• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

the M Bitch skrev 2010-07-16 08:09:35 följande:
    Jag har inte hunnit läsa på om Ozone, men min avancerade gissning är att det är City Korgens lutning som avses.

När man ändrar läge på reglagen för fjädringen påverkas även lutningen på liggkorgen (och även sittdelen).
    I början ska man ha fjädringen inställd på det nedersta läget, sedan reglerar man upp den till det mellersta och så småningom till det översta.
    Man ändrar lutningen genom  att dra ut den grå "knappen" på reglaget och sedan vrida. 
    OBS! Det går bra att reglera NER när vagnen är uppfälld, men när man ska reglera UPP måste vagnen vara hopfälld, så det inte är belastning på fjädringen.

Anledningen till att man ska ha fjädringen i den nedersta läget, är att liggkorgen då blir plan. Om man har den i ett annat läge blir det en liten lutning på korgen och bebisen kan glida neråt i korgen. 
    Ok, tackar. Min verkar vara i det nedersta läget så det är rätt. Har inte vågat peta på den eftersom hon i affären sa att man inte skulle röra den alls. Tur att personen i andra affären som demade vagnen hade bättre koll. 
  • t0va
    K I A skrev 2010-07-17 13:56:22 följande:
    Ha emmaljunga adapter till akta gracos babyskydd? På hemsidan stå det att dom ha till andra ledande bilbarnstoltillverkare.. Någon som vet...
    Jag har bara sett att de har till sin egna stol och britax baby safe plus, inget om AG. 
  • t0va
    sataya skrev 2010-07-18 16:38:35 följande:
    jag behöver tips på hur man får loss bilstolen från basen :S för den vill verkligen inte loss:S
    Fungerar det inte att dra i spärren och lyfta rakt upp? 
  • t0va
    sataya skrev 2010-07-18 17:05:28 följande:
    nope den lossnar inte på ena sidan:S
    konstigt, och den har inte bråkat tidigare, eller att något kan ha hamnat snett. Ingen aning om vad som kan vara fel då. För jag antar att ni har försökt många gånger att dra och släppa i spärren och lyfta. 

Kanske så att den gått sönder på ena sidan, kollade på vårat babyskydd och det är 4 hakar, en i varje hörn som ska flytta på sig när man drar i handtaget, låter lite som om något av dem inte flyttar på sig när du drar i spärren. 

En av försäljarna här kanske har något knep för hur man kan få loss den, jobbigt när det bråkar.  
  • t0va
    sataya skrev 2010-07-18 17:13:39 följande:
    fick hem basen idag och köpte stolen begagnad så jag har aldrig ens testat med bas men jag får väl slita och slita...
    Testa att dra i spärren några gånger och sen trycka in den och vicka lite försiktigt samtidigt som du drar den rakt upp. Vi har ingen bas till våran stol men vagnadaptern och där fick vi vicka lite en gång. 

Hoppas du lyckas :)  
  • t0va
    sataya skrev 2010-07-18 17:28:31 följande:
    alltså de två där fram om man säger så vill inte riktigt släppa...
    både jag och maken har försökt och det får inte... jag är alldeles blå om fingrarna...
    Och ni testade inte innan utan bas så ni har sett att spärrarna fungerar? 

Verkar konstigt, men någon vajer eller vad det nu är som styr spärrarna kanske inte fungerar. Testa att maila emmaljunga och se om de kanske vet om det kan vara något känt fel. Vi har ju ingen bas så jag vet inte hur den biten fungerar om det kanske är något där som kan vara fel.  
  • t0va
    sataya skrev 2010-07-18 19:11:38 följande:
    fick loss den iaf till sist:) haha
    nu gäller det nog bara att sätta dit den och ta bort den lite nu och då så att den "vänjer sig" kan ju som vara trögt då det är nytt precis som att fälla ihop vagnen var...
    testade även sätta fast den på vagnadaptern och det gick hur lätt och fint som helst...
    Villken tur :D 
    Ja då behöver den nog motioneras lite, är ju ett positivt tecken att den lossnar från vagnen i alla fall.  
  • t0va
    MissR skrev 2010-07-20 16:05:07 följande:
    Någon som vet om Quadroliften passar i citykorgen?
    när vi testade så gick det men man fick ta i lite och böka, om jag hade valt korgen så skulle jag nog köpt en annan lift att ha i korgen, en lite lättare och mindre. Vi valde att bara köpa quadroliften och ha den i sittdelen. 
  • t0va
    Sissi82 skrev 2010-07-21 20:44:03 följande:
    Ja jag tro det är dom i sthlm som jobbar på golvet som inte gör Babylands rykte sin rättvisa.. för att Kvinnan jag talade med hade ett helt annat ljud i klingan.. vissa av personalen hade kaxig och snäsig ton mot mig.. mkt märkligt beteende.. jobbar själv inom service och skulle aldriig tala till en kund på det viset.

men halleluja allt löste sig till det bästa.. och jag är numera en nöjd kund
    Så skönt att det löste sig :) 

Tråkigt att höra om babyland, hos oss är det tvärt om, babyproffsen som har personal som är lite märkliga mot kunderna ibland och babyland som är fantastisk personal.  
  • t0va
    mammaveronica77 skrev 2010-07-22 15:22:22 följande:
    Hjälp! Har stött på ett problem med mitt nya cerox -10 kap... Det blir inte fullt liggläge, bara nästan... Är inget problem just nu, men om jag vill ha ett barn till och en hårdlift, måste det inte vara helt plant då??? Har haft cerox förut, då en -06 ocg då var det helt plant... Är det nåt nytt eller är det fel på den???
    Du kan inte kolla på undersidan och se om den verkligen är längst ner, märkte att på våran nitro så kom den inte i bottenläget när jag tryckte ner ryggen utan att ha något barn i. Tyckte det såg konstigt ut och kollade på undersidan så då syntes det att det gick att få ner den ett hack till så det blev plant. 
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5