• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

Vet inte hur regnskyddet är men de flesta "blöder" igenom om man har något emot det. För annars måste det vara lite kraftigare eller massa impregnering. När vi ändå pratar regnskydd sitter det över hela vagnen och skyddar eller är det något som bara dras över så sufletten är utan skydd?

• t0va

Kollade på emmaljungas hemsida och såg att de har en adapter för britax babysafe plus shr, babyskydd nu så man kan sätta fast den på vagnen också. Inte bara deras egna märke. Synd bara att den stolen är ordentligt dyr den med. Kul att det kommer fler adaptrar så man kan ha andra märken av babyskydd på vagnen.

Ska åka och kolla på emmaljungas babyskydd imorgon och se om det passar i våran bil. Basen verkar vara slut och kommer inte förrens i höst, men jag kanske hittar något begagnat om vi känner för att ha bas i någon av bilarna.

• t0va
    Pralina skrev 2010-03-23 16:34:38 följande:
    Funderar lite (läs mycket) på en sak. När man änvänder hårdliften till citycross eller classic sport, tar man då bort "tyget" på sittdelen? Har testat både och, tycker att med tyget kvar så ligger inte hårdliften helt plant. Men ser det inte konstigt ut utan tyget? Hur har ni andra det? En annan grej att hårdliften inte räcker ända fram till "benbrädans"-stopp, så den kan åka fram och tillbaka.. Ska det vara så? Mycket tacksam för svar och tips!!
    Vi har tittat på en nitro med hårdlift och vad jag har förstått så kör man med tyget kvar. Blir det inte lite bättre när man har tyngd, dvs. ett barn i hårdliften?

Såg som du att hårdliften inte ligger precis vid kanten även med nitron, tror vi kollade på citycross också och det var samma där. Funderade på om det går att sätta fast hårdliften, för mjukliften kan man fästa så den inte lossnar.
  • t0va
    Pralina skrev 2010-03-23 17:06:37 följande:
    Har haft lite tyngd i liften faktiskt och tycker inte det blir bra ändå. Det går ju att sätta fast hårdliften så att den inte åker ur så, men den kan ändå röra sig fritt på ca 15 cm... Fler som vet??
    tråkigt, får hoppas att någon kan svaret på frågan för det låter ju inte alls smart om den kan åka runt så mycket.
  • t0va

Nu har jag varit och hämtat babyskyddet, blev en emmaljunga med barnvagnsadaptern. Det funkar jättebra i bilen, fram är det inga problem alls att sätta fast utan bas. Bak lyckades jag inte igår men idag när jag var utvilad så gick det lätt också. Tror knepet är att sätta bältet som ska gå bakom skyddet först och sen sätta fast det. Inte som det står i instruktionerna för då blev det lite krångligare, kanske var vårat bälte som låste sig igår också.

Så nu blir det att träna lite på att få det att gå smidigt men det gick lättare än vad jag befarat. Vill inte ha bas för jag litar inte på att den håller, speciellt inte efter att den gamla basen återkallades.

Tycker det var lätt att spänna fast remmarna också, tom. sambon klarade av det utan några instruktioner. Hans största problem var att få ihop spännet ;)

Nu är det bara vagn som ska skaffas och en miljard andra saker.

• t0va
    Zelmilainen skrev 2010-03-25 12:37:54 följande:
    de fel som var med basen är ju dock åtgärdade...
    jo, jag vet... men jag är ändå lite sådär kinkig. Litar inte på någon bas, tycker det känns sisådär. Men jag är som jag är ;)

Tror inte vi kommer lyfta i och ur så mycket heller utan köra vagn eller förhoppningsvis att den älskar sele istället.
  • t0va
    MissGos skrev 2010-03-27 08:57:02 följande:
    Varför köpte ni adapter till om ni inte ska använda babyskyddet ihop med chassit?
    För att jga inte är riktigt klok i huvudet ;)
    Nej övertalades av en vän att göra det, om den används eller inte beror lite på hur saker kommer bli framöver, och jag fick den billigt så då var det lika bra att slå till. Eftersom jag sitter i rullstol så hoppas jag att bebis kommer älska att åka i sele så jag kan ha den nära och samtidigt köra min rullstol. Tror inte jag kommer klara att lyfta ut babyskydd med bebis i från bilen även om det är smidigt att sätta den på vagnen sen. Så tar jag vagn kan jag lika gärna ha hela vagnen.

Så det var nog mer en tanke på de gånger som någon följer med, vet inte hur situationen ser ut om jag får ledsagartid i höst eller inte. Då känns det tryggt att någon annan bara kan lyfta över och klicka på vagnen.
  • t0va
    stor grön drake skrev 2010-03-27 10:11:17 följande:
    Då skulle jag verkligen rekomendera bas! Det är mycket lättare att ta loss en slattrig bebis ur ett skydd som sitter fast än ur ett som är löst på sätet, tom för mig som når hur bra som helst. För min del skulle jag inte behövt bas om vi hade planerat att bära skyddet med oss överallt.
    Jag är beredd att ändra mig sen, får se hur det funkar. Är första barnet så allt känns ganska rörigt, men vi har ett tag till på oss, är bara halvvägs än. Får väl se om ekonomin är god så kanske det blir en bas också.
  • t0va
    skruttplutt skrev 2010-04-01 16:11:16 följande:
    jag kommer in men kan inte se några vagnar..
    hmm... något är helt klart fel någonstans hos dem.
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5