• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

Nomaden skrev 2010-05-21 08:28:48 följande:
    Hej Tjejer! Är det någon som vet när 11orna tillverkas? Hur lång leveranstid är det på dom tro? Har för mig att man brukar se de senaste modellerna allra tidigast i juni och andra lasset kommer typ i augusti/septemer? Men om man ska ha barn i slutet av september eller början av oktober så lär man väl kunna få tag i en 11?
    Ja då ska du nog hinna få en 11:a, vi ska ha i slutet av augusti och funderade på hur vi skulle göra men valde att beställa nu. Vi resonerade så att om vi väntar och det inte hinner komma något i tid så får vi köpa något begagnat för några hundralappar att ha så länge, men du har ju lite mer tid på dig. Så om jag var du skulle jag väntat och hoppats på att få en 11:a
  • t0va

När är lagom att hämta ut vagnen? De har inte ringt och sagt att den komit än men vi pratade om det idag jag och sambon. Känns vettigt att ha den lite innan bebis är beräknad så man kanske kan träna på att vika ihop och sånt i lugn och ro. Sen om den kommer jättetidigt så lär vi ju ändå stanna kvar på sjukhuset och då har man ingen nytta av vagnen. Vi har 3 månader kvar och är helt nya på detta.

Glömde fråga i affären om det räcker att vi har pappret när vi hämtar ut, så sambon tex. kan åka med svärmor och hämta den. Var jag som beställde, vet inte riktigt hur länge min kropp orkar ränna runt. Försöker få allt klart nu.

• t0va
    Laire skrev 2010-05-24 22:07:11 följande:
    Det finns ju både fördelar och nackdelar med att hämta ut tidigt... Fördelarna är ju som du nämner: man blir klar samt kan öva lite med vagnen före. Nackdelen är att garantin börjar ticka iväg, med tanke på att EL bara har sex månaders garanti känner jag att jag inte skulle vilja ha vagnen hemma för långt före. Tyvärr märker man ju många fel först då vagnen börjar användas... Jag skulle nog hämta vagnen några veckor innan BF (mannen kan ju hämta den själv om du inte orkar följa med), men det är ju en smaksak.  
    ja det var lite så vi kände också, typ 3-4veckor innan och om bebis kommer tidigare så kanske man ändå får stanna kvar på sjukhuset ett tag. Då får sambon hämta den, man kan ju inte planera allt ;)
  • t0va

Ja finns det fungerande hiss så skulle jag nog ta den också istället för rulltrappa. När jag åkt med rullstol så har vi åkt så man står med ansiktet uppåt, även om man åker bakåt och sen står bakhjulen på ett steg och framhjulen på steget ovanför. Vet inte om det går att göra så med vagn, var så många år sedan jag knuffade vagnar.

När vi ändå är inne på det spåret, hur gör nu med rullband. Jag lär inte klara att köra vagnen där men sambon fixar det.

Så jag längtar efter att de ska ringa och säga att vagnen har kommit, inte för att vi ska hämta den direkt men även om det är 3månader kvar så börjar jag bli lite stressad att den inte ska hinna komma.

• t0va
    the M Bitch skrev 2010-05-28 20:53:17 följande:
    OK Jag får ta ur minnet, har inget att titta i just nu: Emmaljunga har inte släppt några bilder på de nya färgerna ännu, men de har skickat ut en prislista som kittlar fantasin... (bilder kommer om ca 2 veckor). Det kommer bla en färg i jeanslook! Dessutom några färger med svart eller vitt chassi till. Ett nytt (dyrare) tyg lanseras, men det vanliga och leatherette-tygerna finns också kvar. Black Croc försvinner, men White Croc och Creme leatherette finns kvar, liksom Pro Forest och Dark Grey, bla. Ett nytt chassi att välja till Edge/Mondial, lättare, men det kommer tidigast i december. Hmmm, nu börjar minnet tryta, får återkomma i morgon.
    Tack, då får vi våran dark grey även om det blir massa förseningar och de inte hinner fixa den innan sommaren. Var lite orolig att vi skulle få svar om att vi inte kan ha den färgen och ska behöva ta ett nytt beslut. :)

Spännande att se vad som kommer mer.
  • t0va
    stor grön drake skrev 2010-06-02 09:30:03 följande:
    Sa inte M bitch att de kan beställas redan i juni/juli (-11 alltså) men de levereras först i augusti, förutsatt att inga förseningar blir. )lädte inte så noga...)
    Japp, har för mig det.

Ett tips annars är att ni väntar och beställer när 11-modellerna kommer ut, skulle ju vara rätt snart som tygprover mm kommer. Om det mot all förmodan inte hinner levereras till oktober, det är ju ändå 8 veckor, och sen lite beroende på när bebis är beräknad, så kanske ni kan köpa något begagnat på blocket för några hundringar.

Vi funderade på att göra så, ska ha i slutet av augusti men vi hittade en färg vi var nöjda med i 10-modellen och kör på det. Annars hade vi nog chansat och köpt något begagnat om den inte hade hunnit komma. Eller lånat från någon vän som kanske har en vagn över.
  • t0va

Någon som har en nitro och kan mäta hur lång den är när den inte är ihopfälld från hjul till hjul.
    Har varit och tittat på en bil idag på en hjälpmedelsmässa, där jag skulle kunna köra in vagnen på en ramp i bagaget utan att behöva fälla ihop vagnen, men alla mått jag hittat har varit när den är ihopfälld, men det kanske är samma mått. Det intressanta är bara längdmåtten vid golvet inte handaget och sufletten. Så ytterkanten från hjulet till andra ytterkanten på hjulet om ni fattar vad jag menar.

• t0va
    stor grön drake skrev 2010-06-03 21:38:48 följande:
    om du söker bredden är den 57 oavsett upp eller nedfälld, men menar du framifrån och bak kanske?
    Japp, är från front till bak som jag är ute efter. Funderar på om det går att köra in vagnen i bagaget rakt in och sen parkera rullstolen bakom. För bagaget är 150cm långt. 85cm brett så det funkar att ställa antingen rullstolen eller vagnen på snedden, i alla fall om vagnen är ihopfälld enligt de mått som fanns på emmaljungas hemsida.

Förhoppnignsvis så har vi kanske hittat en lösning som inte gör att vi måste ta bort sittplatser i bilen för att få in både mig, barnet, rullstol och vagn. :)

Träffade på en famlij på hjälpmedelsmässan idag som hade en nyfödd och en nitrovagn, så jag var bara tvungen att gå fram och fråga vad de tycker om vagnen eftersom vi har beställt en sån. De var så supernöjda, både mannen som går och kvinnan som sitter i rullstol. Så nu känner vi oss ännu tryggare med vårat val. Jag tror nitron är helt perfekt om man sitter i rullstol, de resonerade som vi gör att i snö och skog tar vi oss hjulburna ändå inte fram och då är det sällan som man går ut med vagn. :)
  • t0va
    stor grön drake skrev 2010-06-03 21:38:48 följande:
    om du söker bredden är den 57 oavsett upp eller nedfälld, men menar du framifrån och bak kanske?
    Någon som skulle kunna vara snäll och mäta? :) *flirtar lite*
    Är från framifrån till bakdelen jag är ute efter. Bara hjulens ytterkanter.
  • t0va

Visst var det så att emmaljunga stänger i juli, så om vi inte fått vagnen levererad innan dess så blir det i augusti eller vad tror ni?
    Var ca 3 veckor sedan vi beställde men jag tänkte mest ha koll om det är så att bebisen kommer lite tidigare så vet vi hur det ligger till med den biten i alla fall. Ska försöka få till snitt och också pga. min sjukdom och då kan det bli runt den 9 augusti.

Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5