)
  • Mary Jo
    My Sweet Shadow skrev 2010-05-21 22:11:37 följande:
    Hej alla! I onsdags kväll föddes våran lilla Levis. Han har enkelsidig LKG spalt, men är annars heeeeeelt perfekt Man har ju såklart tusen frågor, men jag antar att varje barn har sina egna sätt, och ingens resa är den andre lik. Men det här med matningen... Vi matar honom med flaska (den från medela) och han får i sej det han ska. Men det tar ju jättelång tid att få i honom maten. Kommer det vara såhär jämt, eller får dom in snitsen efter ett tag? Jag förstår ju om dom har lite svårt i början såklart. Men det kan ju vara bra att veta vad man ska ställa in sej på... :)
    GRATTIS! Min Vilja åt jättesöligt. Hon var nog bara så av naturen men direkt hon blev lite större gick det fortare.Dock behöver inte vi någong special flaska. Är det olika nappstorlekar på dom? Du ska se att när han blir större kommer det gå fortare! grattis igen! vad mysigt med en liten nykläckt!
  • Mary Jo
    The Maria skrev 2010-05-23 21:04:18 följande:
    Nu har Ivan gjort sin läppoperation. Det har funkat jättebra förutom att han återigen sväljer en massa luft och därmed har konstant magknip. Det pruttas och rapas hela tiden. Han vill snutta mycket på nappen också och det är ju inte helt toppen då han får i sig ännu mer luft. Känns som om han vore nyfödd igen, då var det också så här.
    vad bra att operationen gått bra! Min Vilja opereras på 1 vecka!
    Hoppas magknipet går över snart. men får han snutta på napp? här står det att det är nappförbud i 2 veckor!:(
  • Mary Jo

Nu har jag o Vilja varit i Umeå inför hennes op på måndag. Lång resa för kort besök..(60 mil Tut och retur) Vi fick MVG för näsan iaf. den "dåliga" näsborren är nu högre upp än den bra.. Så det känns skönt att kroken funkat så bra. På måndag 07.30 opereras hon. jag är jättejätte nervös! Men det hör väl till antar jag..

• Mary Jo

I umeå har dom tagit bort nappförbudet efter op iaf. Hon får såklart inte suga på den hela tiden men det är sunt förnuft som gäller här. behöver hon den för att somna får hon ta den om man tar bort den när hon somnar så det är jätteskönt. Hon är en riktig napplisa=)

• Mary Jo
    leadbelly skrev 2010-06-01 13:32:52 följande:
    Hej!
    Detta verkar vara tråden för mig nu. Har tjuvläst ett tag och därmed fått en bild av hur saker och ting fungerar när man har barn med spalt. Men det är ju mycket att ta in och omöjligt att läsa ikapp allt. Jag är själv gravid, v. 16+2 (enligt senaste mensens första dag) och fick för två veckor sedan veta att bebisen med stor sannolikhet har en spalt. Vi gjorde ett tidigt, privat ultraljud efter att man på cub-testet inte fick en tillräckligt bra bild som behövdes för att avgöra om bebisen har näsben eller inte. Siffrorna vi fick från cub-testet var dock bra, 1:2156 för downs syndrom. Vi blev ändå oroliga för det här med näsbenet och tyckte att bebisen såg "konstig ut" på bilderna från nupp-ultraljudet, därav privata ultraljudet. På det ultraljudet (för två veckor sedan) sågs ett näsben men barnmorskan upptäckte även en spalt. Efter lite snabbinformation från barnmorskan blev vi väldigt oroliga. Tydligen finns det en rad kromosomala avvikelser och syndrom som är förknippade med spalt och vi har blivit tillrådda att göra ett fvp. Skulle gjort det igår men det visade sig att jag bara var 15+0 till 15+2, d v s en hel vecka mindre. På de tidigare ultraljuden har det diffat på mellan 2 och 4 dagar. Detta har spätt på oron för att något är fel (mer än spalten alltså). Har googlat lite på detta och hittat vilka syndrom det kan gälla men hjälper ju inte så mycket egentligen.Finns det någon här med liknande erfarenhet eller som vet mer om detta?

Har också en mängd andra frågor som rör de mer praktiska delarna av att få ett barn med spalt, t ex amning, operation, talutveckling m m men har ju redan blivit lite klokare bara av att läsa här. En sak som oroar mig enormt dock är de sociala och psykosociala aspekterna av att få ett barn med spalt. Oron gäller både för familjen som helhet men framförallt för barnet självt. Min man har en kollega vars bror har spalt. Hans liv har varit ett helvete p g a all mobbning han blivit utsatt för, vilket i sin tur har påverkat hela familjen. Han är idag närmare 40 så detta var alltså på 70- och 80-talen som han var barn och gick i skolan. Förhoppningsvis har det förändrats sedan dess men det skulle vara intressant att få veta hur det kan vara med avseende på dessa aspekter idag. Tacksam för lite gensvar där.

Undrar också hur det fungerar med att få kontakt med andra familjer i samma situation. Vi bor i en liten till medelstor stad och tror att det bara brukar födas ett barn med spalt per år på vårt sjukhus. Bor i Skåne och det skulle vara skönt att redan nu få kontakt med någon som under 2010 har fått eller kommer att få ett barn med spalt.

Långt blev detta, ändå har långt ifrån alla funderingar fått plats. Hoppas någon har tid och ork att läsa och kanske svara.
    Välkommen och grattis till bebisen i magen!
    Nu är jag väldigt ny i spaltvärlden med en dotter född 17/2-10 med Läpp och käkspalt. jag har inte upplevt något speciellt negativt. Eller om det är nån som kollar och pekar lite så är det VUXNA människor. ibland blir man förfärad men jag brukar bara säga att ni får jättegärna fråga istället för att peka. Barn bryr sig inte eller så frågar som rakt ut varför läppen ser ut som den gör. och då förklarar man bara Lycka till!!
  • Mary Jo

Nu är Vilja opererad! Dom gjorde läppen och näsan samtidigt. Det gick jättebra.. det var lite jobbigt när hon sövdes men gud vilken liten kämpe jag har! Hon har pratat och skrattat hela sjukhusvistelsen med undantag för när hon behövde mer alvedon! Känns skönt att det är gjort..

Ni får gärna kolla min blogg om ni vill se när hon är nyopererad!
    www.underbaravilja.blogg.se

• Mary Jo
    fru kiwi skrev 2010-06-02 17:42:13 följande:
    hej! tittade in på din blogg! helt rörd av det superfina resultatet! grattis och va skönt att operationen är över!
    Tack! ja vi är jättenöjda!! tack så mycket!
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15